Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1151448
Waizguy skrev:Är det någon som har provat Trackace hjulinställningsverktyg?
http://rallyshop.se/produkt/TrackAce-hjulinstallning
http://www.trackace.co.uk/

Verkar ju använda laser för att mäta toe-in/out och enligt dom själva är den väldigt exakt.
Priset 1000kr är väl vad det annars brukar ligga på för att lämna in bilen 1 gång.
Nackdelen är att den mäter "bara" Toe-in, för 1000 kr mäter dom ju alla vinklar. Men är det toe-in man ska mäta så är den nog Ok. 100% exakt blir avläsningen nog inte, men till "vardagsbruk" räcker det säkert. Vet inte exakt hur dom gör nu, men "på min tid" (låter väldigt gammalt :( ) satte vi upp (optiska instrument) mätdelen på fälgen, snurrade hjulet och ställde i den i absolut 0 mot fälgen på båda sidor, sedan sänkte man ner bilen på lösa plattor så dom kunde fjädra ut och stå plant. Då kunde man läsa cambervinkeln direkt på en tavla på respektive mätdel och toe-in (med speglar) på motstående mätdel. Caster var lite mer vridande och 0-ställande för att få fram men var mätdelarna bara ordentligt nollade så blev det väldigt exakt.
Här är en länk med bilder på "min" toe-in mätare som jag gjorde för några år sedan. Numera utlånad till en lokal Bilverkstad på obestämd tid (får låna den ibland) Den är gjord av spillbitar, några skruvar och en kraftig fjäder.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a#p1117395
#1151479
Man skulle kunna komplettera satsen med en Cambermätare likt denna;
http://verktygsboden.se/specialverktyg- ... bermaetare

Man kan köpa Trackace toe + Gunson Camber kit från UK runt 900-1000kr. Jag tror att man klarar sig väldigt bra som hemmamek genom att bara kunna ställa in dessa. Det räcker ju med att byta 2 styrleder på två olika bilar så har man sparat in kostnaden. Men vill man absolut ha 99,9% exakt vad gäller trustline och hela biten så är det ju lämna in som gäller. På min gamla kärra går det nog inte att ställa in särskilt mycket och jag klarar mig lätt på en toe+camber inställning, mest för att spara in på snedslitna däck.

Men frågan är om dessa produkter håller måttet?

Såg ditt verktyg förut Lennarte i en annan tråd och det är klart man kan tillverka en sådan också :) Vet att det går att sätta upp "fiskelinor" och diverse hemmaknep, men en sån här produkt kändes "enkel".
#1151589
När det gäller cambervinkeln så anväder jag ett vanligt magnetiskt vattenpass och en rör bit (1" galvat vattenledningsrör) som passar innanför "utvikningen" där balansvikterna sitter i fälgen. Det ska ju stå i lod när det är Ok. Vill jag vara riktigt noga kan jag låna hem ett maskinvattenpass från jobbet, dom är riktigt noggranna. Är "bulan" inom strecken är det godkänt för mig. Det viktigaste är att bilen står plan och att den rullat några meter fram och tillbaka så fjädringen "satt sig" om den varit upphissad, och att det är rätt luft i däcken. Jag fixade hem dom inställningsgrejerna jag skrev om innan när verkstan jag jobbat på lades ner (skulle byggas hyreshus) några år efter jag slutat. Verkstan jag pratade om innan fick dom grejerna, men lyckades förstöra dom.
Missljud V60 T3 2012

Hej, Har en v60 T3 2012 med ett missljud som g&au[…]

Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]