Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Volvopowertrain
Grabben fyller 18år till sommaren och tanken är att han ska få köpa en egen bil men i vilken prisklass är vettigt att lägga sig på? Jag tycker att han kan börja med en bil för 20000kr typ 850/s70 alt s/v40 2.0T och lära sig att köra under årets olika tider och det inte är allt för stora läropengar om han bular till den i någon snödriva. Själv vill han köpa den sista modellen av SAAB 9-3 2.0T alt S40 T5 för ca 50-70000kr. Vi är inga bilmekare någon av oss men enklare saker som att byta olja/filter, skivor och belägg mm fixar jag men inga större grejor som kamremsbytet, vattenpumpen mm. Så att köpa något riktigt rassel är inte aktuellt. Hur hade ni gjort? För och nackdelar, andra märken, modeller mm.
Användarvisningsbild
av Derank
Jag hade nog inet haft några större inflikningar om vilken b il min som ville köpa för egna pengar. Skruva får han lära sig själv och han gillar redan idag att skruva med saker och så, så det blir nog inga problem.
av Lövet
S40N T5 är en alldeles utmärkt bil. Säker och hållbar. Dessutom är den inte nämnvärt dyrare i drift än nånting annat i klassen.
Användarvisningsbild
av Derank
sedan brukar ju försäkringsbiten vara en stor post då man nyss fått körkort och är under 25? så det kanske man ska ha i åtanke, men har man bara råd så är det bara köpa det man vill.

Mins då jag själv var 18 och hade en steppside, trafikförsäkring gick lös på 700sek i månaden,
av Lövet
Båda bilarna (Saaben och Volvon) skulle jag gissa är ganska rimliga att försäkra. Ägs lyckligtvis än så länge av ganska många skötsamma personer. Min egen S40N T5 AWD kostade samma som V60 D3 att försäkra.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det finns ju en fördel med att köpa en bil med ESP till en 18-åring... Det kan va värt ett par kronor. Bortsett från det är ju en S40 2.0t en riktigt bra förstabil, och något att lära sig skruva på.
Användarvisningsbild
av Perra83
Köpte själv en 854 Turbo som första bil men ja va 21.
S40 T5 blir kanon. Som redan nämnts är ESP bra men måste ändå va med o ratta lite.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tycker väl att han ska få köpa den bil han vill ha, men att han får stå för ev. kostnader om han sätter den i diket eller liknande.

Själv fick jag en 945a lagom det var dags att börja övningsköra, som på den tiden kostade 23k i inköp. Det var min ögonsten :)
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag önskar att jag hade haft något "enklare" som första bil. Inte bra med en hög ribba inför bilarna efter det.
Utan extrajobb är alla bilar dyra. Studiebidrag räcker bara till det nödvändiga som kondomer, nån t-shirt och en kasse öl.
Missljud V60 T3 2012

Hej, Har en v60 T3 2012 med ett missljud som g&au[…]

Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]