Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av JohnPaul
Vilken bil ska jag köpa?

2 vuxna, inga barn.
Använder bil till 6-8 långresor, 30 mil motorväg enkel väg per år och 6 mil motorväg & landsväg enkel väg ungefär lika många ggr per år.
Och utöver det inom närområdet, 2-5 mil totalt, ca. en gång i månaden.
Utgår från Stockholms innerstad.
Inga direkta transportbehov, krok krav så transport av material & skräp kan ske från/till landstället.

S80 T6 i dag men den har nu över 15 år på nacken.

Helst inte mer än 150K men visst, är det en sådan jag ska ha så är det så.
av Lövet
...behöver du ens äga bil? Helt ärligt så får du nog lägre totalkostnad av att hyra bil. Måste bli en halv förmögenhet i parkering, försäkring och skatt utslaget per mil* för din del. Men det var nog inte svaret du ville ha. Kunde dock inte låta bli ;-)

I övrigt blir det lite som att svara på "hur långt är ett snöre"? Det finns inga absoluta svar på vilken bil som passar dig, det handlar om vad du faktiskt "vill" ha. En V40T2 med krok uppfyller dina baskrav, det gör en XC90 V8 också. Vilken typ av bil vill du ha?

* 8x60+12x8 = 576 mil per år.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Köp en bil du tycker om, ålder osv är av mindre betydelse imo. Min V70 blir ju 20år i år, och det finns inte ett enda mekaniskt/funktionsmässigt fel på den, och har knappt kostat mig någonting i reparationer och liknande(haft den snart 5år... fasen vad tiden går fort...) :-)-)

Bilar är väldigt induviduellt, för mig är min V70 så gott som perfekt förutom att den driver i fel ände, medans andra avskyr samma modell och hellre har något annat skräp :mrgreen:
Så, åk runt till olika bilhandlare och provkör ett gäng olika bilar är nog det bästa tips du kan få.
av Schmoyoho
Ptja, för 150k får man ju en nyare S80 T6 eller rentav en V8? Kör man bara 500 mil om året har man ju råd att unna sig en lite törstigare bil. Ganska lite i underhåll på 6- och 8-cyl-motorerna också. Kamkedja bl.a.

https://www.blocket.se/vasternorrland/V ... ca=1_3&w=3
Eller en 2012:as T6 => nya instrumentbrädan, nyaste 6-cyl T6:an 304 hk och gen II av automatlådan: https://www.blocket.se/uppsala/Volvo_S8 ... ca=1_3&w=3
av JohnPaul
Ja, det var en förhastad lite dum fråga, moderator kan kasta tråden om det funkar så.
Ja, endast behov av runt 700 mil per år blir dyrt per mil, jag räknar med ungefär 35 000 tusen per år oaktat värdeminskning. 50 kr milen.
Hyrbil/taxi går att räkna hem, bekvämlighetens pris är högt, ja.
av andersuw
Vad är det för fel på din S80 T6? Bästa alternativet är kanske att behålla den.

Med så låg årlig körsträcka och bara två personer i bilen skulle mitt tips annars vara en rätt liten bil med låg förbrukning, låg skatt och billig försäkring som redan rullat rätt långt och har några år på nacken men är i fint skick. Det borde inte vara några som helst problem att hitta en sådan för 150 k tycker jag.
av JohnPaul
andersuw skrev:Vad är det för fel på din S80 T6? Bästa alternativet är kanske att behålla den.

Med så låg årlig körsträcka och bara två personer i bilen skulle mitt tips annars vara en rätt liten bil med låg förbrukning, låg skatt och billig försäkring som redan rullat rätt långt och har några år på nacken men är i fint skick. Det borde inte vara några som helst problem att hitta en sådan för 150 k tycker jag.
Det är inga stora kända fel på min gamla S80 men den är så gammal som 99'a och därmed blir alla kommande ev. större reparationer tunga beslut.
Som lax på sillen så kom nyligen att den satte igång och felsignalerar "Airbag!", känns inte så bra, och samtidigt falskt att bromsljusen är ur funktion, fick lite känsla av att elektroniken kanske havererar snart och överreagerar troligen.
Användarvisningsbild
av Någonting
Med risk för att göra smyg-reklam för ett företag som jag är involverad i, men har du funderat på att gå med i Sunfleet bilpool? Du hittar tillgängliga platser där bilarna finns här: https://www.sunfleet.com/bilpooler/

Ofta lönar det sig om man inte är i behov av bil varje dag och bor i en stad där det finns.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Schmoyoho skrev:Ganska lite i underhåll på 6- och 8-cyl-motorerna också. Kamkedja bl.a.
När bytte Volvo till kam-kedja på 6:orna?
av Lövet
Alltid varit det i S80N och V70II i alla fall
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]