Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jag kan inte svara för just en Golf, men det borde du se på motorblocket. Det vill säga: En kamkedja ser du aldrig. Den finns inne i motorblocket. En kamrem sitter alltid utanpå blocket, på främre gaveln. Många bilar har en så kallad multifunktionsrem som driver generator och vattenpump m.m m.m. Blanda inte ihop den med kamremmen.
av Rådlös
Ja! Visserligen brukar en kamrem sitta lite skyddad bakom kåpor, men det är lätt att se innanför dom och t.o.m känna på remmen med ett finger. Och remmen sitter där det är torrt och vanligtvis förhållandevis rent. En kamrem har alltid gjutna "kuggar" på tvären på remmen. Här är ett bildexempel även om det inte är till din bil:
http://www.bilpriser.se/nar-ska-jag-byta-kamrem
Så ser alla kamremmar ut.
En kamkedja ser du inte alls med mindre än att du skruvar isär "halva" motorn. Den går bl.a inne i motorljan och syns alltså inte utifrån.

Här ser du hur man bygger en motor. Visserligen en Ford-motor men det är inte så stor skillnad. Vid 1:28 ungefär monterar dom kamkedjan. Du ser också hela filmen till slut. Då förstår du också varför du aldrig kan se någon kamkedja genom att titta på utsidan av motorn.

Ett tillägg: Remmen som syns i slutet på filmen är alltså multifunktionsremmen. Ej att förväxlas med kamremmen, som inte finns i det här fallet.
av NilsO
Jag tycker inte det brukar vara så lätt att se på en godtycklig bil om den har kamrem eller inte genom att bara öppna huven. Jag roade mig häromdagen med att kolla på en Passat som jag vet har kamkedja, men frågan är om jag kunnat lista ut det utan att åtminstone plocka bort övre motorkåpan.

Det finns alltid en massa grejor i vägen, och hela (fram)sidan på motorn är oftast täckt av plast och kåpor och slangar och elände. Det går snabbare att ta reda på motorkoden och använda Google :)
Missljud V60 T3 2012

Hej, Har en v60 T3 2012 med ett missljud som g&au[…]

Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]