Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Icebear
Jag tänkte kolla lite med er här på forumet om hur era bilupplevelser har varit genom åren?
För min del om jag har varit otrogen med andra bilmärken än Volvo så har jag efter ett tag ångrat mitt köp :-O)
Min första bil var en volvo 144 GL 74:a när jag var 18 år och sedan dess har jag haft 10st volvosar av olika modeller.
Men jag har alltid ångrat att jag köpte ett annat bilmärke än volvo.
Det är bara konstatera att mitt hjärta klappar för volvo :-)-)
Började för egen del med en BMW 328 en gång i tiden, därefter har det bara varit SAAB.
När man nu inte kan köpa en någorlunda ny SAAB så tänkte jag hålla mig så svenskt som det går åtminstone.
Köpte min första volvo 2016, en V60 R-design D5 Polestar och har inte ångrat mig en sekund.
Jag är född som 80-talist, familjen trogna Opel (väldigt vanligt på den tiden, Volvo var ju rent groteska i jmf :) ) vi hade alltid nya Ascona/Vectra, men det berodde ju på att skiten rostade o man fick köpa ny.
Har aldrig varit aktuellt med tjänstebil men -95 fick farsan för sig att han sparat ihop tillräckligt (så gjorde man också på den tiden) för att nyköpa sin drömbil, världens snyggaste kombi 855, den var så bra att jag fick kvadda den efter 10 år för att de skulle byta, därför var det bara Volvo som gällde igen och det blev en V70 -02 som jag idag har som vinterbil. Vi kanske inte har plöjt igenom så många, men vilket kvalitetsbetyg! (däremellan har jag ägt 244 854 S60 XC70 >06)
av Icebear
Jag och frugan hade våran Hyundai santa fe exlusive 2011 med allt lullul .
Den köpte vi feb 2016 och volvon som vi har nu 20/12 så vi hade den bara i 10mån.
Hela tiden gick jag och tänkte varför köpte man en Hyundai jo därför min fru ville ha en :-O)
Men jag lyckades övertala henne att byta till volvo igen :D
Jag har haft både japanska, tyska och svenska bilar av olika märken. Den värsta jag ägt, som jag bytte efter 1,år, var en Nissan -01a. Körde 4000 mil med den under det året, men drivaxlar som gick av och varvtalsgivare som la av fick mig att tröttna. Detta precis efter att garantin gick ut.
Min första bil jag köpte när jag tagit körkort, en Opel Omega -91a med rak 6a, hade den lenaste gången och skönaste motorljudet av alla mina bilar jag ägt. Dessutom bästa komforten och störst plats för passagerare i baksätet. Veckopendlade till gymnasiet (internatskola) med den. Många och långa mil... Trots detta bytte jag bara en enda sak på bilen förutom service och däck: bakre ljuddämparen.
Den bästa Volvon jag ägt? Svårt... Min nuvarande kärra verkar i stort sett vara outslitlig trots fransk motor och omtvistad kvalitet. Dock hade jag en trimmad S60 D5 aut -02a tidigare. Gick som bara f*n...
Nästa blir något med fler än 4 cylindrar och mer än 200 hk, som det känns nu. Mao ingen garanti för att det blir Volvo....
Mitsubishi Lancer, varvade skyghögt på motorväg, men gick fruktansvärt snålt.
Sen blev det en 855 T5R och förbrukningen fördubblades. Ingen direkt kvalitetsbil, utan det var en hel del strul.
Bytte till en V70 2.4 som bara gick och gick, men den var inte heller speciellt snål. Det var med den här bilen jag kände att volvo är bilarnas bil och att nästa bil blir en volvo.
Några år senare blev det en XC70 D5, även denna hade ganska hög förbrukning.
Så nu senast fick det bli det snålaste av det snålaste, en Volvo V50 1.6D.
Gisses vilken bil till att gå billigt och vara stötig. Väghållningen är jättebra, men k-hämmarna är underdimensionerade. De hårda fjädrarna kompenserar en del för detta.
Och så här kommer det väl fortsätta, så nästa bil blir garanterat en volvo.

Har så klart även läst lektyr(modellkataloger från andra märken) och varit inne på bl a en ford ranger, men alltid komit fram till att volvos geniala konstruktion och rostskydd utklassar alla konkurrenter.
Användarvisningsbild
av vetten
Jo jag var också Volvofantast i säkert 15-20 år det hann passera både PV, Amazoner, 140 ,240 ja tom en 360glt plus några modeller ur 400-serien sen kom V40-in ja och då slocknade gnistan en del, kan inte påstå att det är en skitbil men inte den Volvokvalite som jag hade lärt mej att tycka om, inte alls lika lättmekat och trångt och en massa annat bök och det största felet på den är att den inte driver med alla hjul så då fick frun ta över den då hon gillar den, för min del började jag att leta AWD-bil och sprang på min Toyota Rav4 för ett mycket förmånligt pris så jag slog till och det har jag inte ångrar en sekund.
Jo jag vet att Volvo numera tillverkat AWD-modeller men jag tycker dom är både fula och ursäkta uttrycket "fläskiga" och någon riktig fyrhjulsdrift har dom ju inte lyckats få till, så risken finns att vid nästa bilköp så kommer det inte att bli en Volvo som jag älskade hela 70 , 80 och 90-talet.
Synd att Volvo inte hoppade på AWD-tåget redan på 70-talet eller ännu tidigare.
Ja V40-in lär ju få hänga med några år till men sen är det nog tyvärr slut med Volvo för min del om dom inte kan konstruera en lagom stor AWD bil som inte ser ut som :oops:

Att sen detta forum är det bästa på hela nätet är ju en helt annan sak med det tror jag beror på alla medlemmar som hänger här och även svarar på sånt dom kan även om det inte gäller Volvo men det är ju er förkänst :-)-)
Min första bil var en Volvo S80 Summum 2.5FT från 2010 med automat och drag. Köpte den i november 2013 (efter att den legat ute på bytbil i nästan ett halvår). Den var gudomlig och rolig att köra. Ganska lekvänlig med sin motor. Den började dock knaka och gnissla i inredning i slutet på 2015, så jag bytte in den och köpte en Hyundai Tucson (ny med extra-allt) i april 2016. Ville ha något med mer lastmöjligheter och nav. XC60 kändes lite som det jag redan hade.

Ångrar mig lite bittert nu i efterhand. :p
vetten skrev:Jo jag var också Volvofantast i säkert 15-20 år det hann passera både PV, Amazoner, 140 ,240 ja tom en 360glt plus några modeller ur 400-serien sen kom V40-in ja och då slocknade gnistan en del, kan inte påstå att det är en skitbil men inte den Volvokvalite som jag hade lärt mej att tycka om, inte alls lika lättmekat och trångt och en massa annat bök och det största felet på den är att den inte driver med alla hjul så då fick frun ta över den då hon gillar den, för min del började jag att leta AWD-bil och sprang på min Toyota Rav4 för ett mycket förmånligt pris så jag slog till och det har jag inte ångrar en sekund.
Jo jag vet att Volvo numera tillverkat AWD-modeller men jag tycker dom är både fula och ursäkta uttrycket "fläskiga" och någon riktig fyrhjulsdrift har dom ju inte lyckats få till, så risken finns att vid nästa bilköp så kommer det inte att bli en Volvo som jag älskade hela 70 , 80 och 90-talet.
Synd att Volvo inte hoppade på AWD-tåget redan på 70-talet eller ännu tidigare.
Ja V40-in lär ju få hänga med några år till men sen är det nog tyvärr slut med Volvo för min del om dom inte kan konstruera en lagom stor AWD bil som inte ser ut som :oops:

Att sen detta forum är det bästa på hela nätet är ju en helt annan sak med det tror jag beror på alla medlemmar som hänger här och även svarar på sånt dom kan även om det inte gäller Volvo men det är ju er förkänst :-)-)
Vad ska du med AWD till?
Kör du över stock och sten?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Missljud V60 T3 2012

Hej, Har en v60 T3 2012 med ett missljud som g&au[…]

Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]