Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnet182
Hej, jag har märkt att bilen, som är en s60 "02 163 hk, luktar illa.
jag har fått för mig att det har med diesel/luft blandning att göra.
Bra eller dålig gissning?
Har bytt alla filter och oljan
Vad finns det för andra möjliga orsaker till att det luktar skunk bakom bilen?
Kan tillägga att det inte finns några felkoder samt att det inte är frågan om blårök. Och drar ingen olja.
Den knackar rätt så bra vid låga temperaturer och har det varit rejält kallt så kan man få dra runt motorn några gånger innan den startar...

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
Testa att stänga av "autovärme" så att dieselvärmaren inte går igång själv. Försvinner lukten då vet du att det är den.
Användarvisningsbild
av fjohan82
joel80 skrev:Testa att stänga av "autovärme" så att dieselvärmaren inte går igång själv. Försvinner lukten då vet du att det är den.
Det går väl inte göra på MY02? Vill minnas att jag inte kunde det när jag hade en sådan...
Användarvisningsbild
av joel80
fjohan82 skrev:
joel80 skrev:Testa att stänga av "autovärme" så att dieselvärmaren inte går igång själv. Försvinner lukten då vet du att det är den.
Det går väl inte göra på MY02? Vill minnas att jag inte kunde det när jag hade en sådan...
Ah.. Nej då blir det ju kanske svårare med det. :)
Användarvisningsbild
av Magnet182
Hej igen, har tydligen stängt av aviseringar.
Men... till saken, har ingen diesel värmare.
Men har funderat lite och tänker mig att agr ventilen (eller heter det egr) som kärvar eller hängt sig. Det borde väl ge rätt så dåliga avgas värden och dålig lukt? Jag försöker hitta en bra beskrivning hur alla slangar mm är kopplade och hur det är tänkt att fungera, och vad som händer när det inte fungerar...
Skall även kolla luftläckor när jag får tid att ta in den i verkstaden..

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
av Waizguy
Om den går fett blir det svart rök men det verkar vara relativt "rökfritt"?
Dieslar luktar skunk speciellt nystartade när det är kallt. Det är ett "skitigt" bränsle och innan alla reningsystem är tillräckligt uppvärmda vill man inte stå i diesel-dimman.
Men eftersom du märker det först nu kanske partikelfilter börjar bli dåligt.
Kör du många korta sträckor?
Har du nyligen gjort en avgasmätning? (besiktning)
Luktar det jämt eller är det mindre när motorn blivit riktigt varm?
Tankar du vanlig diesel?
Har den gått långt?
av NilsO
Dieselmotorer luktar inte illa för att diesel är ett "skitigt" bränsle (att det skulle vara mer "skitigt" än t ex bensin kan ifrågasättas). Det som luktar illa är kväveföreningar, som bildas eftersom dieselmotorn förbränner bränslet vid hög temperatur med gott om tillgång på syre. Egentligen kan man säga att ju bättre bränslet förbränns, desto värre luktar avgaserna från en dieselmotor.

På motorn från 2002 har motorstyrningen två trix för att få ner förbränningstemperaturen och kväveutsläppen. Dels EGR och dels styrning av insprutningstiderna. Så om den luktar mycket värre än andra bilar med samma motor så lär det vara något med EGR eller motorstyrningen som inte riktigt fungerar.

Kolla också avgassystemet. Det är "optimerat" för att ge så lite lukt kring främre delen av bilen som möjligt. Om t ex slutröret är utbytt mot något som har en olycklig form, eller det finns en läcka, så brukar det märkas på dieselbilar.
av Waizguy
Diesel & Diesel, rapsoljebilarna som åker runt och luktar frityrolja luktar inte lika illa som en traditionell dieselbil.
Missljud V60 T3 2012

Hej, Har en v60 T3 2012 med ett missljud som g&au[…]

Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]