Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Joem
Hej på er,

Kort: Jag gillar bilar, inte bara gillar - det är en hobby kort och gott! På vilken sajt av bilmedia jag än läser så ser jag nästan överallt detta ständiga jävla tjat om självkörande bilar och fossildriftens utdöende. JAG tycker detta tar alldeles för mycket plats i media, även om jag inser att det är dit vi så småningom kommer att komma. Frågan jag ställer mig själv - hur kommer denna framtid av allsköns självkörande bilar kunna tillgodose mitt egna behov av att köra bil??! Jag vill inte åka bil, jag vill köra, känna och uppleva. Går just nu och funderar på om det inte är hög tid att köpa något man kan ha kul med vid sidan om (läs V8), för det är nog snart en svunnen tid i sitt rätta element.

Ville bara skriva av mig lite, kanske är det någon mer som funderat i samma banor.

Ha det gott!
av mattiasv60
Jag förstår dig,
men du (och även jag) är en alltmer utdöende typ...

Se bra omkring dig i bilköer mm, fok gör allt annat än köra bil... det tycks vara mycket roligare att SMSa, gnugga på facebook mm.. och för dem vore en självkörande bil väldigt bra (både för dem och oss andra :wink: :wink: )
/Mattias
Användarvisningsbild
av Camel
Joem skrev:/.../överallt detta ständiga jävla tjat om självkörande bilar och fossildriftens utdöende.
Det går i cykler. Och det är övergående. Precis som oljekris, skogsdöd, kilometerskatt, alternativa bränslen, miljöbilar, etc. Det enda som i långa loppet består är skatteinkomster från bilismen. På det ena eller andra sättet...
Joem skrev:hur kommer denna framtid av allsköns självkörande bilar kunna tillgodose mitt egna behov av att köra bil??! Jag vill inte åka bil, jag vill köra, känna och uppleva.
Håller med till 100%. Bilar är till för att köras. Och bilen ger dessutom frihet. Men det kommer en tid då jag själv kanske inte kan köra bil pga ålder, sjukdom, etc. Då kan ju självkörande bil vara ett sätt att behålla lite av friheten att bestämma själv och slippa förlita sig på t.ex. färdtjänst. Men det är förhoppningsvis många år kvar innan den situationen blir aktuell.
Joem skrev:Går just nu och funderar på om det inte är hög tid att köpa något man kan ha kul med vid sidan om (läs V8), för det är nog snart en svunnen tid i sitt rätta element.
Ja, motorerna tenderar bli mindre och mindre och det gäller kanske att passa på. Men förra gången downsizing ägde rum efter oljekrisen på 70-talet så bestod den inte för evigt. Vi har haft en period med ganska stora motorer och framförallt effektstarka motorer därefter innan den senaste hysterien med downsizing började. Frågan är om det inte är övergående trots allt. Och även om förbränningsmotorn skulle ersättas av elbilar verkar de också kunna svara upp till prestanda och körgjädje i vissa fall. Men lukten av avgaser, oförbränt bränsle eller olja kommer förstås inte att finnas. Upplevelsen i övrigt med en stor förbränningsmotors ljud och karakteristik kommer även det att bli annorlunda med elbil. Men den största skillnaden kommer nog att bli när man inte kör bil själv utan tvingas åka. Hoppas det dröjer länge.
av rid54
Jag tycker det ska bli lite intressant att se den uppsjö av nya, troligen oväntade, risker som kommer att dyka upp med en massa självkörande bilar ute i trafiken. Hur ska de ta sig fram när snötäcket döljer vägen? Hur löser två självkörande bilar en konflikt som skulle behövt lite sunt förnuft och förutseende för att inte uppstå? Hur stort beroende av externa system (typ internet, GPS etc) kommer det att vara och hur klarar man då en större kris med utstörning av sådana system?

Men jag kommer att köra själv, tills jag inte kan längre, eller tvingas från ratten med hot om våld.
av Joem
Gott att se att fler sällar sig till tankesmedjan. Man kan ju fundera på hur lång tid det tar från det att tekniken lanseras skarpt till dess att den behärskar den enorma variabel som verkligheten bjuder på, förhoppningsvis dröjer det länge. Samtidigt lär ju arbetet å tillverkarens sida intensifieras i takt med att fler får upp ögonen och köper "beta-versioner", något som säkert leder till mer FoU vilket i sin tur innebär nya lösningar, billigare teknik och i förlängningen stordriftsfördelar och fler sålda exemplar. Jag får en känsla av att framtiden kan gå oss till mötes betydligt fortare än vi trott, även om jag hoppas att så inte är fallet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det ena behöver väl inte utesluta det andra, Alkolister kan ju tex blåsa, och är de onyktra får de ta plats i baksätet och låta bilen köra hem dem tyggt och säkert.

Eller om man kör en långresa genom europa så kan man ta och kojja i baksätet och låta bilen köra själv sista 20 milen när man är grymt trött, skönt att slippa ta in på hotell i framtiden.

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ställer mig till skaran som ser hela detta fjomperi om fossila drivmedel och självkörande bilar som en mardröm. Något jag verkligen inte ser fram emot...
MEN, det är mycket sant att åt h-e för många idioter, rent ut sagt, tamemigfasen gör allt annat än att köra bil när dom ska köra bil. DOM ska det bli jäkligt skönt att "bli av med" så att säga.

Men jag vill iaf fortsätta köra bil, och inte eldrivet, tack(undantag: förbränningsmotor som jobbar samtidigt som elmotor för extra supereffekt :P )
Elbilar må vara kvicka, men ljudet från en förbränningsmotor är ju vad som sätter ett leende på läpparna. :D Det är en stor del av körglädjen helt enkelt.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag välkomnar det med öppna armar. Jag har gärna en busbil vid sidan av att lattja med och vardagsbilen får gärna äta mil medan jag sover, läser en bok eller nåt annat skoj.
Jag förstår mig inte ens en procent på folk som finner nån körglädje i att köa på E4 några timmar om dagen. Kan en maskin göra det skitjobbet åt mig så skulle jag nästan tillbe den.
av andersuw
Det finns uppenbarligen folk här som blandar ihop fossila kontra icke-fossila drivmedel å ena sidan med förbränningsmotor kontra andra motortyper å den andra. Men det är ju helt olika saker. Man kan köra förbränningsmotorer på icke-fossila drivmedel och man kan köra elmotorer på el genererad från fossilt bränsle. Användningen av fossilt bränsle lär vi ju reducera och helst eliminera och det kvickt om det inte skall gå åt h-e med klimatet. Förbränningsmotorn kan leva kvar så länge den körs på icke-fossilt bränsle och har högklassig avgasrening.
av llesrof
Joem skrev:Hej på er,

Kort: Jag gillar bilar, inte bara gillar - det är en hobby kort och gott! På vilken sajt av bilmedia jag än läser så ser jag nästan överallt detta ständiga jävla tjat om självkörande bilar och fossildriftens utdöende. JAG tycker detta tar alldeles för mycket plats i media, även om jag inser att det är dit vi så småningom kommer att komma. Frågan jag ställer mig själv - hur kommer denna framtid av allsköns självkörande bilar kunna tillgodose mitt egna behov av att köra bil??! Jag vill inte åka bil, jag vill köra, känna och uppleva. Går just nu och funderar på om det inte är hög tid att köpa något man kan ha kul med vid sidan om (läs V8), för det är nog snart en svunnen tid i sitt rätta element.

Ville bara skriva av mig lite, kanske är det någon mer som funderat i samma banor.

Ha det gott!
1: De flesta har bilen som transportmedel och inte som hobby.

2: Vad hindrar dig från att ha en icke självkörande bil?

3: Jag är helt övertygad om att man även i framtiden kommer att kunna köra bil själv. Kanske inte överallt men på många ställen. Tiden då man hoppar in i första bästa kapsel, säger vart man skall och sedan kör den dig dit, är långt borta.

4: Självkörande bilar är väldigt på modet. Världen kryllar av tekniknördar och vill implementera sina våta drömmar i allt möjligt, exempelvis bilar. Tekniken går framåt och det känns som en naturlig utveckling att de skall köra av sig själva också.

5: Jag sällar mig till kören. Jag vill också köra själv. Hade jag velat åka så hade jag kunnat ta buss. När förresten, det hade jag inte. Där sitter det ju en massa andra människor som jag helst av allt vill slippa. Jag tycker att det är roligt att köra bil. Det är för det mesta avkopplande och kontemplerande. Sedan finns det tillfällen då det hade vart skönt att låte bilen köra en, inte minst efter ännu en pissdag på jobbet och man kommit på att man måste handla något på andra sidan stan och får sitta i kö både dit och tillbaka.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]