Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Buck666
Kollade på en bil på Rejmes i Hallsberg, såg i det finstilta att de tar ut en avgift på 400:- utöver försäljningspriset. Är detta vanligt? Låter ju helt sjukt att de kommer undan med detta

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Rådlös
Jag tolkar rubriken som den kostnad dom tar ut för att skriva köpehandlingar, kolla eventuella bankkontakter, kontakter med bilregistret, skatteverket etc. etc.
Det är ju upp till var och en att redovisa detta, eller att lägga in det i försäljningspriset (som då blir högre). I dagens läge får man inget gratis. På något sätt tas sådana här kostnader ut. Man kan se det som ganska "ärligt" att tala om att kostnaderna finns. Om sedan summan motsvarar den faktiska kostnaden kan kanske vara en annan historia. Men någonstans skall den tas ut.
av Buck666
Tycker helt klart att man tar med detta i försäljningspriset. Annars kan ju alla branscher göra likadant. Tänk om ICA skulle börja ta betalt för att skriva ut kvitto.

Dessutom står det inte i annonsen någonting om denna avgift

av Buck666
Precis det jag menar. Står det ett pris i annonsen så borde det ju vara det pris som handlaren har satt inklusive sina omkostnader

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är väl bra att dom skriver priset, annars blir det ju en så kallad dold kostnad, och det vill väl ingen ha? Ignorance is bliss brukar det ju iofs heta men...

ICA tar betalt för kvitton osv, det är bara det att du som kund inte vet om det, eftersom den kostnaden(med mera, och med råge) är inbakade i varupriserna.
Varupriserna är ju satta så att ICA ska gå med vinst, med alla kostnader inräknade(inte bara kvitton...).
av Buck666
Det jag förstås menar är att bilhandlaren annonserar ut bilen för ett pris, men när det är dags att betala så är det ett annat. Skulle Elgiganten göra så skulle de åka dit så det sjunger om det. Hur kommer det sig att bilhandlare kommer undan med det? Och hur kommer det sig att ni verkar tycka att det är OK? Om jag ser en annons på en TV för 7000:- och åker dit för att köpa den, och får då reda på att de tar en avgift på 200:- för att plocka ut den från lagret så skulle jag ju inte direkt gå med på det

av Schmoyoho
Skillnaden är ju att ICA använder sina egna vinstmarginaler för att betala t.ex kvittot, de hade ju lika gärna kunnat höja priserna med 1000 kr på varje vara för att täcka "omkostnader" men eftersom det inte går så är det ju i slutändan egna pengar de får återinvestera, om man kan se det så. Omkostnader för att driva butikerna. Rejmes avgift är ju mer som att plastpåsarna på ICA kostar några kronor, men då är det ju inte på samma sätt kanske vedertaget att det ska tillkomma avgifter och andra utlägg utöver själva bilpriset.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det är väl OK så länge det står med stora bokstäver tydligt så att det inte kommer som en överraskning när det är dags att betala. Det senare är fult.

Bakas det in i totalpriset finns ingen risk att det kommer som en överraskning. Att man betalar för handlarens omkostnader är väl uppenbart oavsett, avgiften lär ändå inte ha någon koppling till deras faktiska omkostnader.
Användarvisningsbild
av joel80
Ärligaste är väl isåfall att baka in det i totalkostnaden men redovisa delkostnaderna om man nu vill visa var pengarna går.
Att inte ta med det i bilens pris är ju bara ett fult sätt att försöka se billigare ut än konkurrenterna.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]