Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av pelleplutt
Ni som har ljus klädsel, upplever ni att den är störande ibland vid körning? Jag kan tänka mig att den reflekteras mer i vindrutan än mörk klädsel.
av Lövet
Nä. Det är fortfarande mörkt inuti bilen så det reflekteras inte i rutan så länge du inte kör med innerbelysningen tänd ;)
av pelleplutt
Cox skrev:Nä inte det minsta, konstig fråga Bild
Så konstig tycker jag inte, jag har glömt vita papper på sätet eller instrumentpanelen ibland och det har reflekterats ganska tydligt i vindrutan. Vilket har stört mig enormt.

Visserligen kanske det blir annorlunda om allt i kupén är ljust. :)
av llesrof
pelleplutt skrev:
Cox skrev:Nä inte det minsta, konstig fråga Bild
Så konstig tycker jag inte, jag har glömt vita papper på sätet eller instrumentpanelen ibland och det har reflekterats ganska tydligt i vindrutan. Vilket har stört mig enormt.

Visserligen kanske det blir annorlunda om allt i kupén är ljust. :)
Menar du att pappren reflekterades mot rutan när du körde i mörker? I firmabilen har jag alltid papper liggandes på passagerarstolen. Även i mörker. Dessa har aldrig någonsin reflekterat mot vindrutan, varken i mörker eller i dagsljus. På instrumentpanelen lägger man naturligtvis inget annat än möjligen en parkeringsbiljett.
av rid54
Det är väl en rätt relevant fråga, när man ser hur det kan se ut i vissa moderna bilar i mörker... massor av små ljuspunkter av olika kulör från knappar och indikeringsfunktioner som sitter i det som en gång var en instrumentpanel och numera är en sorts infotainmentvägg. Obegripligt hur förare nuförtiden klarar sin uppgift i nattamörkret; jag menar, det är ju bra att se vägen också... men det förklarar varför så många suktar efter megalumen från sina LED eller Xe-lyktor: det är ljust även inne i bilen. Hursom: jag kan inte bidra med mer än en kommentar om att frågan kan vara relevant, även om inte alla tycks ha den uppfattningen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Nya Passat har någon sorts "mood light" i dörrar och vid fötter som är tänt under körning. Jag hade stört mig rejält på det.

Men ljus klädsel blir lika mörk som något annat i mörker. Det har aldrig stört mig. Lappar i vindrutan syns på ett helt annat sätt.

Saabs "night panel"-funktion är annars något helt i min smak som borde finnas i fler bilar.
av Schmoyoho
Jag har P3-instrumentet med belysning både bakom och ovanifrån och jag tycker det kan bli ganska ljust ibland. Inte så att det stör men på så sätt att om man sänker ljusstyrkan till lägsta och kör ett tag blir man förvånad över att man ser åtminstone lite mer, och över hur mycket starkare ljuset är på högsta. Samma sak på de nyare bilarna, t.ex MY14 med digitala instrumentet. Det blir många skärmar som ger mycket ljus. Där finns störningsmoment, klädseln gör varken från eller till för mörkerkörningen.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]