Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av monarped111
hej
köpta en tång te kabelskor på bt.
finns de 2 olika tänger, en för skor o en för skarv.
för när ja trycker skarvhylsa med krympslang så skadar ja krympslangen.
dom vanliga isolerade skarvhylsorna går bra.
av rid54
Lite allmänt sådär, så är det nog tänkt att man för skarven först (med hylsa och tång) och krymper på krympslangen efteråt. Den har ofta ett "limskikt" på insidan som fuktförseglar och det är ju inte nån idé att skada det genom att pressa efteråt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Krympslangar är ju precis vad det låter som, dom krymper när man värmer dom(i snitt ca 110c, men det tar för lång tid imo :P).
Lim finns inte på vanliga slangar, det finns bara på sånna där delade som man rullar runt kabeln i efterhand.
Krympslangar värms så dom sitter helt tight(dvs det är viktigt att ha slangar med rätt dimension) mot kabeln/skon/whatever, och det är det som håller dom på plats. Korrekt dimension blir lufttätt t om.
Sen blir dom ju iofs lite kletiga när dom värms, men det är ju gummit i sig som blir kletigt, och försvinner när dom svalnat igen.
av rid54
Krympslang kommer i olika varianter, varav en del med "lim" på insidan. Just för att kunna säkra täthet i en skarv vid behov. Beroende på kraven på skarven och miljön den finns i, kan vissa krympslangar vara lämpliga eller olämpliga. Generellt skulle jag aldrig rekommendera att klämma en skarv efter att krympslang monterats (krympt eller inte). Skarva först, skydda med krympslang sedan. Självklart måste man ibland trä på krympslangen innan man skarvar....
av Rådlös
Lita på rid54 och Lucif3r. Dom vet vad dom talar om. Själv har jag 25 år i branschen bakom mig. En kund krävde att alla montörer som skulle jobba med deras utrustning gick uppdateringskurs vart femte år. Det var ett utomstående bolag som kontrollerade kursövningarna. Så det gick inte att "mygla" sig igenom kursen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hm, så det finns slangar med invändigt lim.... Aldrig sett eller stött på(står att "limmet" ska smälta ut och synas så..) tidigare. Kan inte riktigt se vitsen med det dock, eftersom en korrekt krympt slang är lufttät t om, förutom det lilla som ev. kan sippra igenom själva gummit.
"slangar" som man kan montera på befintliga kablar utan att kapa dom behöver givetvis lim, blir inte mycket slang utav det annars :) En fördel med dom dock är att man kan reglera diametern på dom, och på så vis är dom mer "universala". Men det krävs att dom är av lite bättre kvalitet då(t ex kanske inte dom absolut billigaste på ebay), annars händer det att limmet kan släppa och vips, så har man inget skydd längre. Hur vanligt det är vet jag dock inte, mina enstaka håller fortfarande(fast dom sitter inte utsatt på något sätt...).

Personligen föredrar jag vanliga slangar dock, dels för att dom är billigare, och dels för att man slipper oroa sig för ev. limsläpp :P Har dock hört att vissa har lyckats spräcka krympslangar.. hur när och varför kan jag bara spekulera om, men inget jag lyckats med iaf(och då brukar jag ändå vara lat och krympa dom med sidan av lödkolven :P)
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]