Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej, misstänker att jag har problem med min parkeringsvärmare.
Värmaren startar och bränner på bra, knappt någon rök. Motorn blir bra varm, har dock inte kollat vilken temperatur motorn har vid start efter värmaren gått.

Men till problemet, kupén blir bara ljummen. Förra vintern upplevde jag att det blev mycket mer värme i kupén.
Hade in bilen på service i juni och fick den uppdaterad.

Satt i bilen efter jag startat värmaren, kom ingen luft ut ur de inringade fläktarna. Skall det vara så? Efter ett tag kom det varm luft från ventilerna på ovansidan av instrumentbrädan men det var inget tryck i flödet.

När bilen går blåser det på bra ur alla hål

Bild

Nu verkar brännaren fungera efter reparation.
Visade sig att glödstiftet hade en felkod, hittades i Vida. Något meddelande i färddatorn fanns inte.
När verkstaden skulle byta stift + brännare (VO 31202606) så upptäckte dem att avgasröret (VO 31436473) var trasigt från brännaren så det byttes också. De tror att eftersom glödstiftet fungerade dåligt samt att avgasröret var av så har brännaren inte kunnat nå full effekt.

Kostnad 9 306 kr ink felsökning.
Senast redigerad av 3 Kimmen90, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
Läst felkoder med Volvospecifik läsare? Kollat faktisk kylvätsketemperatur?

Kan ju vara att något inte funkar i kommunikationen mellan CEM och CCM som gör att CCM inte värmer kupén som den borde fast det finns värme nog att göra det. Men kan också vara att värmaren inte värmer kylvätskan tillräckligt snabbt/effektivt för att det skall vara meningsfullt för CCM att dra på fläktsystemet ordentligt.
av Kimmen90
Får ringa och boka en tid. Har hittat mängder med trådar men ingen har en lösning.

Tid för felsökning bokad, blir intressant att se vart detta landar.
av andersuw
På P2-bilarna (V70N m.fl.) finns ett smalt intervall av batterispänning där bilen stänger av CCM men ännu inte stänger av värmaren, närmare bestämt mellan 11,5 V (där CCM stängs av) och 11,3 V (där värmaren stängs av). Men det låter inte som om det skulle vara problemet här eftersom det trots allt kommer lite varmluft till kupén. Jag är också osäker på om nästa generation bilar (V70 II m.fl.) är programmerade att bete sig på samma sätt som föregående i det här avseendet. Det rör sig trots allt om helt olika värmare och helt olika bilgenerationer.
trasig värmeväxlare.....
av andersuw
Om värmeväxlaren vore trasig skulle bilens normala värmetillförsel fungera dåligt. Så är uppenbarligen inte fallet.
Användarvisningsbild
av Severin
andersuw skrev:På P2-bilarna (V70N m.fl.) finns ett smalt intervall av batterispänning där bilen stänger av CCM men ännu inte stänger av värmaren, närmare bestämt mellan 11,5 V (där CCM stängs av) och 11,3 V (där värmaren stängs av). Men det låter inte som om det skulle vara problemet här eftersom det trots allt kommer lite varmluft till kupén. Jag är också osäker på om nästa generation bilar (V70 II m.fl.) är programmerade att bete sig på samma sätt som föregående i det här avseendet. Det rör sig trots allt om helt olika värmare och helt olika bilgenerationer.
Om du syftade på mitt inlägg så är det inte fallet, min fläkt snurrar men med alldeles för låg hastighet.
Testade förra vintern då det var -4 och efter en timme var det endast 11 grader i bilen och vattnet runt 65 grader.
Kompisen har exakt samma bekymmer på sin V70 från 2010.
Jag har läst att flera har märkt av samma beteende efter en service vilket får mig att anta att en mjukvara har gjort detta
av andersuw
OK. Då missförstod jag dig delvis. Vore dock märkligt om man ändrat mjukvaran så att man inte längre kan få ordentligt varmt i kupén inom rimlig tid med hjälp av p-värmaren. Har inte märkt några konstigheter med detta på min V70 -15 som ju skulle kunna tänkas ha nyare mjukvara från början och dessutom genomgick reguljär service inklusive mjukvaruuppdatering förra hösten. Nu brukar jag i och för sig inte köra värmaren så länge att jag har full värme i kupén när jag startar men viss värme finns där ändå. Skall vid tillfälle kolla upp hur den beter sig om jag låter den gå lite längre före start.
Användarvisningsbild
av Derank
Severin skrev:
andersuw skrev:På P2-bilarna (V70N m.fl.) finns ett smalt intervall av batterispänning där bilen stänger av CCM men ännu inte stänger av värmaren, närmare bestämt mellan 11,5 V (där CCM stängs av) och 11,3 V (där värmaren stängs av). Men det låter inte som om det skulle vara problemet här eftersom det trots allt kommer lite varmluft till kupén. Jag är också osäker på om nästa generation bilar (V70 II m.fl.) är programmerade att bete sig på samma sätt som föregående i det här avseendet. Det rör sig trots allt om helt olika värmare och helt olika bilgenerationer.
Om du syftade på mitt inlägg så är det inte fallet, min fläkt snurrar men med alldeles för låg hastighet.
Testade förra vintern då det var -4 och efter en timme var det endast 11 grader i bilen och vattnet runt 65 grader.
Kompisen har exakt samma bekymmer på sin V70 från 2010.
Jag har läst att flera har märkt av samma beteende efter en service vilket får mig att anta att en mjukvara har gjort detta
Blir inte så mycket varmare i min xc60 2016, fläkten snurrar rätt sakta i den ochså. Ska va så enligt Volvo. Visst blir det isfritt men det blir inte den där stekheta kupén som jag vill ha det.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]