Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Bild

Svaret från Opus Bilbesiktning ang. Bromsvalsarna XC90 bland andra.
Dom skriver "KAN" testas inte att det är obligatoriskt? Jag funderar på att tvärnobba, vad händer då?
Vill ju inte råka ut för V-växel trubbel ytterligare en gång. 2 st utbytta på 17 000 mil räcker.
Vad tror ni?
av andersuw
Gör inte anspråk på att veta något om riskerna med att köra din bil i rullbromsprovare men den saken vet jag att du själv har koll på. ;-) Varför inte ringa till bilprovningen i förväg, meddela dem dina farhågor och höra dig för om möjligheten att slippa detta prov. Det bästa är ju om ni kan komma överens om saken i förväg och det kanske inte alls är omöjligt.
av rid54
Jag skulle tro att "kan" i detta sammanhang innebär "ska". Detta eftersom provning på väg brukar beskrivas som "alternativ metod", dvs det man tillgriper när standardmetoden (rullarna) inte är möjlig att använda. Så det skulle nog kunna vara bra att göra upp i förväg för att slippa konflikt/underkännande. Men om haldexkopplingen är ihopnypt även utan tändnignen på så föreligger det väl ett fel av nåt slag på bilen? Då är det ju risk för skador på drivlinan så fort bilen går på strävt underlag.
Användarvisningsbild
av MartinS
Så länge de stänger av tändning precis innan de rullar ner är det ju ingen fara, varför oroa sig i onödan?

Vad är du orolig för att de skall göra?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det bästa vore väl att dom hissade upp det andra hjulparet vid bromstest. Då belastar det ju inte fördelningslådan eller mellandiffen, när dom hjulen "snurrar med". Lastbilshallarna har ju fortfarande grop (enkelt att hissa upp) vid bromsprovningmaskinen, annars får dom väl använda en garagedomkraft tills dom byggt om sina lokaler (rullar till det andra hjulparet) så dom kan besiktiga våra (inte min 745-a förstås :lol: ) bilar utan risk att skada dom. Det kan ju bli en ganska stor belastning på växellåda/mellandiff om det är "halvtaskiga" bromsar så dom får prova upprepade gånger under längre tid. Det spelar ju ingen roll om det är fram eller bakbromsar dom provar. Problemet är ju detsamma. Det kanske skulle uppfinnas en (justerbar) bromsprovmaskin med 4 rullar så kan man testa alla 4 bromsarna samtidigt :-)-)
Användarvisningsbild
av MartinS
Vad är det som är skadligt med en frikopplad haldexkoppling som snurrar då?
Användarvisningsbild
av wissel
MartinS skrev:Så länge de stänger av tändning precis innan de rullar ner är det ju ingen fara, varför oroa sig i onödan?

Jag är orolig för att YTTERLIGARE 1 v-växel går hädan, som jag skrev högre upp i inlägget!
2 st. på 17 000 mil ?! Haldexsystemet håller men i andra änden av kardan sitter V-växeln som pajjar !!? IBLAND,
Varför vet jag inte?
av Schmoyoho
Du har ju rätt till att avbryta en pågående besiktning (det är ju trots allt din bil) så det är ju inte svårare än så. I värsta fall åker du på att betala den ändå. Har för mig att jag läst flera gånger om medlemmar som begärt "alternativt bromsprov" där man istället under provkörningen pallnitar från 40-50 km/h. Men som sagt, mejla eller ring och fråga innan nästa besiktning är ju det bästa.
Användarvisningsbild
av MartinS
wissel skrev:
MartinS skrev:Så länge de stänger av tändning precis innan de rullar ner är det ju ingen fara, varför oroa sig i onödan?

Jag är orolig för att YTTERLIGARE 1 v-växel går hädan, som jag skrev högre upp i inlägget!
2 st. på 17 000 mil ?! Haldexsystemet håller men i andra änden av kardan sitter V-växeln som pajjar !!? IBLAND,
Varför vet jag inte?
Så länge tändningen är av så finns det ju ingen belastning på vinkelväxeln, den snurrar ju bara. Jag tror inte du kan härleda dina vinkelväxelras till besiktningen.

På min XC60 som jag besiktigat 5 ggr har de en gång (2012) valt alternativt bromsprov, på väg. Fråga mig inte varför, men han var väl okunnig och tog det säkra före det osäkra.
Användarvisningsbild
av wissel
Fast när jag tittar så står det XC90 från 2004?? från Opus kundtjänst,
men XC70 o V70 från 2003?
Jag har en 2003a byggd 2002!
jag har skrivit till Volvo Cars så får se vilket svar jag får där,
kan det vara någon liiten skillnad från 2003 till 2004?
men förvirring finns har jag märkt iaf. :-)
Anliggande frambroms 740

Är det dessa glidbultar jag har? https://vp[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]