Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Jupp, det är alltså SLÄPVAGNENS elsats jag vill byta från 7-pol till 13-pol, inte bilen. Men det verkar vara så onormalt att inte ens Google hittar sådana satser. Allt jag hittar är elsatser till bilar, inte släpvagnar.

Nån som har ett bra tips på leverantör (eller vad jag ska söka på ebay) av sådan elsatser?
Men... Är inte kontakten på släpet identiskt med det som är på bilen? Har det iaf varit på dom släp jag kört, vilket iofs bara 3-4st olika, och har alla varit 7-poliga... Kanske skiljer på 13-poliga..?
Men iaf... Det borde bara vara att köpa en universal 13-polig kontakt "till bil" och koppla om på släpet. Annars borde väl 7-pol->13-pol adapter fungera, fast det var ju inte riktigt vad du ville ha förståss.
Det går inte att göra på det sättet, jag måste ju ha flera kablar så att säga i släpet för att det ska vara någon poäng med 13 pol kontakt. Egentligen behöver jag inte jättemycket grejer men en sak jag verkligen behöver är backljus på släpet.

Tack för länkarna P210!
Vanligtvis finns en ledig i 7-poliga som kan användas till back eller dimljus, laddning av batteri eller något annat (2 på bilden). På nyare (funnits ganska länge) bilar är det 2 kablar till p-ljuset, ofta kopplar man bara det ena på släpet och då är ju det andra där också ledigt (5 /58-R).
7-pol-schema_a.gif
7-pol-schema_a.gif (4.05 KiB) Visad 5611 gånger
Oftast är det 7/58L man använder till P-ljuset på "en vanlig" körra. Har du en originalmonterad 13-polig på bilen och använder en adapter till 7-polig på släpet är det automatiskt dimljus på 2-an. Då är det bara att tända dimljuset på bilen så lyser backlampan på släpet om du kopplar backljuset på 2-an i släpvagnskontakten.
Intressant. Undrar bara hur det funkar med min "smarta" dragkroksel som kopplar ur bilens dimljus automatiskt?
Lövet skrev:Intressant. Undrar bara hur det funkar med min "smarta" dragkroksel som kopplar ur bilens dimljus automatiskt?
Det funkar, jag hjälpte grannen med hans nya V70 -11 års modell. Han köpte den ny med monterad dragkok och 13-polig kontakt på bilen och en adapter till 7-polig till hans några år äldre husvagn. 3 gånger var han inne på Volvo om att laddningen av batteriet i husvagnen inte fungerade. Han kom till mig när han skulle köra till Norrland och fiska och då inte har ström att ladda batteriet med. Det tog inte så många minuter på nätet innan jag hittade ett kopplingsschema till den 13-poliga och adaptern mellan. Det stod att dimljuset går till 2-ans kontakt i adaptern, där laddningen till batteriet satt på hans husvagn. Vi kopplade ihop bil och husvagn och med voltmeter på batteriet skrek jag till honom att sätta på dimljuset. Och vips, så laddades batteriet. Dimljuset på bilen lyste inte och han var väldigt nöjd. För säkerhets skull var jag inne på Volvo och beskrev vad jag gjort och frågade om det fungerar att göra så. Dom hade inget mot det, men han (kundmotagningen på Volvo i Halmstad) tyckte att han kunde komma förbi med bilen så kunde dom "programmera om datorn i bilen" så laddningen kom på den kabeln istället". Det kunde väl dom gjort när han var och klagade då också tycker man. Han körde så i 3 år sedan bytte han husvagnen och har 13-polig där också nu.....
Så förmodligen kan du vid service be att få datorn "omprogrammerad" så backljuset kommer på den platsen i bilens koppling istället för dimljuset, eller koppla släpvagnskontakten som jag skrev innan. Kör bara inte omkring med släpet i dimma och dåligt väder med dimljuset på :lol:
Tack för engagemanget Lennarte. Får ta multimetern och ta en tur ut till bilen ikväll och se vad som kommer ur urtaget helt enkelt när jag trycker på knappen.
54G, dvs den valfria kabeln i ISO 1724, kan ha valfria funktioner som man själv väljer, t ex backljus, dimljus osv.
Ska man ladda batterier, driva kylskåp eller annat så nappar man i stället el från positionsljusen.
Det som ställer till det är ISO 1724 eftersom de separerat för många funktioner till olika ledare.
Den kräver 6 kablar för belysning på släp, men i praktiken hade det räckt med 5, dvs helt plötsligt har vi 2 oanvända ledare att nyttja till annat.
t ex hade den ena kunnat vara backljus och den andra dimbakljus.
Enligt gällande lagkrav genom ECE R48 ska alla tunga släp vara utrustade med vitt backljus, och tunga släp innefattar alla släp med totalvikt över 750 kg, dvs 99% av alla tunga personbilssläp bryter mot EU's författning.

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]

Är vissa färger värre än and[…]