Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Efter fel på egr-ventilen så googla jag för att fräscha upp kunskaperna vad det var, det lustiga är att en del skriver att det ökar motorns prestanda genom kylning etc etc, medans andra skriver att det ökar prestandan om man tar bort den om man kan, svårt tänka mig att det ökar prestandan att skicka runt lite skit men vad vet jag, dock verkar inte internet va överens, finns det nån som kanske vet? Jag förstår att den är bra för miljön men det är väl pk-nys att det skulle öka prestandan, eller inte?
På de äldre bilar som jag känner till, både bensin och diesel, så stängs EGR alltid av när man belastar motorn lite kraftigare. Därför påverkar det inte "maxprestanda" att motorn har EGR. Att ta bort EGR-systemet på t ex en äldre Volvo är helt meningslöst för den sakens skull. Jag tror egentligen det är så på alla äldre bilar där EGR bara används som en del i avgasreningen, men kanske finns undantag. (Det finns också undantag i form av "lean burn"-motorer och liknande, som är beroende av EGR för att överhuvudtaget fungera.)

På nyare bilar (särskilt turbodiesel) tror jag EGR kan användas även vid fullbelastning. Men där begränsas ju prestanda ändå i första hand av mjukvara, och tar man bort EGR-systemet så får man en massa felkoder och garanterat nedsatt prestanda.
Ja som det var på dieselbilen gick den knappt att köra, stanna till slut, sen kunde man köra en stund tills den stanna igen. Men det var inte för att jag tänkte ta bort EGR-ventilen jag var bara nyfiken på det motor-teoretiska det förefaller som en del försöker försvara EGR-ventilens vara med att den ökar motorns prestanda, vilket jag undrar om det kan stämma, jag tror dess existens hänger mer på reningen, men jag ville inte bara tro utan veta.
På de (oftast lite äldre) bilar med EGR jag har haft, så är dessa beroende av insugsvakuum och motortemp. När motorn är driftvarm, kan ventilen öppna, om det "finns vakuum", dvs inte vid fullgas. Själva idén är att återcikulera lite avgaser till insuget, för att sänka förbränningstemperaturen. Detta gör att det bildas mindre mängder av kväveoxider, vilka inte anses vara någon hälsoprodukt. Det är även en fördel för motorn, att tempen i förbränningsrummet hålls nere lite, på vissa motorer gör det att man kan höja (tidigarelägga) tändningspunkten lite och det i sin tur kan vara bra för förbrukningen vid dellast eller låg last. Normalt sett har jag för mig att ventilen ska styras av "portat vakuum", dvs den ska inte öppna vid stängt spjäll; om den är öppen ändå vid tomgång, blir det inte bra tomgång. Det kan ju hända om ventilen fastnar. Det var ett tag sedan jag fixade med nåt EGR-relaterat, så det kan vara värt att dubbelkolla om det nu ska mekas med EGR-systemet.
Även jag har svårt att tänka mig att EGR skulle kunna höja prestanda i bemärkelsen max effekt eller max vridmoment. Däremot är det åtminstone i teorin tänkbart att EGR skulle kunna bidra inte bara till avgasreningen utan också till verkningsgraden, i alla fall på en bensinmotor. Genom att skicka in lite avgaser tillsammans med frisk luft istället för bara frisk luft borde man kunna minska de pumpförluster en bensinmotor på delgas drabbas av. Pumpförlusterna minskar om motorn får "andas" relativt fritt även om den gas som dras in bara delvis består av luft.
"Höja prestanda" tror jag aldrig det har varit frågan om. Min gissning är att det är något som kommit i svang pga nån säljartyp som vill försvara systemets existens. Kylningens positiva inverkan är att det är lite mindre hett på ytor som kan bidra till detonation och därmed kan man magra ut blandningen lite extra. En mager blandning brinner långsammare och blir hetare, så där är kylningseffekten positiv - för ekonomin, inte för prestanda. Och, ofta, blir det mindre NOx vid förbränningen.
Det kanske var lite luddigt formulerat av mig i början, med prestanda menade jag kanske egentligen verkningsgrad som jag trodde gick hand i hand med prestanda, klämmer man ut så mycket energi som möjligt ur varje droppe så ökar man både prestanda som verkningsgrad, kanske inte vad gäller formel-1 motorer där vill man ha mer prestanda å skiter i förbrukningen men vanliga bilmotorer försöker väl ingenjörerna klämma ut så mycket energi som möjligt ur de dyra dropparna. Men det här kan säkert debatteras om men det jag känner instinktivt är att man försöker få så häftig smäll som möjligt och det betyder ju så optimal blandning av syre och bensin som möjligt, skickar man in 10% av "döda" avgaser som inte innehåller nånting som bidrar till explosionsprocessen så måste det betyda 10% mindre explosion, d v s 10% mindre kraft. Not? (Det i sin tur betyder ju att man slösar bort 10% av drivmedlet som man borde kunna låta göra nytta istället) Och vill man kyla borde man ju kyla luften och bensinen för samma effekt och utan att minska på det som brinner (förutom det konstiga med att man vill kyla med varma avgaser). Tänker jag. ?
Pumpförluster vet jag inte vad det är riktigt, förklara gärna om nån kan?
Det är rätt viktigt att skilja på "prestanda" (max effekt/moment) å ena sidan och verkningsgrad å den andra. För att få max prestanda vill man skicka in så mycket frisk luft som det bara går så att man därför också kan skicka in maximalt med bränsle att förbrännas med det myckna syret. Så där är EGR betydelselöst.

På delgas däremot kan man välja mellan att skicka in enbart en begränsad mängd bränsle och luft eller att skicka in samma mängd plus lite avgaser. Att man skickar in lite avgaser innebär ju inte att man minskar mängden tillgängligt syre, bara att man ökar mängden gas. Man kan alltså enkelt se till att det fortfarande finns tillräckligt mycket syre för optimal förbränning.

Pumpförluster är de förluster i motorkraft som uppstår genom att motorn måste suga in luft under motstånd därför att spjället delvis är stängt. Ordet "strypning" ger här rätt associationer. Det är ju jobbigt att andas när man blir strypt. :wink: Man kan potentiellt minska det motståndet genom att låta motorn delvis suga något annat än frisk luft, det vill säga avgaser. Man kan kanske därigenom höja verkningsgraden så att man får ut mer kraft ur motorn för samma mängd bränsle.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]