Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Smygarn
Hej!
Thomas heter jag och är ny på forumet :-) ska skriva en presentation nån dag när tiden tillåter :-)
Tänkte fråga er volvoexperter en sak
Det är så att jag går i tankarna om att köpa en bil och har hittat en V70 -11 som jag är lite sugen på. Bilen ser ut som ny och den funkar jätte fint men grejen är den att bilen bara rullat 2600 mil. Det motsvarar typ bara 40mil/månaden sedan den va ny och vad jag har hört så är få mil på lång tid sämre än många mil på kort tid. Vad anser ni? Behöver lite råd på för och nackdelar :-)
Bilen va tidigare ägd av en gammal gubbe som troligtvis bara använt bilen för att åka nån kilometer och handla ;-)
Tips och råd mottages gärna :-)
Mvh Thomas
Användarvisningsbild
av Perra83
Tja!
Välkommen hit!
Ring och prata med tidigare ägare. Fast står det typ 1-2 ägare och svensksåld är det nog rätt lugnt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Bilar mår inte bra av att vara stående, men har den rullat varje månad(typ 20-40mil) utan uppehåll så ska det inte vara någon fara. Det är ju en rätt ny bil också, och det hjälper ju till att minimera dom "skador" som blir om bilen är stillastående en längre tid.
Sen finns det ju andra faktorer man bör tänka på... när den körts, hur har den körts? Har den bara körts 2-3km till affären hela tiden så är ju inte motorn super-glad, lär ha samlats en hel del kondens i oljan och vevhusventilationen. Så oljan bör bytas "igår" typ :P

Mil överlag är inte så speciellt intressant faktiskt, det som spelar roll är hur dom milen körts. T ex en 20k mila-bil som bara gått landsväg är nästan garanterat bättre och fräshare på alla sätt och vis än en 20k mila-bil som bara gått stadskörning.
av Rådlös
Betvivlar inte uppgifterna, men det har ju visat sig att även dagens elektroniska vägmätare går att skruva tillbaka. Sådana människor som lever på "baksidan" av det som är någorlunda "schysst och ärligt" sysslar med sådant.
Men du kan kolla upp detta. Du kan få kopior av dom senaste tre besiktningarna och där finns även aktuella vägmätarställningar med. Detta får du av Trafikverket. Gå in på deras sida. Det finns även firmor som kan förmedla sådant, men mot betalning.

Och som sagt, jag säger inte emot dina uppgifter, men redan för 50 år sedan hörde man historier om att en äldre man eller kvinna hade ägt bilen och bara kört korta resor till handelsboden. Bara för att göra historien mer trovärdig så sades det ofta att den tidigare ägaren var en präst! Det skulle ge garantier för att bilen var varsamt behandlad och välskött. (Hur det nu hänger ihop?)
Min erfarenhet av några Humanistiskt utbildade (motsvarigheten till Naturvetare och Tekniker) är dom mest opraktiska och teknikfientliga människor som man kan träffa på.
av Smygarn
Tack för tipsen :-)
Kan det vara så att bromsar rostar fast om en bil inte används mycket!? Eller t ex att packningar och dyligt blir torra/spruckna etc?

Hehe ja det är den bilen. Lite dyr kanske men jag gillar den :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Smygarn skrev: Kan det vara så att bromsar rostar fast om en bil inte används mycket!? Eller t ex att packningar och dyligt blir torra/spruckna etc?

Svar Ja på båda frågorna. Men det kräver att bilen inte används på en längre tid, iaf med bromsarna. Typ står oskyddad, stillastående, en hel vinter t ex.
Användarvisningsbild
av Derank
Ingen fara så länge bilen rullat kontunerligt, innan nån packning torkat ska den stå still i flera år.
av Rådlös
Man kan ju fundera på hur servicen har blivit utförd med få mil men lång tid? Vissa vätskor skall ju kontrolleras/bytas efter tid, inte efter mil. Bromsvätska vart annat år. Varje år om man kör alpkörning eller mycket i fuktigt klimat, står det på serviceschemat. Samma med kylarvätska. Vart annat år. Det är inte glykolen i sig själv som åldras utan korrosionsskyddet (rostskyddet). Och motorolja skall bytas varje år. Man kan ju underhållsladda ett batteri, men om man är en "lågaktiv gubbe" kanske man inte tänker så mycket på det? Batterier som inte blir fulladdade förlorar i livslängd. Nu är det inte aktuellt ännu på den här bilen, men multiremmen skall bytas efter max 10 år. Oberoende av körsträckan. AC'n är också lite speciell. Den skall helst gå så mycket som möjligt. Gummitätningar och packningar i kompressorn får smörjning och "kondition" av att kompressorn går. Går den inte alls eller väldigt sällan så är risken högre att tätningar och packningar torkar och spricker.

Så du ser, du har mycket att kontrollera.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]