Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Smala ballongdäck vs breda lågprofilsdäck. Man säger också i artikeln att missljud som visselljud och vindfräs är lägre på de nyare bilarna. Står inte heller om XC90:n i fråga hade akustikrutor, det ska ju göra en hel del för ljudnivån.
Det är väl lite som att jämnföra äpplen med päron... Visst, rent decibell-mässigt kanske 240in är tystare, men det ljud som är är ju helt annorlunda än på nya bilar. Bl.a. så har ju 240 något kopiöst med vindbrus, något nästan inga nyare bilar lider utav.
Sen spelar ju däcken(och dess storlek) in en enorm mängd när det gäller ljudnivån. Sen har vi ju saker som dämpare(halv-sletna dämpare brukar vara "tystare" än t ex nya sportdämpare), motorfästen(gamla rödblockare studsar ju runt under huven som om dom satt på studsbollar, nyare monteringar är jäkligt mycket hårdare/stabilare) osv osv osv....
Med all respekt för Vi Bilägare och deras mätningar kan man ju inte låta bli att undra över hur deras resultat förhåller sig till det rent subjektiva ljudintrycket. Jag har ägt och kört alla stora Volvo kombi från 145 och till V70 II (med undantag för 945 men den är ju i huvudsak en ansiktslyft 745:a) och hela tiden upplevt att det blivit tystare, möjligen med undantag från skiftet mellan 145 och 245 där det inte var någon större skillnad som jag minns det. 745:an upplevde jag som avsevärt tystare än de första två och sedan har det blivit snäppet bättre varje gång. Nu har jag inte kört med några jättefälgar med tillhörande breda lågprofildäck men lite större har det ju ändå blivit i varje steg efter 745 (som gick på 185/70 R14!): 205/50 R16 och 185/65 R15 på 855, 205/55 R16 på V70N, 225/50 R17 och 205/60 R16 på V70 II. Sedan har de sista två laminerat glas i dörrarna respektive runtom vilket säkert gör sitt till. Men ändå ...
Förutom vindmotståndet i den fyrkantiga pansarkarossen så får man väl beakta att gummilistorna som suttit i 240in i 120 tusen mil eller nått som rödblockarna brukar rulla, har gjort sitt. Motorljudet tycker jag överröstar det mesta i gamla Volvos, kör man upp i 110km/h och kopplar ur så blir bilen förvånansvärt tyst.
Lucif3r skrev:motorfästen(gamla rödblockare studsar ju runt under huven som om dom satt på studsbollar, nyare monteringar är jäkligt mycket hårdare/stabilare) osv osv osv....
Haha, så jäkla dead on. Ibland när man meckat med huven öppen och låtit någon annan starta motorn tror man att den ska hoppa ur karossen.
Kanske skulle byta motorkuddarna, gummi är lite slitet efter 30år och 40+ tusen mil :D
Waizguy skrev:Förutom vindmotståndet i den fyrkantiga pansarkarossen så får man väl beakta att gummilistorna som suttit i 240in i 120 tusen mil eller nått som rödblockarna brukar rulla, har gjort sitt. Motorljudet tycker jag överröstar det mesta i gamla Volvos, kör man upp i 110km/h och kopplar ur så blir bilen förvånansvärt tyst.
Lucif3r skrev:motorfästen(gamla rödblockare studsar ju runt under huven som om dom satt på studsbollar, nyare monteringar är jäkligt mycket hårdare/stabilare) osv osv osv....
Haha, så jäkla dead on. Ibland när man meckat med huven öppen och låtit någon annan starta motorn tror man att den ska hoppa ur karossen.
Kanske skulle byta motorkuddarna, gummi är lite slitet efter 30år och 40+ tusen mil :D
Brukar mest va fläkten som för massa oljud ta bort den byt mot elfläkt så
Höfläkten gör varken till eller från på den biten, den för mest oväsen just vid start när den spinner lite extra fort. När man väl börjar köra iväg hör man inte höfläkten så länge man inte tokgasar från lägre hastigheter. Men att jämföra 240 med XC90 som inte heller är den mest aerodynamiskt byggda bilen är ju ändock lite små kul.
Att den gamla hederliga pålitliga stela bakaxeln också kunde föra med sig något gott, det trodde ni inte va :wink:

Frågan är också om det bara var kombi modeller de testade? Framgår icke i Expressens artikel. Sedaner är alltid tystare än halvkombi/kombi. Vissa kombibilar låter ju som propellerplan så fort man rattar ut på landsvägen, inte ens överdraget i bakluckan hjälper en dåligt isolerad bil.

Edit; Kikade i listan igen, V70, V90, Audi Avant, nog handlar testet om kombis allt.
När 850 kom fick den rätt mycket kritik för att den var bullrig jämfört med 240/740/940. Det åtgärdades väl delvis på senare årsmodeller.

Och 740, 940 och sista årsmodellerna av 240 var ganska tysta för sin tid, jämfört med många andra bilar. Jag minns t ex en Golf diesel...
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]