Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej

Är i behov av att byta belägg på min V70 2011 som rullat 12.000mil samt min S40 2004 som också rullat ca 12.000mil. Beläggen är i princip slut.
Frågan är egentligen om eller varför man ska byta skivorna också ? Kör bara normalt och ingen "rally"
Förr i världen kan jag inte minnas man bytte mer än bara beläggen.

Frågade Volvo ÅF om minsta tjocklek på skivorna men fick god dag yxskaft; det var Transportstyrelsen man skulle vända sig till tyckte de.

/M
Användarvisningsbild
av MartinS
Det står i Volvohandlarens system vad minsta tjocklek är. Du kan också kolla på t.ex. bildelaronline24.se , där brukar de speca på skivorna vad minsta tjocklek är.

MEN, det kanske inte är jättenoga. Jag bytte på min XC60 nu i veckan. Den har gått 16000mil. Skivorna på den fram är 30mm när de är nya, 28mm är minimitjockleken enligt Vida. Jag mätte mina som jag bytte ut till 25mm, och de lär ändå ha gjort sitt jobb misstänker jag.
av Wizzman
Är skivorna inte spåriga eller rostiga på bromsytan och inte skeva (skakar vid inbromsning) samt över mintjocklek hade jag inte bytt, men risken är stor att de är på gränsen vad det gäller tjockleken efter 12000 mil.

Mintjockleken kan du se på måttskisser t ex på mekonomens hemsida eller om du borstar bort rosten på ytterkanten på dina gamla skivor.

På min v60 är 26 min fram, 9 bak. Nya är det 28/11.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Mikeys
Är det verkligen brukligt att byta skivor redan efter 12000mil på Volvo??

Jag gav min S40 nya belägg för första gången nyss vid 13400 mil, och tänkte inte ens tanken att skulle kunna vara dags för skivor. Jag kollade bara att dom var blanka, fina och hyfsat tjocka, sen satte jag på nya belägg och har tutat och kört sedan dess. Vår andra bil i familjen har passerat 19000 mil nu, även den på originalskivorna utan att någon varken på besiktningen eller service sagt något. Och på alla andra bilar som kommit och gått genom åren har vi antagit att skivorna byts kanske var 3e gång beläggen byts. Har vi bara haft tur då?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Dom allra flesta skivor har slitagevarnare, en markering som först syns när skivorna slitits ned så långt. När den är synlig är det dags att byta skivor.
Andra orsaker att byta skivor kan vara rost eller överhettning(=skeva).

Är skivorna varken rostiga, skeva eller har slitagevarnaren framme finns ingen egentlig anledning till att byta skivor, mer än i förebyggande syfte.
Användarvisningsbild
av Perra83
Skivorna får ofta en skaplig kant längst ut. Då är det dags att byta. Är kanten 1mm är det säkert likadant på insidan om inte värre.
av mortimer
Då tackar jag för svaren.
S40´n får bara belägg och V70´n får skivor + belägg.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mikeys skrev:Är det verkligen brukligt att byta skivor redan efter 12000mil på Volvo??
Mina Volvo original skivor började slå sig redan efter 3000 mil.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]