Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej har en v70 -07 2.4d 19.500mil och det är dags för service (olja + filter) service intervall 3000mil / 12 månader.

Den är servad på volvo till och med 15.500mil, där efter vid 16.000mil bytes kamrem och sen vid 17.600mil gjordes en olje + filter service (av en liten lokal verkstad)
ringe volvo angångde servicen nu, ca 4000kr för en bas alltså olja + filter, vilket jag tycker är mycket, då jag kan skruva serva bilen så är min tanke om det verkligen är värt att lämna in bilen längre, visst när det är dags för kamrem så kan man ju lämna in den men annars där emellan?
tanken är att ha kvar bilen länge och säg när den t.ex har gått över 30.000mil så är ju bilen bra gammal och lär inte vara värd så mycket tänkter jag,säljs ju på blocket för 30-60 tusen.

tankar?
Om man ska byta olja så behöver man ju ha en billyft eller en grop. Det kostar att hyra. Om man servar på Bilia så får man ett års assistansförsäkring tills bilen är 10 år.Och det kan ju vara värt något också. Assistansförsäkringar kostar ca 500:- om året om man ska köpa en.
Byta olja går utmärkt att göra på marken även om det blir trängre. Jag har såna där lösa ramper från Biltema jag kör upp framhjulen på men det är lyx.

Har du tid och lust har jag svårt att se några nackdelar med att göra basservice själv. Det är ju inte direkt raketforskning.
Jag har servat min V70 T5 -02 själv sedan jag köpte den vid årsskiftet 2007/2008 med ca 16000 mil på mätaren. Den hade då fullstämplad servicebok. Men jag tänkte ha den ett tag till (den är fortfarande i min ägo) och insåg att när det skulle bli dags att sälja skulle det nog inte skilja särskilt många tusenlappar i pris därför att jag inte längre kunde visa upp fullstämplad servicebok, särskilt som jag varit noga med att spara alla kvitton (olja, oljefilter, hyra för GDS-hall) som visar att bilen fått regelbunden service ändå.

Kostnaden för en normal service utan intervalltillägg landar på runt 2500 kr hos Upplands Motor här i Uppsala och på ca 700 kr om jag gör jobbet själv (inklusive hyra för GDS-hall). Jobbet tar mig ett par timmar inklusive transport från och till GDS-hall så det blir skaplig skattefri timpenning. Filter och bricka till avtappningspluggen köper jag hos Volvo (ca 100 kr), olja hos Biltema (ca 400 kr). Hyra för GDS-hall hos OK går på ca 200 kr.

Har även bytt tändstift och luftfilter själv två gånger (skall göras var 6000:e mil i mitt fall). Det enda ifråga om reguljär service som jag lämnat bort är kontroll/rengöring av vevhusventilationen (skall göras första gången vid 16000 mil och var gjord när jag köpte bilen; skall därefter göras var 8000:e mil). Tyckte inte det lönade sig att lära sig något som man troligen bara skulle göra en enda gång på den motorn. Tänker även lämna bort kamremsbyte och byte av multirem om jag fortfarande har bilen kvar när det blir aktuellt.

Min "nya" bil (V70 -15) får däremot av uppenbara skäl sin service hos Volvo och lär ju fortsätta få det åtminstone till den dag maskinskadeförsäkringen går ut.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Arnold skrev:Om man ska byta olja så behöver man ju ha en billyft eller en grop. Det kostar att hyra.
Man kan som andra påpekat klara sig utan. Själv vill jag dock ha en men det kostar inte mycket. Ett par hundralappar för hyra av GDS-hall hos OK.
Arnold skrev:Om man servar på Bilia så får man ett års assistansförsäkring tills bilen är 10 år.Och det kan ju vara värt något också. Assistansförsäkringar kostar ca 500:- om året om man ska köpa en.
Men en 07:a är ju ca 10 år gammal vid det här laget.
andersuw skrev:
Arnold skrev:Om man ska byta olja så behöver man ju ha en billyft eller en grop. Det kostar att hyra.
Man kan som andra påpekat klara sig utan. Själv vill jag dock ha en men det kostar inte mycket. Ett par hundralappar för hyra av GDS-hall hos OK.
Arnold skrev:Om man servar på Bilia så får man ett års assistansförsäkring tills bilen är 10 år.Och det kan ju vara värt något också. Assistansförsäkringar kostar ca 500:- om året om man ska köpa en.
Men en 07:a är ju ca 10 år gammal vid det här laget.
Ja alltså kunskap / plats / verktyg och sånt har jag koll på. Mer värdeminskning och så.. Är det dumt liksom.
andersuw skrev:Jag har servat min V70 T5 -02 själv sedan jag köpte den vid årsskiftet 2007/2008 med ca 16000 mil på mätaren. Den hade då fullstämplad servicebok. Men jag tänkte ha den ett tag till (den är fortfarande i min ägo) och insåg att när det skulle bli dags att sälja skulle det nog inte skilja särskilt många tusenlappar i pris därför att jag inte längre kunde visa upp fullstämplad servicebok, särskilt som jag varit noga med att spara alla kvitton (olja, oljefilter, hyra för GDS-hall) som visar att bilen fått regelbunden service ändå.

Kostnaden för en normal service utan intervalltillägg landar på runt 2500 kr hos Upplands Motor här i Uppsala och på ca 700 kr om jag gör jobbet själv (inklusive hyra för GDS-hall). Jobbet tar mig ett par timmar inklusive transport från och till GDS-hall så det blir skaplig skattefri timpenning. Filter och bricka till avtappningspluggen köper jag hos Volvo (ca 100 kr), olja hos Biltema (ca 400 kr). Hyra för GDS-hall hos OK går på ca 200 kr.

Har även bytt tändstift och luftfilter själv två gånger (skall göras var 6000:e mil i mitt fall). Det enda ifråga om reguljär service som jag lämnat bort är kontroll/rengöring av vevhusventilationen (skall göras första gången vid 16000 mil och var gjord när jag köpte bilen; skall därefter göras var 8000:e mil). Tyckte inte det lönade sig att lära sig något som man troligen bara skulle göra en enda gång på den motorn. Tänker även lämna bort kamremsbyte och byte av multirem om jag fortfarande har bilen kvar när det blir aktuellt.

Min "nya" bil (V70 -15) får däremot av uppenbara skäl sin service hos Volvo och lär ju fortsätta få det åtminstone till den dag maskinskadeförsäkringen går ut.
Låter klokt, lite så jag tänker också
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]