Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1124435
Ja det är väl DC - likström ut från generatorn till alla bildelar? Generatorn producerar AC men har en slags omvandlare som gör det till DC, har jag förstått det rätt?

Då kan jag alltså köpa ett labbaggregat https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... bbaggregat och koppla på tex soppapumpen för att se om den fungerar? Volten borde vara 12-14v nånting, men amperen då?

Eller är jag helt ute och cyklar :roll:
#1124442
Ja, i princip kan du köpa ett labbaggregat och driva elprylar ämnade för bilar. Viktigt att det är DC (likström). Nominell systemspänning i bilar med 12V-system är normerad till 13,8V. Men vanligen ligger den högre än så, uppåt drygt 14V. Kortare tider ännu högre. Men för teständamål skulle jag anse just 13,8V vara optimalt då denna spänning är sk. testspänning enligt ECE för t.ex. glödlampor.

Jag har själv ett antal labbaggregat på min testbänk för liknande ändamål. Bl.a. har jag två Velleman 0-30V 5A. Men jag använder dessa mest till elektronik så de räcker gott och väl. När man använder så klena aggregat till bilprylar orsakar ofta startströmmarna göra att aggregatet går i strömgräns och inte "kommer igång." Detta fenomen är tydligt bl.a. på strålkastarlampor och elmotorer av olika slag. Då räcker inte ett 5A aggregat till. Om du ska använda aggregatet för test av bränslepump tror jag du behöver betydligt mera ström än 5A pga startströmmen.

När jag håller på med test av bilelektriska komponenter brukar jag använda ett hederligt bilbatteri med testkablage som är avsäkrat. Det blir billigare. Det går också med ett klenare batteri typ Gel 12V 7Ah. Det använder jag ibland för mobilt testbruk när bilbatteriet är för tungt att släpa på. Kom ihåg att avsäkra testkablaget!
#1124445
Jag har Biltemas Ctec kopia, den är på 8A så det klarar det som finns i bilen .Tror bensinpumpen (huvudpumpen) tar c:a 5A. Alla billaddare klarar inte att "ge ström" utan batteri inkopplat, men denna är gjord för att köra kylbox med också. Har den till båten egentligen, 2x88Ah batteri. Så här ser den ut,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000031643/
Till skillnad mot ett Labbaggregat kan du inte justera V, den ger ju ut (när du laddar batteriet) 12,5 - 14,7V. Labbaggregat är inte alltid så lätta att handskas med, du för ju justera in både V och A till det som delen du ska driva vill ha. Alltså ska du prova en bensinpump måste du "ställa" aggregatet på typ 12V och 5A annars kan man förstöra något eller i alla fall "blåsa" en säkring. Det är mycket lättare med ett batteri, typ sådant här,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000018765/
eller kanske en storlek större, och en billaddare som du även kan ha till bilen. Om du inte har andra planer för Labbaggregatet än att "bara" prova 12V "grejer"
#1124469
Ett par kompletterande uppgifter: Alla elektriska enheter som är avsedda för bilar med 12 volt systemspänning skall tåla max 16 volt. Detta har jag läst i någon tillförlitlig källa som jag har glömt nu. Men det låter ju rimligt, eller hur?

Jag har en V70 2.0F -08. Tankarmaturen, alltså mätaren och pumpen går på växelspänning. Där har jag också läst detaljer men är lite osäker, men jag har ett svagt minne av att det är 170 Hz.
Nu kommer det som jag inte vet: Jag vet inte om detta gäller dom 5-cylindriga F-modellerna. Och inte heller om det gäller den senare 4-cylindriga T4F-motorn. Men vi utgår från att det gäller 1.8F och 2.0F i alla fall. Det vill säga "Ford-motorn".

Här ett urklipp av kretsschemat, man ser att det finns en DC/AC-omvandlare.

Bild
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
#1124470
Själv har jag en 50 W solcell och ett 50 Ah djupcykelbatteri på balkongen. Då laddar vi mobilerna och kör laptopen på solel hela sommaren. Förra vintern körde jag balkongbelysningen direkt också, men då fick jag stödladda batteriet lite ibland (mörkt på vintern).
#1124481
Rådlös skrev:Ett par kompletterande uppgifter: Alla elektriska enheter som är avsedda för bilar med 12 volt systemspänning skall tåla max 16 volt. Detta har jag läst i någon tillförlitlig källa som jag har glömt nu. Men det låter ju rimligt, eller hur?
Ja, det stämmer. Men livslängden blir starkt lidande, t.ex. på glödlampor. Men de går inte sönder omedelbart. Det dröjer ett (litet) tag.
Rådlös skrev:Jag har en V70 2.0F -08. Tankarmaturen, alltså mätaren och pumpen går på växelspänning. Där har jag också läst detaljer men är lite osäker, men jag har ett svagt minne av att det är 170 Hz.
Tankarmaturen (givaren för bränslemätaren) går på växelspänning för att undvika materialvandring pga etanolens elektriska egenskaper samt det faktum att de (mycket svaga) elektriska kretsarna är i kontakt med bränslet. Pumpen går på likström vad jag vet. Förhoppningsvis är den kapslad så att pumpmotorn inte är i kontakt med bränslet... Dock har vissa bilars motoralternativ en modul som möjliggör reglering av bränslepumpen via motorstyrningen. Dock inget som är knutet till just flexifuel. Diesel har motsvarande styrning av additiv.
Rådlös skrev:Nu kommer det som jag inte vet: Jag vet inte om detta gäller dom 5-cylindriga F-modellerna. Och inte heller om det gäller den senare 4-cylindriga T4F-motorn. Men vi utgår från att det gäller 1.8F och 2.0F i alla fall. Det vill säga "Ford-motorn".
Givaren för bränslemätaren går på växelspänning i samtliga fall där motorn är flexifuel (etanol) vad jag vet. Både 4-cyl och 5 cyl.
#1124564
Denzar skrev:Ja det är väl DC - likström ut från generatorn till alla bildelar? Generatorn producerar AC men har en slags omvandlare som gör det till DC, har jag förstått det rätt?

Då kan jag alltså köpa ett labbaggregat https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... bbaggregat och koppla på tex soppapumpen för att se om den fungerar? Volten borde vara 12-14v nånting, men amperen då?

Eller är jag helt ute och cyklar :roll:
Känns inte som nån cykeltur.... :)

Generatorn är en trefas växelströmsgenerator, med ett diodpaket som gör att den lämnar likström ut till förbrukare och batteri. Den har dessutom en inbyggd regulator, som känner systemets spänning och anpassar utgående ström så att spänningen håller sig vid lite drygt 14 V. För att prova likströmsgrejer är ett labbaggregat en bra lösning. Som nämnts har en del bilprylar rätt rejäl startström, som kan få vanliga aggregat att vika sig (överlastskydd). Jag brukar då helt enkelt ta till ett 12 V batteri (från en bil eller en MC eller vilketsomhelst 12 V blybatteri över 6 Ah som man kan köpa på Clasohlson eller liknande) för de grejerna. Man ska alltid vara försiktig när man använder blybatterier. Även små sådana har rätt häftig maxström, så kortslutningar ska undvikas. Glöm inte att vara uppmärksam på eventuella prydnader (ringar); om de hamnar i strömbanan kan det bli jobbigt vid en kortslutning.
#1124688
Wow vad många bra svar, tackar!

Då undrar jag hur man använder ett batteri? Två krokodilklämmor på batteriet med en sladd som tål hög ström sen två valfria kontakter på andra sidan som man testar med? Skickar batteriet lagom ström för det man kopplar på, hur isåfall? Eller var det då man måste ha batteriladdare också? Hur får man reda på hur mycket ström någonting kräver / max innan det pajjar?

Jag är ju riktigt sugen på ett labbaggregat då den kan användas till mycket.
30V 3-5A verkar vara vanligast, såg även en på 10A, den borde täcka det mesta?

Kan man inte sätta på 14v tex och sen sakta höja strömmen tills grejerna hoppar igång? Eller riskerar man att pajja något då?

Är inte sånna instrument livsfarliga? 30Vx10A=300W 8)
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]