Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Primus
Om ett år ska en ny bil ställas upp på garageuppfarten. Idag kör jag en D6 och är extremt nöjd även om det finns en del att ha synpunkter på. Med det negativa är smått och enkelt att leva med. Frågan är vad jag ska plocka ut som förmånsbil nästa gång? Att jag börjar nu, 12 månader innan kontraktet går ut handlar om att vara väl förberedd och dessutom kunna parera långa leveranstider om sådana skulle finnas. Dessutom är det roligt att börja kolla på en ny bil på riktigt.

Först kan man ställa D6 mot D5 och jag hittar egentligen inga argument för den motorstarkare varianten. Den extra kraft som finns i den kraftigare motorn känns lätt att leva utan. Missar jag något här?

I nästa varv ställs då D5 mot Passat GTE. Här tycker jag nästan att det blir en utklassningsseger för Passaten. Den är större, modernare och batteriet tar "ingen" plats. Det jag saknar på Passaten är AWD, vilket de senaste dygnen i Stockholm visat är en klar fördel att ha (jag var den enda av grannarna som utan att skotta kom ut från min tomt igår). Men samtidigt har jag de senaste åren blandat AWD och FWD och 99% av körningen märker man ingen skillnad. Men när det behövs är det inte dubbelt så bra, det är minst fyra gånger så bra.

Ytterligare en nackdel med Passaten är att de har laddningen mitt i framgrillen. Otroligt korkat då jag både hemma och på jobbet parkerar med nosen mot en vägg. Inte minst på jobbet bör man köra mycket nära väggen.

I övrigt hittar jag inget som talar till Volvons fördel. Prismässigt ligger GTE:n väldigt nära Volvon med min välkryssade lista med tillbehör/funktioner. För samma pris får man alltså en ny/modern och större bil. Helt plötsligt känns Volvon mycket dyr. Men frågan är om jag missar något? Att det inte är en Volvo kan ju väga tungt, inte minst här.. :lol: . Men i sak verkar Volvo nu hamnat snett jämfört med Passat.

Till saken hör att jag har ett nästan perfekt körmönster för plugg-in-hybrider med ca 50 km räckvidd. Fram och tillbaka till jobbet på en laddning. Kan även ladda på jobbet. Körningar "privat" i Stockholm är till stor del under 50 km. Sonen växer och fler fotbollsmatcher kommer vara så att jag kommer tömma batteriet vid transport till matcher, så jag räknar med något fler kilometrar med tomt batteri jämfört med de senaste åren.
Användarvisningsbild
av Perra83
Det är alltså bara hybrider du tänker på? V60 D5 är en helt anna bil än D5 TE.

V60 är mindre än Passat. Beställ bil efter dina behov. Köper du en Passat och tycker den är bra då är det perfekt. Värre är det om du köper en bil du inte gillar. Låna hem en Passat och kör som du brukar.
av Primus
Perra83 skrev:Det är alltså bara hybrider du tänker på? V60 D5 är en helt anna bil än D5 TE.

V60 är mindre än Passat. Beställ bil efter dina behov. Köper du en Passat och tycker den är bra då är det perfekt. Värre är det om du köper en bil du inte gillar. Låna hem en Passat och kör som du brukar.
Ja, jag slarvade lite med modellbetäckningarna. Det är hybrider jag kollar på.
Användarvisningsbild
av joel80
Hur mycket värdesätter du packutrymme? Har ni nån annan bil i familjen?

Jag skulle ev kolla på Opel Ampere E som kommer nästa år! 500km eldrift enligt NDEC vilket är ca 400km i motorvägsfart med lite värme på.. Bilen är på g nu i början av 2017...
En annan du kan kolla är Opel Ampere E. Lite kortare räckvidd men billigare.. Den är släppt nu (några veckor sen) och ska klara 280km.. Säg 220 eller 200km i motorvägsfart.

Alternativt om du tror storleken eller rävkviddsångesten är ett problem kanske nya Outlandern kan vara nått. Jag har inte läst mycket om den men räckvidden på el ska fördubblas om jag fattat rätt.. Och det ska vara lättare att köra enbart på el.. Hur det är när det blir kallt vet jag dock inte.. Men med större batteri finns större möjlighet att dom har vettig kapacitet för det.
av Primus
joel80 skrev:Hur mycket värdesätter du packutrymme? Har ni nån annan bil i familjen?

Jag skulle ev kolla på Opel Ampere E som kommer nästa år! 500km eldrift enligt NDEC vilket är ca 400km i motorvägsfart med lite värme på.. Bilen är på g nu i början av 2017...
En annan du kan kolla är Opel Ampere E. Lite kortare räckvidd men billigare.. Den är släppt nu (några veckor sen) och ska klara 280km.. Säg 220 eller 200km i motorvägsfart.

Alternativt om du tror storleken eller rävkviddsångesten är ett problem kanske nya Outlandern kan vara nått. Jag har inte läst mycket om den men räckvidden på el ska fördubblas om jag fattat rätt.. Och det ska vara lättare att köra enbart på el.. Hur det är när det blir kallt vet jag dock inte.. Men med större batteri finns större möjlighet att dom har vettig kapacitet för det.
Det här är enda bilen och jag klarar mig med min D6 även om lastutrymmet är i minsta laget. Klarar inte mindre(i detta i-land). Intressanta alternativ måste jag säga. Ska kolla.
av Primus
joel80 skrev:Jag verkar ha blandat ihop Outlandern med den "ersättare" som väntas komma:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -outlander

Hittar inget releasedatum på den...
Det där var intressant, men troligen lite fram i tiden. Om man lyckas utöka räckvidden på el till 120 km är ju det en fantastisk utveckling. Jag tror det skulle betyda mycket om man "bara" kom till 75 km(verkliga). Det är ju nästan så att 120 km är att överdriva. De flesta som köper en plugg in hybrid har nog inte så långa körsträckor normalt sätt. Istället skulle man kunna pressa pris och vikt.
Användarvisningsbild
av joel80
120km blir säkert typ 80km i vintertemp och motorvägshastighet.. Tror det är rätt "lagom" på en sån slags hybrid. Önskar verkligen att jag hade så pass i Volvon.. Jag kör ju ganska många resor över 40km..
av Primus
Helt ovetenskapligt tror jag att optimum ligger vid 75 km om man tänker in körcykel, pris, vikt och utrymme. Men intressant att nästa utvecklingssteg tar oss upp mot 120 km(80-90 i vinterväglag eller het sommardag).
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]