- fre 11 nov 2016, 08:55
#1124378
Om ett år ska en ny bil ställas upp på garageuppfarten. Idag kör jag en D6 och är extremt nöjd även om det finns en del att ha synpunkter på. Med det negativa är smått och enkelt att leva med. Frågan är vad jag ska plocka ut som förmånsbil nästa gång? Att jag börjar nu, 12 månader innan kontraktet går ut handlar om att vara väl förberedd och dessutom kunna parera långa leveranstider om sådana skulle finnas. Dessutom är det roligt att börja kolla på en ny bil på riktigt.
Först kan man ställa D6 mot D5 och jag hittar egentligen inga argument för den motorstarkare varianten. Den extra kraft som finns i den kraftigare motorn känns lätt att leva utan. Missar jag något här?
I nästa varv ställs då D5 mot Passat GTE. Här tycker jag nästan att det blir en utklassningsseger för Passaten. Den är större, modernare och batteriet tar "ingen" plats. Det jag saknar på Passaten är AWD, vilket de senaste dygnen i Stockholm visat är en klar fördel att ha (jag var den enda av grannarna som utan att skotta kom ut från min tomt igår). Men samtidigt har jag de senaste åren blandat AWD och FWD och 99% av körningen märker man ingen skillnad. Men när det behövs är det inte dubbelt så bra, det är minst fyra gånger så bra.
Ytterligare en nackdel med Passaten är att de har laddningen mitt i framgrillen. Otroligt korkat då jag både hemma och på jobbet parkerar med nosen mot en vägg. Inte minst på jobbet bör man köra mycket nära väggen.
I övrigt hittar jag inget som talar till Volvons fördel. Prismässigt ligger GTE:n väldigt nära Volvon med min välkryssade lista med tillbehör/funktioner. För samma pris får man alltså en ny/modern och större bil. Helt plötsligt känns Volvon mycket dyr. Men frågan är om jag missar något? Att det inte är en Volvo kan ju väga tungt, inte minst här.. :lol: . Men i sak verkar Volvo nu hamnat snett jämfört med Passat.
Till saken hör att jag har ett nästan perfekt körmönster för plugg-in-hybrider med ca 50 km räckvidd. Fram och tillbaka till jobbet på en laddning. Kan även ladda på jobbet. Körningar "privat" i Stockholm är till stor del under 50 km. Sonen växer och fler fotbollsmatcher kommer vara så att jag kommer tömma batteriet vid transport till matcher, så jag räknar med något fler kilometrar med tomt batteri jämfört med de senaste åren.
Först kan man ställa D6 mot D5 och jag hittar egentligen inga argument för den motorstarkare varianten. Den extra kraft som finns i den kraftigare motorn känns lätt att leva utan. Missar jag något här?
I nästa varv ställs då D5 mot Passat GTE. Här tycker jag nästan att det blir en utklassningsseger för Passaten. Den är större, modernare och batteriet tar "ingen" plats. Det jag saknar på Passaten är AWD, vilket de senaste dygnen i Stockholm visat är en klar fördel att ha (jag var den enda av grannarna som utan att skotta kom ut från min tomt igår). Men samtidigt har jag de senaste åren blandat AWD och FWD och 99% av körningen märker man ingen skillnad. Men när det behövs är det inte dubbelt så bra, det är minst fyra gånger så bra.
Ytterligare en nackdel med Passaten är att de har laddningen mitt i framgrillen. Otroligt korkat då jag både hemma och på jobbet parkerar med nosen mot en vägg. Inte minst på jobbet bör man köra mycket nära väggen.
I övrigt hittar jag inget som talar till Volvons fördel. Prismässigt ligger GTE:n väldigt nära Volvon med min välkryssade lista med tillbehör/funktioner. För samma pris får man alltså en ny/modern och större bil. Helt plötsligt känns Volvon mycket dyr. Men frågan är om jag missar något? Att det inte är en Volvo kan ju väga tungt, inte minst här.. :lol: . Men i sak verkar Volvo nu hamnat snett jämfört med Passat.
Till saken hör att jag har ett nästan perfekt körmönster för plugg-in-hybrider med ca 50 km räckvidd. Fram och tillbaka till jobbet på en laddning. Kan även ladda på jobbet. Körningar "privat" i Stockholm är till stor del under 50 km. Sonen växer och fler fotbollsmatcher kommer vara så att jag kommer tömma batteriet vid transport till matcher, så jag räknar med något fler kilometrar med tomt batteri jämfört med de senaste åren.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,