Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av ehan
Hej!
Har en Volvo V60 D4 2013 som jag funderar på att trimma.
Är lite fundersam när det gäller chiptrimning vs trimbox.
Hittar mycket motstridig info om båda, alla talar i egen sak.
Därför letar jag efter riktig erfarenhet av modern trimningsteknik (>2015), fördelar alt nackdelar?
Gillar konceptet att kunna ta bort en box vid besiktning/service.
Har tittat på Tuningbox från http://tuning-box.se, någon som har erfarenhet att dessa boxar?
Har noterat att firman har samma adress som Rica Sweden som säljer mjukvaru trim, ett namn som ofta poppar i div forum.

/Erik
Användarvisningsbild
av snepo
Jag funderade på trimbox till min. Men efter att ha läst massor om dom på nätet. Så blev det chiptrim BSR. Vad jag fick fram så ökar boxarna bara bränslemängden. Vet inte om det är sant,vågade inte chansa. Beroende på hur ny bil du har,så är väl annars Polestar bäst. Med tanke på garantier. Jag är nöjd med BSR. Har chippat två tidigare bilar med Tm chiptuning. Funkade också bra
Användarvisningsbild
av snepo
StefanN skrev:Köper man fulbox 2016 har man förmodligen rätt låga poäng på högskoleprovet.
Håller med. Det är priset som lockar. Tur att jag läste en hel del om dom. Ville inte chansa
Användarvisningsbild
av Derank
Mmmm, men du förstår säkert vad TS menar el hur............................sedan måste man fortfarande fysisk öppna ECUn pga tuningprotection, jag var själv med när min sprättades på min -16. Tricore boot:

Användarvisningsbild
av Perra83
Lucif3r skrev:Trimchip slutade man använda, iaf på volvo, 1999.... Man programmerar om boxen via OBDII uttaget istället, vilket är en betydligt bättre metod än att fysiskt öppna boxen och löda dit ett annat chip...... Plus att det är billigare.
För äldre Volvo har inget riktigt OBDII uttag.

Kör på BSR eller RICA. Du kan även där återställa mjukvaran innan service. D4 FWD 2013 är ingen höjdare att trimma men lite mer blir det.
Användarvisningsbild
av SRT
Mycket bättre och bekvämare med BSR trim och egen dosa till detta.Få med mjukvaruprogrammet för felsökning också om du nu köper till denna PPC.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Perra83 skrev:För äldre Volvo har inget riktigt OBDII uttag.

Mjae det är inte den direkta anledningen... Motronic4.4(960 96+, 850GLT/T-5R 96+, x70 20V 97-98) går fint att programmera via OBDII-uttaget...
Men, det kräver ett par modifikationer som inte har något med OBDII's vara eller ikke vara. Bl.a. måste styrboxen ha en spänning över 14V, samt bryggas för att starta i bootloader-läget.
Sen är väl själva styrsystemsprogramvaran inte den lättaste att jobba med heller, men det har som sagt inget med OBDII protokollet att göra.

Det går även att få igång M4.4's OBDII-protokoll i, vad du kallar, "riktigt obdII". Saken är dock den att det inte finns några översättningar för hex-stringarna man får ut(ingen som brytt sig om det).
av edd
Tjena!
jag har också en V60 D4 -13 163hk FWD och funderar på att optimera/chiptrimma.
Hade någon i denna tråd gjort detta och hur blev isåfall resultatet?
Räckvidd T6 Recharge

Körstilen samt klimatet styr räckvidden […]

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]