Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej, min bil är utrustad med Driver alert och lane departure warning system. Tyvärr är detta ur funktion och haft bilen inne för felsökning hos Volvo.

De säger att kameran(radarn?) inte får någon ström och vill byta FSM (Forward Sensing Module).
Efter bytet behövs ej Vida men ev att felkod måste släckas så då tar jag det där ifrån.

Har art nummer här 31295793. Någon som kan få fram en bild på delen så jag vet vad jag skall söka efter.
Senast redigerad av 1 Kimmen90, redigerad totalt 0 gånger.
StefanN skrev:Frågan är var du ska hitta den billigare? Finns ingen på Bildelsbasen eller Ebay.
Det står att 31295793 ersätter dessa "31300363, 30774242, 31268208, 31268745, 30724003" och den markerade finns på Bildelsbasen. Sen är detta ej akut och tänker att det kanske dyker upp.
Kimmen90 skrev:
fjohan82 skrev:Verkar vara nummer 11...: http://www.volvopartswebstore.com/produ ... 95793.html
Tack, ser ut att vara placerad under motorhuven. Stämmer det?
Om bilen är en V70 -09 (i enlighet med din signatur) sitter själva styrenheten (FSM) mycket riktigt "under huven" men mycket långt bak och nära ytterväggen på förarsidan. Har inte kollat om det finns några demonteringsanvisningar i VIDA och om de säger att man skall "gräva sig ner" ovanifrån efter att ha lyft på huven eller om man till äventyrs kommer åt den inifrån kupén.

Sedan skulle jag ju inte ta för givet att Volvo har rätt i att det är just FSM som behöver bytas. Systemet består av fyra komponenter: FSM, FLR (i grillen), kamera (vid vindrutan, framför innerbackspegeln) och HUD för visuell kollisionsvarning (på instrumentbrädans ovansida framför föraren) och det är inte självklart att det är FSM som är boven i dramat. Skulle ju även kunna vara någon av de andra eller ett elfel som inte kräver komponentbyte av något slag (t.ex. glappkontakt). Be Volvo berätta för dig vad de ser för aktiva felkoder.
Kimmen90 skrev:Hur kommer det sig att regnsensorn fungerar om fsm är trasig eller går de på olika?
Regnsensor sitter vid vindrutan framför innerbackspegeln precis som kameran för förarstödssystemet. Men den är med all sannolikhet inte sammanbyggd med kameran.
Kimmen90 skrev:
StefanN skrev:Frågan är var du ska hitta den billigare? Finns ingen på Bildelsbasen eller Ebay.
Det står att 31295793 ersätter dessa "31300363, 30774242, 31268208, 31268745, 30724003" och den markerade finns på Bildelsbasen. Sen är detta ej akut och tänker att det kanske dyker upp.
Enligt vad jag kan se i VIDA när jag anger V70 -09 i bilprofilen är artikelnumret beroende av chassinummer enligt följande:

CH -167000 31295793
CH 167001-190962 31318979
CH 190963- 31341456

Kanske är det bara det första artikelnumret som är aktuellt för en så tidig årsmodell som din men det är ju enkelt för dig att kolla vad som gäller.

Om rätt artikelnummer inte finns på bildelsbasen skulle jag kolla på ebay där man ibland kan hitta delar av den här typen. Vore rätt märkligt om man inte skulle kunna hitta den här som begagnad. Ytterligare en möjlighet är att skicka ett PM till soe69 här på forumet. Han är en j-l på att skaffa delar via Returbilen i Malmö och är dessutom väldigt anspråkslös när det gäller att ta betalt för sina tjänster. Men innan jag började jaga delar överhuvudtaget skulle jag som sagt först försöka få en så säker diagnos som möjligt på var felet egentligen sitter.
Tack för bra input. Detta är vad jag fått från Volvo.
Kundanmärkning: Kalibrering av kamera blir ej utförd.
Mätarvärden: Felkod FSM-U30045 interna systemfel. Kontroll ström till kamera. ANM kamera strömmatas ej korrekt pga internt fel styrenhet. FMS bör bytas som första åtgärd.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]