Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej

Vi behöver oss ett nytt åk. Har haft fördelen att nyttja en V70 -16 genom jobbet. Tyvärr tar detta snart slut.

Vi varit och tittat på lite olika. Tror vi kommer köra 2000 mil om året.

Vad skulle ni köpa för runt 125-150 tusen??

V 60 , edrive, d2, d3 ???

V70. Edrive, d2, d3, d4, d5 ??

Eller en nya dacia duster diesel???

Eller privatleasing v60 T3??

Mvh familjen Karlsson tre barn, frun och gubbe.
Inte en enkel fråga att svara på -- för i slutändan beror det på vad du som köpare prioriterar.

Duster är billig. Den är i princip det billigaste sättet som du kan åka ny bil i, speciellt om vill ha en högre fyrhjulsdriven bil. Nu verkar fyrhjulsdrift inte vara något krav, med tanke på de andra bilarna du funderar på.

För mig passar Daccia Duser väldigt dåligt. Komforten i bilen är inte den bästa, den är bullrig och inte så trevlig att köra långt med. Sedan är säkerheten inte den bästa. Sammantaget gör det att jag inte skulle fundera på Duster. Om ni mest kör kortkörningar, ibland på något sämre vägar och kan leva med en säkerhet som förra generationens Volvo, samt inte prioriterar komfort så högt -- då är Duster inte en dålig bil.

Prisskillnaden mellan begagnade V60 och V70 är relativt liten. Jag uppskattar utrymme, och hade enkelt valt V70. Men en stor del av det beror på att jag är rätt lång, och utrymmet i baksätet bakom mig i en V60 är inte det bästa. Det är trångt nog i V70. Å andra sidan så skiljer inte bredden så mycket, så är ni kortare så fungerar säkert V60 också, förutsatt att bagageutrymmet räcker till. V60 är också betydligt roligare att köra.

Vill du ha en ny bil och vara rätt säker på vad den kommer att kosta skulle jag tittat på privatleasing. V60 T3 är då inte ett dåligt val.

Så i slutändan beror det på vad ni prioriterar. Att jag med din fråga hade valt en typ 3-4 år gammal V70 D3 hjälper inte nödvändigtvis dig så mycket. :wink:
Pest eller kolera, hade valt V70in då V60in ser ut som hejkomochhjälpmig, medans V70in bara ser förjävlig ut :roll:
Plus att V70in har större utrymme. Vad ska man med en kombi till om man ändå inte kan lasta ett skit utan att behöva såga av sig benen?? Kan man ju likagärna köpa en sedan och spara lite vikt(=bränsle/prestanda).

Nå budgetskräp såsom en dacia skulle jag aldrig ens tänka tanken på att åka runt i...
Som jag skrev i en annan tråd, har en kompis som har en Duster och är väldigt nöjd, 3 - 4 år gammal är den nu och 4-hjulsdrift var ett krav för honom (skogsägare). Varför diesel?? 2000 mil om året är nog gränsen på att en diesel ska vara Ok. Är det många "småkörningar" och mycket korta sträckor är diesel inget bra val. Den drar mindre bränsle än motsvarande bensin, men med bensin (etanol) får du en "snällare" bil att köra med värme i. En modern diesel som inte rullar på långsträckor får gärna (inte alltid) problem med partikelfilter och värmen i bilen är problem på många (effektivare motor, mindre spillvärme). Vägskatten var högre förr på dieselbilar men är inte det på nyare (c:a -09 och uppåt). Värt att kolla så man inte hamnar på "fel sida" vid köp av begagnad dieselbil.
Jag hade nog satsat på en V70, då ni är 5 personer. Val av bränsle känns som att körmönster ofta får avgöra.

En del gillar diesel och åker det trots 1000 mil/år. Andra kör både 5 och 6000 mil/år med en bensinare, då de värdesätter den motortypen. Etanol gillar vissa skarpt, andra har dåliga erfarenheter av detta.

http://www.bytbil.com/kronobergs-lan/pe ... 84-9774606
http://www.bytbil.com/blekinge-lan/pers ... 8-10118229
Fjohan82 och BergSkogen: Dom flesta som har dålig erfarenhet av etanol är dom som aldrig har prövat! Dom hämtar sin erfarenhet från okunskap, vulgärpropaganda och kvällspressen! Vi som kör på det dagligen har inte mycket att klaga på. (Möjligen prispolitiken här i landet?)
Rådlös skrev:Fjohan82 och BergSkogen: Dom flesta som har dålig erfarenhet av etanol är dom som aldrig har prövat! Dom hämtar sin erfarenhet från okunskap, vulgärpropaganda och kvällspressen! Vi som kör på det dagligen har inte mycket att klaga på. (Möjligen prispolitiken här i landet?)
Håller med dig fullständigt.
Nu är det en gammal bil jag har (745 GLT 16V med 159 hk utan turbo) och jag vet inte hu många negativa kommentarer jag fått. Men bilen går helt underbart nu. Ombyggd efter "eget huvud" och lite hjälp från här och där. Köper man en "färdig" etanolbil blir det ju enklare.... :roll:
Med de förutsättningarna (fem personer i familjen, 2000 mil om året, 125-150 tusen) tycker jag en V70 "snåldiesel" är ett rätt självklart val. Det enda som egentligen talar emot vad jag kan se är att det knappast är någon särskilt körglad bil. Däremot säker, praktisk, bekväm, och driftsekonomisk. Den låga förbrukningen och den upp till hälften icke-fossila diesel man kan tanka här i Sverige gör att man inte behöver ha särskilt dåligt miljösamvete heller. V60 faller på att den för liten för fem och Duster på bristande säkerhet och kanske också bristande komfort (har aldrig kört någon).
Lägg ner Duster. Bilen är 10 år gammal redan som ny. Dessutom är andrahandsvärdet så dåligt att det inte blir billigare i slutändan ändå.

V60 är en riktigt bra bil, den första Volvon med ordentligt chassi. En stor fördel om du gillar att köra "aktivt". Om du inte bryr dig om det skulle jag välja V70 för V60 är ganska rejält mycket mindre invändigt. Framförallt är den smalare och bagaget är mindre. Fram skiljer det inte mycket.

Hur gamla är barnen? Du lär inte få in 3st i en V60 om de är tonåringar eller behöver barnstolar. Mellan 7-12 år skulle jag säga är en perfekt V60 ålder för barnen.

Undvik V70 1.6d. Den har så mycket högre servicekostnader att totalkostnaden blir lika hög som större motoralternativ.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]