Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Jag har 4 st splitter nya däck på en bil. Framdäcken slits ner till 0 efter 6000 mil och bakdäcken till 0 efter 9000 mål. Ponera att jag endast får göra ett skifte mellan fram/bak, när ska man då göra det för att få ut maximal körsträcka och byta alla 4 samtidigt?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Framdäcken slits 1,5 ggr snabbare.

Efter 3 000 mil borde du ju byta? Framdäcken sätts bak och räcker då 4500 mil. Bakdäcken sätts fram och räcker 3 000 mil... En matematisk formel är det för sent för på dygnet...=)
Om jag har räknat rätt skall du byta däcken efter 3600 mil.

Korrelationen mellan fram och bakaxeln är 1.5 (9000/6000)

Framdäcken har då 6000-3600=2400 mil kvar på framaxeln, genom att sätta dem på bakaxeln i stället får du 2400x1,5 = 3600 mil kvar att köra.

Bakdäcken har då 9000-3600=5400 mil kvar på bakaxeln, men genom att sätta dem på framaxeln får du i stället 5400/1,5 = 3600 mil kvar att köra.

Total körsträcka blir således 3600+3600=7200 mil på alla 4 däck.

(Med reservation för ev. fel)
Jag skiftar också varje säsong, problemet är att man alltid ska "bästa" däcken bak. Efter några säsonger vill man gärna sätta dom bästa fram för det ska hålla "hela vägen", då är det egentligen dags att byta till 2 nya bak... Och så blir det 2 nya bak till nästa säsong också, och så rullar det på. Så när det gäller 2 bilar så köper jag numera 2 st nya däck varje år (antingen sommar eller vinterdäck) på http://www.dackonline. Jag har den fördelen att jag "kränger" däcken själv så jag behöver aldrig beställa och passa tider för sådant. Monterade på 2 st nya dubbade vinterdäck på 745-an i söndags, idag var det -1° här, lite fuktigt på vägen men ingen frosthalkha här än (kustnära, Halmstad), det är nog värre några km inåt landet.
lennarte skrev:Jag skiftar också varje säsong, problemet är att man alltid ska "bästa" däcken bak. Efter några säsonger vill man gärna sätta dom bästa fram för det ska hålla "hela vägen", då är det egentligen dags att byta till 2 nya bak... Och så blir det 2 nya bak till nästa säsong också, och så rullar det på
De där funkar ju inte. Exakt samma däckfabrikat/modell/serie finns inte kvar efter 2 år och då kanske man sätter på däck med helt andra egenskaper bak o fram.

Jag sätter alltid bästa fram (drivhjulen) vid varje skifte och då diffar det alltid mindre än 1 mm fram/bak vilket är försumbart.
Den teoretiska frågan är ju roligare än den praktiska :)

Håller också med om att skifte efter 3600 mil är det rätta, dvs maximala körsträckan blir 7200 mil, sedan är alla däcken utslitna. Man kan också notera att man inte kan vinna något på att skifta om fler gånger – hur man än gör kan man inte komma längre än 7200 mil.
Man vinner inte något rent slitagemässigt, däremot vinner man att man har mycket mindre differens mellan fram och bak vilket i sig ger en bil med säkrare väggrepp.

För övrigt gör jag som B20 ovan, skiftar varje år och lägger de bästa fram. Skillnaden är så pass liten (mindre än 1 mm per säsong) att jag inte märkt något negativt med det samtidigt som jag hela tiden har minimal skillnad mellan fram och bak.
Det med att bästa däcken ska sitta bak har att göra med körning i regn (slask). Så länge du kör rakt fram så "spårar" bakhjulen i samma "spår" som framhjulen men svänger man alldrig så lite så kommer bakhjulen i "vallen" som bildas av framhjulen. Det kan bli en väldigt otrevlig överaskning när bakänden "släpper" i en kurva. Bakhjulen måste "pumpa bort" betydligt mer vatten då än framhjulen, detta gäller alltså oberoende om bilen är fram, bak eller 4-hjulsdriven
Det där med olika däck på bilen är nog av mindre betydelse vid "normal" körning. I alla fall om det är samma typ och dimension på dom. Dom allra flesta använder ju bilen till och från jobbet i dom allra flesta fall "maklig" fart, långt ifrån bilens "prestande". Så att någon skulle märka vilket fabrikat som sitter var på bilen, tror ja inte på. Men när det gäller "utställningsbilar" vid den lokala korvkiosken, då är det noga. Eller vid tävlingskörning, fast då är ju alltid alla däcken nya vid start. I alla fall vid licensierad körning.
lennarte.
Om man menar att någon enstaka millimeter mindre mönsterdjup bak är farligt så borde det vara minst lika farligt med olika ålder och fabrikat på däcken.

Jag kör också med bästa fram vilket i slutet på säsongen har ändrat sig till att bakdäcken är bättre (på AWD/FWD).
Detta gör att jag sedan kan köpa fyra nya.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]