Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det lennarte länkar till är s.k. "electroplating", det går ut på att använda en offeranod och på kemisk väg göra en typ av errosion. "konstväglig rost" i latmanstermer :lol: Används oftast på småsaker såsom skruvar och bultar hemma i verkstaden, men har man tillräckligt med ström och stort kar nog så kan man även errodera större saker, såsom länkarmar, plåtdetaljer, ptja, vad som helst egentligen. Samma princip kan även användas för att avlägnsa rost.
I slutändan gör det gör dels att detaljen blir att se fin ut, och dels betydligt mer motståndskraftig mot klassisk rost.

Så näe, det är inte samma som att chroma något :)

(ursäkta dålig förklaring, har knappt en susning om vad sånt här heter på svenska :P)
Lucif3r skrev:(ursäkta dålig förklaring, har knappt en susning om vad sånt här heter på svenska :P)
Elektolyt. Det är precis detsamma metod som man använder antingen du förkromar, förzinkar, förnicklar försilvrar förguldar!!! (förlåt förgyller). Det är "bara" att byta ut materialet i "offeranåden". I pricip alltså Det fodrar kanske en annan elektrolytvätska också, men det vet jag inte. Jag läste (för länge sedan) om någon bedragare som sålde silverskedar som han försilvrade själv i vasken med ett bilbatteri och en silversked.
Jo Lennart, du har rätt! Det är den riktiga galvaniska metoden som beskrivs och som du hänvisar till. Det andra, jag har inte sett filmerna, men det verkar ju vara någon sorts färg bara. Kanske blank och kanske lite starkare än vanlig lackfärg, men färg. Galvanisk behandling är nog skyhögt över lackering i hållbarhet och yttäckning.
Galvanism är ju lika gammal som läran om elektricitet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Luigi_Galvani

Läs även detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Galvanisering

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]