Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av petermikael
Hej,

På bythjul kostar nya vinterdäck (Contice contact 2) 4 708 kr. Jag fick offert från Bilia och där verkar de kosta 6 300 kr och bytet med balansering 900 kr. Har jag missat något? Är det något inkluderat i Biliaposten på 6 300 kr utöver däcken?
Bilagor
image.png
image.png (84.9 KiB) Visad 740 gånger
image.png
image.png (101.29 KiB) Visad 752 gånger
image.png
image.png (103.47 KiB) Visad 750 gånger
av Lövet
Nej, det är så enkelt att Bilia helt enkelt är dyrare. Montering på Bythjul-anslutna verkstäder kostar ungefär lika mycket som Bilia så inte ens det skiljer.
av petermikael
Ok det var så stor skillnad i pris att det verkade konstigt.

Är det någon nackdel med att köpa från bythjul.se? (Förutom att jag måste skäpa med däcken till däckbytesverkstaden)

I Biliaofferten är däckventil slang en separat post, är det något kag behöver köpa till om jag handlar från bythjul?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Enda egentliga nackdelen är som du säger att du ska släpa ner det till en däckverkstad som tar emot nätköpta däck. Eller så beställer du direkt till någon av deras anslutna verkstäder.
av Lövet
Däckventil fixar gummigubben, brukar kosta 25kr styck ungefär.
Bythjul har ett antal verkstäder som är anslutna där du kan skicka däcken direkt till verkstaden. Då slipper du till och med det problemet?
Heter typ Bythjul certified plus - nånting liknande.

Märkeshandlare brukar generellt vara det sämsta stället man överhuvudtaget kan handla däck på...
Användarvisningsbild
av Derank
fins ingen anledning att betala mer idag för däck hos den lokala däckverkstaden, en del lever fortfarande i tron att de får kina däck el liknande då de beställer tex Michelin på nätet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, online-handling är något man i 95% av fallen tjänar mycket på. Mycket av det är ju för att online-handlar-firmorna inte behöver ha fancy-nancy lokaler för att se bra ut inför kunden, dom kan "typ" bara ha en gammal lada där dom lagrar allt, vilket kostar mindre :P

Enda nackdelen med att handla online jämnfört med lokalt är väl om/när något går sönder/är defekt. Är ju lite jobbigare att behöva skicka sakerna fram och tillbaka, än att bara knata in i affären och slänga skräpet på bänken och kräva pengarna tillbaka :P
av Schmoyoho
Har köpt tre uppsättningar däck från däckonline nu och jag tycker det fungerar bra. Värt att nämna är väl som sagt det där med att släpa däcken fram och tillbaka men även att vissa verkstäder tar en avgift för att montera medhavda däck, någon slant extra som straff för att du inte handlade hos dem. Konstigt egentligen, inget som direkt uppmuntrar till att man vänder sig till dem.
Användarvisningsbild
av joel80
Också köpt senaste typ 10 års däck via däckonline eller annan webbhandel. Oftast beställt direkt till däckfirma som kan lägga om.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja ja får kanske göra det men det vore […]

Nya Volvo XC70 PHEV

EU har tullar på 100% elbilar från Kin[…]

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]