Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Steffe3
Det övre är ett RunFlat-hjul (går att köra en liten bit trots punktering, mest tänkt för att ta sig till verkstad om möjligt).

Det andra är ett vanligt hjul som tål lite mer belastning.

Om jag inte är helt ute och cyklar, det är vad Google säger åtminstone ;p
Användarvisningsbild
av MartinS
De översta är RunFlat däck, du kan alltså köra dom utan luft. De undre rekommenderas av typ alla anledningar som finns :)

Jag har dessa däcken (inte RunFlat) i den dimensionen på min V40CC, jag tycker dom funkar riktigt bra i alla avseenden.
av Lövet
Köp INTE Run on Flat däck till din bil.
1) De är dyrare, stötigare och bullrigare
2) Du får ändå inget punkteringsskydd eftersom det krävs speciella fälgar och sådana finns inte till Volvo
Användarvisningsbild
av lennarte
92T och 96T står för bärighet och max hastighet T står för max 190 km/tim och 92 är ett "vanligt" däck. 96 är ett kraftigare däck, du kan lasta mer utan att riskera säkerheten. Kallades förr för 6-lagers eller Reinforced. Rekomenderas på vissa modeller med hög totalvikt. Jag har sådana på min 745-a. Lite överkurs kanske, men jag har oftast några 100 kg bak.
Har försökt färska upp minnet på detta med hastighets- och lastindex men blir inte klok på det. Min bil har 97Y från fabrik. Har för mig att på grund av det så måste de däck jag har på bilen ha samma eller högre klassning på ena indexet. Är det så eller räcker det om de uppfyller 250 km/h (som är spärren enligt trafikregistret) samt bilens totalvikt?
av Lövet
För vinterdäck behöver de inte uppfylla någon hastighetsklass alls. Lastindex däremot får inte understiga.
av Lövet
Precis. Sannolikt är det dock inget problem om man understiger minimalt. Inte för att jag är säker, men man brukar lägga in lite marginal i den här typen av angivelser.
Däcken klarar sig säkert om man inte går jättelångt under, jag vill mest vara på rätt sida för försäkringsbolagets skull ifall det skulle hända något. Har för mig att däcken kan spela roll då, inte bara mönsterdjupet utan att man har rätt däck också.
Halvljus

Har samma problem, V50 -11, Xenon på halv[…]

B5 bensin Vs 2,5 FT

Antar att den nyare bilen går lite tystare o[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Det var ett par år (3-4) sedan jag konverter[…]

Min V60 D3 Classic tillverkad 2017-11 har då[…]