Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Vi fick vår Volvo S60 -01:a besiktigad för några veckor sen. Man sa då bland annat att bromsskivorna bak var dåliga, den ena var skadad och den andra var inte långt efter.

Nu har jag monterat av och byttt både skivor och belägg men jag tycker att de inte ser så fasligt dåliga ut? Ser definitivt inga sprickor!?

Detta är den som ser sämst ut, den har lite rost på utsidan som man kan se. Kan även se att beläggen var i gott skick.
Bild

baksida på samma skiva(de de sa var skadad)
Bild

Bild
Här har vi den andra som är i något bättre skick
Bild
Undersidan av den andra skivan.
Bild
Inte mycket slitet som man kan se.

Jag har ju haft bilar som gått igenom för mer.

Vad säger ni om dem? Är de helt kassa?
Helt kassa skulle jag inte klassa dom som, men den första var ju rejält rostig. Och med tanke på hur baksidan av samma skiva ser ut så skulle jag säga att du har ett kärvande ok som inte bromsar på framsidan, alt. anliggande på baksidan.
Nu vet jag dock inte om S60 har enkel-kolvs flytande ok bak, eller fasta ok med 2 kolvar.

Men som referens så var mina bakskivor i betydligt sämre skick, dom gick igenom med en bra att veta, och jag böt dom innan nästa bes.
S60 har flytande ok med en kolv.
Skivorna va inte skitsnygga. Fläckiga och fula skivor där rosten tagit överhand drabbas snart av vibrationer och kan släppa flagor.
Varför åka omkring med så trötta skivor?
Så länge bromsvärdena var ok tycker jag inte det var mycket att gnälla på av besiktningen. Jag ser inga sprickor iaf?!
StefanN skrev:Du kan ju omöjligen fått jämna värden i bromstestet?

Mina såg mycket mycket värre ut, och jag hade så perfekt jämna värden man kan ha... :roll:
Så jo, det är långt ifrån omöjligt att få jämna värden med lite rost på skivorna. Enda som egentligen märks är vibrationer vid viss typ av inbromsning. Själva bromsverkan är det sällan problem med.
Översta bilden är en klar 2a i min värld. Det finns inte tillstymmelse till chans att de har i närheten av prestandan de ska ha med den rosten. Dessutom är det inte ytrost, det kan man ta bort med stålborste. Det där kräver svarvning eller byte.
Låter som att allt är i sin ordning då, jo den hade klart sämre bromsverkan på den skiva som hade mest rost.

För mig känns det dock fel att säga att en skiva är skadad och att den andra är på gång. Det fanns inga nämnvärda kanter så verken bromsskiva eller bromsbelägg var nämnvärt slitna och absolut inga sprickor eller andra skador. När det byggs på rost på detta vis så antar jag att det är oket som inte jobbar som det ska och därför har jag nu olja och fettat upp båda. Jag skulle kunna tänka mig att rosten hade kunnat slitas bort om oket bara gjort vad den ska, om inte annat hade man kunnat sätta skivan i en svarv för att få bort det.
Ibland skriver de mycket otydlig felbeskrivning, hade det stått rostskadad skulle den här tråden aldrig startats. En gång fick jag anmärkning på glapp i bromsljus och kollade själv då besiktningshenen fortsatte. Mitt resultat var att bromsljuset tändes vid exakt samma pedaltryck alla gånger och vägrade då acceptera anmärkningen, fick ändå en 1:a på detta obefintliga fel. Så småning om förstod jag att det som avsågs var att pedaltrycket var för högt innan ljuset tändes. Bilen var utrustad med en hydraulisk kontakt som kräver ett visst pedaltryck för att tändes och det blir allt högre med åren då kontakten slits.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]