Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
funderar köpa nya hjulbultar till den nyare varienten med lös konoa, då jag har problem med att bultarna sätter sej som ditsvetsad varje gång, använder elmutterknack så kanske därav, men i i vilket fall så verkar denna vara en bättre variant vad jag hört av en vän dessutom.

vparts säljer för 19/st medan bilia tar dryga 60 , kan det vara samma kvalite, eller rentutav samma men med stor prisskillnad ?

http://vparts.se/se/hjulbult-till-volvo ... 0-v90.html
av ThunderAce
varför inte köpa skruvarna från Bildelsbasen eller rättare sagt från Jönköpings bildemo, där får du hjulbultar som suttit
original på en Volvo, köpte själv därifrån en uppsättnign för min S60 -02, funkar kanon, finns naurligtvis fler bildemonterinagar
som har samma artikel, 20 st för ca 200-300
av Cox
Nej det är inte original, 18 mm hylsa ?? Skriv fel ??

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Wizzman
Hjulbultarna sätter sig för att de är för hårt dragna och/eller gängorna är osmorda. Smörj gängorna och dra bultarna med förstånd - kör bara mutterdragaren tills bultarna gått in mot fälgen och dra sedan det sista för hand, gärna med momentnyckel (120nm). Jag har lossat flera tusen hjul då jag jobbat på däckverkstad och numera mekar en hel del hemma, och bultar som jag själv dragit sitter ALDRIG fast, det är oftast någon annan som har tagit i för kung och fosterland när de dragit bultarna.

Användarvisningsbild
av SRT
Wizzman skrev:Hjulbultarna sätter sig för att de är för hårt dragna och/eller gängorna är osmorda. Smörj gängorna och dra bultarna med förstånd - kör bara mutterdragaren tills bultarna gått in mot fälgen och dra sedan det sista för hand, gärna med momentnyckel (120nm). Jag har lossat flera tusen hjul då jag jobbat på däckverkstad och numera mekar en hel del hemma, och bultar som jag själv dragit sitter ALDRIG fast, det är oftast någon annan som har tagit i för kung och fosterland när de dragit bultarna.

Min tidigare S80 hade original fälgar med original bultar och de satt som berget utan att man drog för hårt.Hörde med en lokal däckverkstad som sa att det inte alls var ovanligt att bultarna satte sig på detta vis även om man som sagt var inte drog för hårt.Själv så rekommenderade de en förlängd arm till hylsan som fanns att köpa billigt på t ex Biltema om man inte hade mutterdragare hemma.Efter det så var problemet med svårlossade bultar helt borta.Så ni måste helt enkelt ha olika kunskap på dessa däckfirmor om kundernas hårt sittande hjulbultar.

Biltemas förlängare med hylsa som fungerar suveränt bra utan att du behöver ta i för kung och fosterland trots att du spände bultarna försiktigt en gång. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000021313/
av Tilly
En bra regel för den utdragbara är att man lossar muttrarna med skaftet utdraget men drar åt dem med skaftet inskjutet. Det blir ett jäkla moment om man tar i lite med skaftet utdraget - bra när man skall lossa men för mycket när man skall dra dem.
av Wizzman
SRT skrev:
Wizzman skrev:Hjulbultarna sätter sig för att de är för hårt dragna och/eller gängorna är osmorda. Smörj gängorna och dra bultarna med förstånd - kör bara mutterdragaren tills bultarna gått in mot fälgen och dra sedan det sista för hand, gärna med momentnyckel (120nm). Jag har lossat flera tusen hjul då jag jobbat på däckverkstad och numera mekar en hel del hemma, och bultar som jag själv dragit sitter ALDRIG fast, det är oftast någon annan som har tagit i för kung och fosterland när de dragit bultarna.

Min tidigare S80 hade original fälgar med original bultar och de satt som berget utan att man drog för hårt.Hörde med en lokal däckverkstad som sa att det inte alls var ovanligt att bultarna satte sig på detta vis även om man som sagt var inte drog för hårt.Själv så rekommenderade de en förlängd arm till hylsan som fanns att köpa billigt på t ex Biltema om man inte hade mutterdragare hemma.Efter det så var problemet med svårlossade bultar helt borta.Så ni måste helt enkelt ha olika kunskap på dessa däckfirmor om kundernas hårt sittande hjulbultar.

Biltemas förlängare med hylsa som fungerar suveränt bra utan att du behöver ta i för kung och fosterland trots att du spände bultarna försiktigt en gång. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000021313/
Ett draghandtag med lite längd är helt klart en bra ide att skaffa! Med enbart originalverktyget förstår jag att bultarna sitter hårt, så om trådstartaren inte har ett sånt är det helt klart första steget.

Med ett sånt, smorda gängor och lagom åtdragningsmoment bör det inte vara något problem oavsett om man har fasta eller lösa konor. De flesta som drar på känn drar alldeles för hårt, det brukar vara det största problemet.

av NilsO
Jag tycker också momentnyckel är bra. När jag använde det första gången blev jag förbluffad över hur "löst" de ska dras. Men sedan jag började med det har det aldrig varit något problem att lossa dem. Jag efterdrar, också med momentnyckel, efter några mil.
Användarvisningsbild
av MartinS
Ett ledhandtag/draghandtag som inte ger en 90 gradig vinkel är inget vidare, det drar snett, och är väldigt dumt att använda. Speciellt på låsbultar som ju kan förstöras tämligen enkelt.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000024021/
av svedan
Jag använder bara Volvos bult och fälg. Varför?
Tänk att detta med hjulbultar ( eller riktigare hjulskruvar fast ingen fattar vad man pratar om), inte är ett bultförband! Då skulle jag ha en mutter på baksidan som håller ihop det hela. Det är hjulbultens skalle som har friktion mot fälgen som gör att den sitter fast. Därav momentnyckel med rätt åtdragning. Skitiga gängor är inte det som håller emot.
Så helt ok med rena gängor och lite olja/fett på bultgängan. Och därför ska man inte ha olja på anliggningsytan mellan fälg och bult ( och detta med typ kopparpasta och alu-fälg kommer inte heller i spel). Så viktigt att de är anpassade för varandra. Enklast för mig är att köpa från Volvo. Sedan är det kanske en standard alla bult och fälgar har, men det är en annan fråga.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja ja får kanske göra det men det vore […]

Nya Volvo XC70 PHEV

EU har tullar på 100% elbilar från Kin[…]

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]