SRT skrev:Wizzman skrev:Hjulbultarna sätter sig för att de är för hårt dragna och/eller gängorna är osmorda. Smörj gängorna och dra bultarna med förstånd - kör bara mutterdragaren tills bultarna gått in mot fälgen och dra sedan det sista för hand, gärna med momentnyckel (120nm). Jag har lossat flera tusen hjul då jag jobbat på däckverkstad och numera mekar en hel del hemma, och bultar som jag själv dragit sitter ALDRIG fast, det är oftast någon annan som har tagit i för kung och fosterland när de dragit bultarna.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Min tidigare S80 hade original fälgar med original bultar och de satt som berget utan att man drog för hårt.Hörde med en lokal däckverkstad som sa att det inte alls var ovanligt att bultarna satte sig på detta vis även om man som sagt var inte drog för hårt.Själv så rekommenderade de en förlängd arm till hylsan som fanns att köpa billigt på t ex Biltema om man inte hade mutterdragare hemma.Efter det så var problemet med svårlossade bultar helt borta.Så ni måste helt enkelt ha olika kunskap på dessa däckfirmor om kundernas hårt sittande hjulbultar.
Biltemas förlängare med hylsa som fungerar suveränt bra utan att du behöver ta i för kung och fosterland trots att du spände bultarna försiktigt en gång. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000021313/
Ett draghandtag med lite längd är helt klart en bra ide att skaffa! Med enbart originalverktyget förstår jag att bultarna sitter hårt, så om trådstartaren inte har ett sånt är det helt klart första steget.
Med ett sånt, smorda gängor och lagom åtdragningsmoment bör det inte vara något problem oavsett om man har fasta eller lösa konor. De flesta som drar på känn drar alldeles för hårt, det brukar vara det största problemet.
Skickat från min iPhone med Tapatalk