Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Efter ett beslut av det tyska förbundsrådet ska Tyskland stoppa all nyproduktionen av bensin- och dieselbilar från 2030. Detta för att uppnå klimatmålen och minska koldioxidutsläppen med 95 procent till 2050. Samordnaren för ett fossilfritt Sverige tycker det är en god nyhet och att Sverige borde ta efter.

Den tyska tidskriften Der Spiegel avslöjade i helgen beslutet som träder i kraft 2030 och gäller nyproducerade personbilar som säljs i Tyskland och drivs av diesel eller bensin.

Den svenska regeringen tillsatte tidigare i år Naturskyddsföreningens avgående generalsekreterare Svante Axelsson som nationell samordnare för initiativet Fossilfritt Sverige. Detta för att fokusera arbetet för att få Sverige att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. I initiativets faktablad beskrivs det som en ”nationell ambition” att ha en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Men det finns inget politiskt beslut om förbud, något som kanske skulle kunna behövas.

En liten undran? Var ska då all el till bilarna framställas ? Många frågetecken kring detta !
Det pågår ju en rätt snabb utbyggnad av vind och solkrafverk i övriga Europa. Tyskarna bygger betydligt mycket mer än vi.. (som ju redan har ren el, bortsett från kärnavfallet....)

Elbilar I Europa blir renare och renare för varje år.

Sen tror jag inte alla nya bilar 2030 kommer vara elbilar. Gissar på 60-75% En viss procent etanol, bränslecell och gas-bilar kommer också kunna säljas.

En utveckling i elnätet när vi får stor andel elbilar kommer att bli att vi kommer kunna "lagra" el på ett helt annat sätt. Varje fulladdad elbil skulle kunna driva ett hem i ett dygn utan problem. Man håller på att kolla på smarta system nu där man vid toppar i elanvändning kan skicka tillbaka lite från elbilen i nätet och på så sätt minska påfrestningarna. I do. Lägena får bilägaren också betydligt bättre betalt för den kilowattimmen än man sen behöver betala för att ladda upp det igen. Det behövs bara några få procent av varje bils batteri tillgängligt för det här, så det är inget som påverkar livslängden på batterierna speciellt, och användaren kommer kunna styra när det får tas ut.
MartinS skrev:Men fosilfri diesel då, hur ser tysken på det?
Vad jag förstår kommer bara elbilar vara tillåtna då "själva bilen" måste ha nollutsläpp, det gör ju att bio-diesel. bio-bensin, bio-etanol, bio-gas, hybrider, bränsleceller, vätgas osv vara otillåtna.

Tyskland har ju enorma brunkolsreserver 40.000.000.000 ton, som räcker minst i 130 år framåt så elförsörjningen kommer inte att vara ett problem.
Jag hoppas ju att journalisterna har gjort en felöversättning så bilar som går på fossilfria bränslen är ok.

Men tyvärr verkar det inte så....

damit spätestens ab dem Jahr 2030 unionsweit nur noch emissionsfreie Pkw zugelassen werden

" Schon in 14 Jahren sollen nur noch emissionsfreie Fahrzeuge eine Zulassung erhalten."
Gelis skrev:Javisst förbjud koldioxid utsläpp från bilarna men tillåt utsläppen från brunkolen som i princip är den värsta marodören i dessa sammanhang. (PO)
Verkningsgraden är betydligt högre i ett brunkolskraftverk än i en bil. Men helt problemfritt är det ju inte, nej..

Det byggs väl en och annan stor solenergianläggning i nordafrika också, bland annat för export till europa.
Alternativ för Tyskland är ju ett parti som växer snabbt, så idag är det väl ingen som vet hur förbundsdagen ser ut efter valet 2017 och vad som kommer att beslutas. AFD är ju ett högerpopulistiskt parti som värnar Tyskland och tyska arbetare, så ett beslut som är negativt för tysk bilindustri kanske rivs upp. Många högerpopulister tror ju inte heller på klimatförändringar, det är ju bara att lyssna på Trump och köra på som vanligt.
Jag har aldrig riktigt förstått den logiken som vissa partier/människor gör med klimatomställningen. Att vi påverkar klimatet är odiskutabelt. Och nu med senaste klimatavtalet är ju i princip alla världens länder med på samma spår. Vi måste göra något. Varför inte då investera och ta ledningen i en sånn utveckling? Utveckla ny teknik, forska i nya sätt att lagra energi på, mer effektiva solceller osv osv.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Alexas skrev:Jag har aldrig riktigt förstått den logiken som vissa partier/människor gör med klimatomställningen. Att vi påverkar klimatet är odiskutabelt. Och nu med senaste klimatavtalet är ju i princip alla världens länder med på samma spår. Vi måste göra något. Varför inte då investera och ta ledningen i en sånn utveckling? Utveckla ny teknik, forska i nya sätt att lagra energi på, mer effektiva solceller osv osv.
Enkelt att förstå, I Sverige betalar vi omkring 100.000.000.000 kr/år år i direkta o indirekta energiskatter. Dessa pengar skulle enkelt kunna användas till att ta fram miljövänlig förnyelsebar energiteknik.

Men de pengarna används istället för att täppa till andra hål i den ofantliga sektorn.

Man skulle ju kunna dubbla skatten till 200.000.000.000 kr/år, men då skulle nog mängder med jobb flytta ännu snabbare utomlands.
Koffertlucka i baklås v70 -10

Koffertluckan har gått i baklås deluxe[…]

Nånstans i mitten på min tråd l&[…]

Detta lever kvar sedan V70XC med viscodiff som var[…]

Allt verkar iofs OK, så den får duga s[…]