Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Läste för några månader sedan någonting av en användare som om jag minns rätt brukade tömma AC-systemet på kondensvatten om bilen skulle stå längre perioder. Minns dock inte varken hur man gjorde eller vem som skrev det. Är det någon som vet vad jag pratar om för något? Hur gör man i sådana fall, tror det var någonting med att slå av och på kompressorn? Något man bör göra om bilen ska stå längre än några dagar?
Användarvisningsbild
av snepo
Schmoyoho skrev:Läste för några månader sedan någonting av en användare som om jag minns rätt brukade tömma AC-systemet på kondensvatten om bilen skulle stå längre perioder. Minns dock inte varken hur man gjorde eller vem som skrev det. Är det någon som vet vad jag pratar om för något? Hur gör man i sådana fall, tror det var någonting med att slå av och på kompressorn? Något man bör göra om bilen ska stå längre än några dagar?
har aldrig hört det,och bilen sköter ju det av sig själv. Har aldrig haft problem med det. Dock bara vart iväg på veckolånga resor. Vet ej hur det är vid längre tider
Användarvisningsbild
av Perra83
Stäng av AC och ha full ös på fläkten typ en eller ett par minuter innan du parkerar. Då torkar förångaren lite och du slipper eventuell bakterietillväxt.
Ja har ingen studie att hänvisa till och kanske mår förångaren bra av att ha vatten på sig?
På äldre Volvo finns en funktion som startar fläkten när bilen stått parkerad en viss tid just för att eliminera ovälkommen lukt i systemet.
av volvoc70cab
När jag har använt AC försöker alltid att köra den sista halvmilen med AC avslagen samt med ett relativt högt varvtal på fläkten. Antar att jag torkar upp systemet på detta sätt. Har aldrig haft dålig lukt eller liknande i bilen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Perra83 skrev:På äldre Volvo finns en funktion som startar fläkten när bilen stått parkerad en viss tid just för att eliminera ovälkommen lukt i systemet.
Såhär står det i min -04:s instruktionsbok:

Kondensvatten
Vid varm väderlek kan kondensvatten från
luftkonditionerignen droppa under bilen. Detta
är normalt. Vid behov startar kupéfläkten 50
minuter efter att tändningsnyckeln förts till
läge 0 och torrblåser därefter under 7 minuter
klimatsystemet. Fläkten stängs därefter av
automatiskt.

Varför denna funktion inte längre skulle behövas förstår jag faktiskt inte riktigt. Jag har haft dålig lukt i AC:n en gång, det löstes genom att spraya svag klorblandning som en dimma i insuget. Kom inte tillbaka under den tid jag hade bilen..
av xxargs
Som redan sagt så kan man stänga av AC en stund innan beräknad parkering - och det kan vara en ganska lång stund innan som krävs så det är ofta mycket vatten i kondensorpaketet som skall torkas upp - hur märker man när det är färdigt, jo att luften blir ganska varm relativt innan och fläkten kanske justerar sig till annan fart (om det är full auto) när det torkat färdig då så länge det är vatten kvar så kyler det luften till en viss del även med AC avstängd - (ja om det inte är dimma och regn utomhus med 100% Rh förstås) En viss kvalmighet pga. fuktiga luften kan upplevas kort efter man stängt av AC:n och under tiden när den torkar upp evaporatorn.
av NilsO
Fukten som man vädrar ur AC:n hamnar ju inne i kupén istället i form av vattenånga. Det är ju inte alldeles självklart att det är bättre sett till det totala välbefinnandet hos bilen och de som färdas i den.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
NilsO skrev:Fukten som man vädrar ur AC:n hamnar ju inne i kupén istället i form av vattenånga. Det är ju inte alldeles självklart att det är bättre sett till det totala välbefinnandet hos bilen och de som färdas i den.
Kanske inte. Kupen är en aning mindre sluten än luftkanalerna dock. Kanske pest eller kolera?

Jag har en fuktslukare stående permanent i reservhjulsbaljan för att försöka förebygga dålig lukt. Mitt kallgarage är tyvärr lite fuktigt ibland i vissa väder så bilen riskerar att börja lukta fuktig källare annars.

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den X[…]