Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Vet inte om detta blir i rätt forumsdel, isåfall får ni meddela.

Har fått erbjudande om att ta över en Eriba Pan Husvagn från 1979 (tror jag),
Husvagnen är vad jag förstått tyskreggad (KY A872) alternativt om den kan vara Norskreggad då personen jag får den ifrån är Norsk.
Det var dennes make som hade husvagnen och hon hittar inte ägarpapperet eller några andra handlingar på vagnen heller.
Jag får vagnen om jag tar den som den står utan papper och så, för hon orkar inte med att leta upp eller engagera sig i att få tag på nya p.g.a. Sorg/Depression, Jag var och tittade på husvagnen igår, och den verkar vara i brukbart skick, definitivt inget vrak, och vill gärna ha den.
Men Frågan är: Går det att Registrera in den i Sverige utan att ha de handlingar som stämmer överens med regskylten?
Har ingen erfarenhet utav sånt här så hoppas någon kan ge mig tips & råd (om det nu ens är genomförbart)
Jag har ju Regnumret på den & jag tror jag hittat Chassinumret (placerat på dragbommen brevid axelns typskylt)
av jwiss
KY är Kongsberg om det är ett norskt nummer.
KY är Kyritz, Brandenburg om det är ett tyskt nummer

Norska har 2 bokstäver följt av siffror så det kan inte vara ett norskt nummer... (eller?)
Danska har samma format som norska va? så då går danmark bort oxo.
Lär dig tyska och kontakta Kyritz (mina förhoppningar är låga...)

Mellan KY och A skall det sitta två märken om det är en tysk plåt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_r ... of_Germany

Numret skulle kunna matcha ett fordon registrerad i tätorten Kyritz (dvs inte på landsbygden kring staden)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Du kan inte regga ett släp i Sverige (Hus, Häst, Båt - släp etc) utan fullständiga CoC handlingar som används vid typbesikning. Gäller även lastbilar, bussar och traktorer.

Det är bara bilar och motorcycklar som har undantag och du enkelt kan ta in.
Användarvisningsbild
av knut1955
Alle norske tilhengere, motorsykler og mopeder har 2 bokstaver og 4 tall. Motoriserte kjøretøy har 2 bokstaver og 5 tall. Dette ble innført ca 1970. Før det hadde alle grupper 1 bokstav og 1 til 6 siffer, Oslo hadde også en kombinasjon av 6 tall alene - innført da Oslo sin bokstav A ble "fulltegnet".

Altså: Ditt nr kan ikke være norsk.

-så fikk dere en liten innføring Norges skilthistorie :-)

Har en god kveld.

PS Kongefamilien bruker fortsatt den gamle ordningen på sine offisielle kjøretøy: A 1 til A 15 eller noe sånt.
av jwiss
Sen, om man bor i Norge (eller Sverige) ska ens fordon vara registrerade i Norge (Sverige), den där husvagnen har det varit problematiskt för din vän att köra med här, framförallt i Norge. I Tyskland har han fått köra med den utan problem.
Det finns någon halvkonstig historia bakom detta, har någon galen tysk dumpat den i Norge?
av Truckdoktor
Ägaren kan ansöka om nya reg-bevis på kommunen, om gammla tappades bort t.ex. Men det funkar oftast bara med ett persönligt besök där. Då får man den nya Regbevis del 1 och 2 (kallades Fahrzeugbrief och Fahrzeugschein förr i tiden).
Och alla Tyska fordon måste ju besiktas ochså varannat år och få ett klistermärke på regskylten där (en av dom två ovan nämndes med färg och ziffror med nästa besiktninfstid, den andra är kommunes sigill, som bilen ställdes på i).
Men som redan sagt: Utan papprerna går det inte och regga den i ett annat land.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag […]