Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
Hej!

Jag har sett att det finns olika bränsletillsatser man kan köpa bland annat för att rensa bränslesystemet. Man blandar alltså detta medel med bensinen och kör sedan. Funkar det verkligen? Har en Volvo 240 med B230F och tänker att det kanske kan vara bra att rensa bränslesystemet på en sån här gammal bil.

/Felix
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Fungerar lika bra som att stoppa pengarna direkt i tanken. Dom få som faktiskt löser upp något, ja, vart tror du skiten hamnar? Jo, någon annanstans istället, som kanske är mindre lämpligt och blir att orsaka betydligt värre och dyrare problem....

Nä, köp några öl istället... Ska bränslesystemet göras rent ska det göras på rätt sätt, dvs ner med tanken och spola ur den, lossa och spola ur alla bränsleledningar(ev. byta), byt filter, skicka spridarna på ultraljudstvätt osv osv...

Mer humant är att se till att byta filter med jämna mellanrum och inte köra när det är lite (<10l) bensin i tanken, det är då skiten i tanken kan börja fara med.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Misstänkte att var så som du skriver, Lucif3r. Så det är ingen idé alls att försöka rengöra bränslesystemet på något annat vis än den rätta metoden som du beskrev ovan? Byta bränslefilter hade jag tänkt göra men resten låter jag nog vara om det inte är någon idé att hälla i något mirakelmedel.

Jag kollade på denna video (
) och där häller de i något i tanken som ska rensa systemet och ge bilen lite mer effekt. Är det bara bullshit eller? Fifth Gear borde ju annars vara seriösa.
av Andis
Spännade tråd följer den.

Hört att lysfotogen ska fungera att rengöra spridarna med för dom ska sprida bättre vet dock inte om det stämmer.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av sthlm
Min gamla Bubbla 1303S gick märkbart bättre efter en flaska av okänt märke som jag fick av en bekant.
Hur och varför vet jag inte men något gjorde det säkert och jag misstänkte beläggningar i förgasaren pga 10 års stillestånd.
Det är den enda bilen jag testat på och då var det förgasare. Den ville även ha K-sprit på vintern som alla säger inte behövs pga etanolinblandningen i dagens soppa.
Frågade i en annan tråd om denna https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa282691sv
Den skall påbörja förbränningen i partikelfiltret vid lägre temperaturer enligt reklamen.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Förresten, visst rymmer 240 60 liter bränsle i tanken? Jag har för mig det och tankar då alltid innan det blir mindre än 10 liter kvar i tanken. Efter 28 år lär det vara en del skit där som sätter igen bränslesystemet.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
sthlm skrev:Min gamla Bubbla 1303S gick märkbart bättre efter en flaska av okänt märke som jag fick av en bekant.
Hur och varför vet jag inte men något gjorde det säkert och jag misstänkte beläggningar i förgasaren pga 10 års stillestånd.
Det är den enda bilen jag testat på och då var det förgasare.
Funkar det lika bra med insprutning mån tro?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Jag hällde i STP bränsle rengöring i min bil när jag köpte bilen det vart inte någon märkbar skillnad.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Det är inget som kan skada att ha i tanken i alla fall, eller?

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den X[…]