Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av motorelf
God Afton

Är i tagen till att byta kamrem och vattenpump på min gamla Volvo V70 -01. Det finns ju en mängd märken och försäljningsställen där pump och remmar kan inhandlas men är det något specifikt märke som man bör passa sig för? Vad kan vara mest prisvärt? Bilen har precis tickat över 32 kkm och börjar väl tappa sin glans, men gör fortfarande sitt jobb så att säga. Har tidigare beställt en del prylar från Mister Auto, men även de har en del olika märken och prislägen. Som sagt finns det något märke som sticker ut?

Tacksam för åsikter!
av Yaniz
Kolla tyska http://www.autoteilemann.de

De har produkter från välkända renommerade producenter som tillverkar s k originaldelar exv Gates, Continental osv.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: citera inte hela föregående inlägg, tryck besvara istället
av Waizguy
Här kommer min personliga lista.

Märkena är baserade på kvalitekänsla, hållbarhet och passform.
Listan är generell och alla märken säljer inte kamremssatser.

Bäst
SKF (Svenska kullager fabriken)
FAG
LUK
Sachs
Bosch
ATE
Zimmermann
Brembo
Gates
Lemförder
Lesjöfors

Bra & Prisvärt:

Mapco
NK
Pascal
TYC
Depo
Champion
Biltema

Dåliga erfarenheter;

Biltema (no name)
Skruvats egna märke (no name)

Som ni ser är biltema med två gånger därför att kvaliten är så skiftande.
Fyller på senare.

/// Waiz
av motorelf
Tack för synpunkter!

Det blev kamrem och vatten pump från Gates, jag handlade via Mister Auto. Passade på att köpa lite annat smått och gott och känner att priset blev väldans rimligt. Återstår att se om det blir bra!

Är ambivalent kring Biltema. Tycker bra om Biltemas produkter så länge de inte skall monteras på bil....typ, har haft "otur" med lite bromsskivor och handbromsbackar, så när det kommer till reservdelar så letar jag på andra ställen.
Användarvisningsbild
av snepo
motorelf skrev:Tack för synpunkter!

Det blev kamrem och vatten pump från Gates, jag handlade via Mister Auto. Passade på att köpa lite annat smått och gott och känner att priset blev väldans rimligt. Återstår att se om det blir bra!

Är ambivalent kring Biltema. Tycker bra om Biltemas produkter så länge de inte skall monteras på bil....typ, har haft "otur" med lite bromsskivor och handbromsbackar, så när det kommer till reservdelar så letar jag på andra ställen.
Det enda bra jag har erfarenhet av,är torkarbladen. Annars så börjar det bli som mackarna. Mer och mer annat än bildelar

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det