Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 800serien
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -autopilot

Citat ur artikeln:
"Olyckan inträffade på en motortrafikled i Williston, Florida den 7 maj. En traktor med släp var på väg att korsa motorled när Teslan körde in i släpets sida.

"Varken Autopilot eller föraren noterade den vita sidan av traktorsläpet mot den väldigt ljusa himlen så bromsarna i bilen aktiverades aldrig", skriver Tesla på sin företagsblogg och menar att dödsfallet inträffade under "ytterst sällsynta omständigheter"."

Vad får det här för konsekvenser för självkörande bilar och för Tesla själva som biltillverkare?

Jag förstår inte hur man kan lita på såna här system fullt ut.
Användarvisningsbild
av joel80
Dom framhäver också i uttalandet att det körts typ 20miljoner km med autopilot och att det här är första dödsolyckan.. Och jämför det med USA-siffrorna på normalt 15milj mil mellan dödsolyxkor eller "världen" med knappt 10milj mil/dödsfall.
Hur ser milsiffrorna ut i Sverige? Ser man per capita är det ca 4ggr säkrare i Svensk trafik än i USA.. Men kan tänka mig att folk kör mer i USA?

Känns inte som jättebra siffror för Tesla ändå... Om man kollar på samma siffror för nya bilar är 20mil mil troligen rätt dåligt.
Användarvisningsbild
av SRT
Olyckor kommer alltid att ske i mer eller mindre omfattning oavsett om fordonet framförs av en människa eller ett hypermodernt självkörande system.Men ny teknik har alltid haft ögonen på sig och granskats av många till hundra procent.Kanske därför som ingen reagerar längre på den senaste dödsolyckan med en människa som kört men där man däremot skriker högt när ett automatiserat system gjort detsamma.
Användarvisningsbild
av Allinug
Vilka siffror kan ses som acceptabla då?

I detta fall hade inte heller föraren kunnat undvika olyckan. Så hur mycket bättre måste en autopilot vara?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Autopiloter kommer aldrig bli perfekta så länge det finns andra "vilddjur" i trafiken(dvs vanliga förare) som när som helst kan få för sig precis vad som helst. Även om datorn reagerar snabbare än en människa någonsin kan så kan datorn fortfarande inte ändra fysikens lagar. Finns det t ex inte fysiskt utrymme för att bromsa i tid så kommer det smälla, så är det ju bara...

Den dagen all trafik är automatiserad och alla fordon kommunicerar med varandra så kommer vi nog se en drastisk minskning av dödsolyckor, kanske bara ett fåtal om året över hela världen. Dock tvivlar jag på att det kommer hända under våra livstider :) Det krävs ju mycket job för att kunna automatisera all trafik.
av Linqid
Allinug skrev:Vilka siffror kan ses som acceptabla då?

I detta fall hade inte heller föraren kunnat undvika olyckan. Så hur mycket bättre måste en autopilot vara?
Hur vet du det? För att Tesla påstår att det inte gick att se trailern?
Användarvisningsbild
av Derank
800serien skrev:http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -autopilot

Citat ur artikeln:
"Olyckan inträffade på en motortrafikled i Williston, Florida den 7 maj. En traktor med släp var på väg att korsa motorled när Teslan körde in i släpets sida.

"Varken Autopilot eller föraren noterade den vita sidan av traktorsläpet mot den väldigt ljusa himlen så bromsarna i bilen aktiverades aldrig", skriver Tesla på sin företagsblogg och menar att dödsfallet inträffade under "ytterst sällsynta omständigheter"."

Vad får det här för konsekvenser för självkörande bilar och för Tesla själva som biltillverkare?

Jag förstår inte hur man kan lita på såna här system fullt ut.
100%iga system kommer ju aldrig att finnas, så är det bara. Och säkerhetssystemen som fins idag förhindrar såklart fler olycker än de orsakar. Och detta säger jag som själv hatar allt som heter bliss, fniss och safety paket hit och dit.
Användarvisningsbild
av MathiasS
LarsBd skrev:Hur många olyckor har Tesslas system förhindrat?
Det är precis rätt fråga!

Att en och annan stryker med när bilen kör själv är inte relevant eftersom så sker även när vi kör själva. Jag tror inte att Tesla ligger i framkant vad gäller självkörande bilar, google tror jag är mycket mer avancerade, men rätt använt så kommer denna typ av hjälpmedel minska antalet olyckor, både större och mindre.

Rätt här är inte att fråga hur man kan lita på dessa system, rätt är att fråga hur vi kan fortsätta lita på människor som kör trots att "vi" kör så jäkla dåligt.
Användarvisningsbild
av Allinug
Linqid skrev:
Allinug skrev:Vilka siffror kan ses som acceptabla då?

Hur vet du det? För att Tesla påstår att det inte gick att se trailern?
Ja, det var så jag tänkte. Men en annan möjlighet är ju att en förare av kött och blod skulle kunnat agera irrationellt på något sätt och därigenom undvikit olyckan. Eller att hela färden skulle ha blivit en helt annan färd om en människa hade kört.

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det