Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Roy
Det talas mer och mer om uppkopplade bilar.
Ex. Ny Teknik idag http://www.nyteknik.se
Vad innebär detta?
Att bilägren får en massa underhållning, uppdaterad GPS, automatiskt uppdaterade mjukvaror i bilen, (varför sådan nu behövs) andra fördelar?
Eller kanske får tillverkaren fakta om hur bilen används, körs och underhålls?
Kanske till och med försäkringsbolaget får fakta om körningen och ägarens beteende? Bevismaterial vid olyckor?
För några år sedan talades det om färdskrivare i bilar, ofta lite hemligt, eller diskret monterade, (svart låda).
Det blev ett ramaskri, någon håller koll på körningen, förarens beteende etc....
Med uppkopplad bil är vi kanske ännu längre kommen än med färdskrivare, eller????

Någon som vet mer?
Någon som tycker?
Bara fördelar för bilägaren?
Storebror ser dig?

Roy
Användarvisningsbild
av Perra83
Tillverkaren tar säkert in en massa info för att kunna bygga bättre mjukvaror mm. För mig får dom göra hur dom vill.

XC90 och nyare Volvo ska kunna koppla upp sig redan utanför på parkeringen hos handlaren. Vet inte hur långt det är gånget men det var på gång i våras här i Lindesberg.
Garanterat att GPS kommer gå att uppdatera trådlöst mm.
av Rådlös
Ett dåligt förslag tycker jag. På den orten där jag bor är det tämligen dålig och svag signal för mobiltelefoner. Trådlöst bredband är inte att tänka på. Det finns bara ett alternativ för mobiltelefonabonnemang. Det råkar vara Telia. Övriga operatörer "Göre sig ej besvär!" Alltså bara Telia som fungerar (hjälpligt). På flera mindre orter i regionen har Telia stängt av det fasta telenätet. Låter detta som Övre Norrlands Inland?
Det är i Småland!!!

Skulle då alla bilar vara uppkopplade i en sådan underutvecklad telemiljö?

Nej Telia! Se till att ha full täckning överallt där bilar och människor rör sig innan ni börjar drömma om framtiden!
Användarvisningsbild
av Funk
Uppkopplad , ja, övervakad nej...
Jag har internet i bilen, och är även uppkopplad via OnCall och kan tänka mig att dela data till t.ex trafikövervakning bara det sker anonymt och ospårbart, annars får det vara.

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:Uppkopplad , ja, övervakad nej...
Jag har internet i bilen, och är även uppkopplad via OnCall och kan tänka mig att dela data till t.ex trafikövervakning bara det sker anonymt och ospårbart, annars får det vara.
/Thomas
Operatörerna + Försäkringsbolagen har redan en lösning klar som är på väg att rulla ut. En lite dosa som har GPS + OBDII + uppkoppling + G-Sensorer som rapporterar när/var/hur du kör och justerar din försäkringspremie efter detta.

Kör du fort, svänger hårt eller kör in i ett område med hög kriminalitet rusar din premie upp.

Täckning är inget problem alls, dosan kan lagra ditt beteende under lång tid och skicka över det när det blir täckning.

Visst kan du välja koppa ur den eller ta en försäkring utan övervakning men då kommer det säker bli svindyrt.
av Lövet
Det du nämner ovan B20 är inte alls något som de stora försäkringsbolagen håller på med. Det vet jag eftersom jag bara för en timme sedan pratade om just detta hos det stora försäkringsbolaget i Bergshamra. Det är än så länge bara Moderna Försäkringar som ägnar sig åt detta och då bara i försöksform.

Det finns MASSOR med utmaningar kvar vilket gör att de stora är väldigt avvaktande. De kan dessutom få fram riskprofiler med andra redan tillgängliga källor som ger samma precision.

Varför är det då ändå en del små f-bolag så ägnar sig åt detta? Jo för att de inte har samma mängd tillgänglig statistik att tillgå, det är ett försök att "komma ikapp" via en genväg. Även om de kommer ikapp kommer de inte kunna lägga premien under de stora bolagen (eftersom de tar fram riskprofilen på annat sätt) så tjänsten kommer att få svårt att få fäste.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tekniken är klar och det är bara att trycka på knappen, det är bara marknadsmässiga beslut som styr i dagsläget om man är med eller ej.

Drar någon igång är det ju rätt stor chans att proppen är ur....

Myndigheterna ligger ju också i faggorna, men de väntar på att de 50.000.000.000 kr man investerat i Gallileo ska vara fullt operabela för man kan inte låta ett beskattningssystem bero på GPS som kontrolleras av USA.

Att man puttar in sådana belopp är ju inte för det är kul utan för att man planerar att använda det för tex helt uppkopplade mobila biltullar utan portaler.

På tal om att räkna ut riskprofiler.

Den ultimata riskprofilen är ju att inte ha någon försäkring alls. Har man inte krockat så är ens profil 0% och man betalar inget. Har man krockat är ju risken 100% och man får betala rubbet själv. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
av Lövet
Du låter som en foliehatt. Lugna ner dig. ;-)
Jag har långt mer insyn än gemene man i de här processerna hos två av de största bolagen och jag är inte orolig för att försäkringsbolagen helt plötsligt ska börja kräva övervakning av bilen. De finns mängder med anledningar att låta bli, inte minst kostnadsmässiga, och kan man räkna fram risken på annat sätt (vilket man redan gör) så kommer man inte kräva en massa nya saker som bara ökar kostnaderna.

Låt bli att teckna försäkring i Moderna Försäkringars frivilliga(!) produkt så slipper du detta lång tid framöver.

Håller med dig om "egen" försäkring dock. Rent rationellt skulle mängder med personer spara pengar på detta om de bara kunde spara pengarna på ett separat konto istället för att åka till Thailand för dem...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev:... jag är inte orolig för att försäkringsbolagen helt plötsligt ska börja kräva övervakning av bilen.....
Tror inte någon kommer att kräva det.... tvärt om...det blir 100% frivilligt... det blir som på mobilen, ingen tvingar dig att dela med dig av allt du gör på mobilen som position, kommunikation, meddelanden, vänner och samtalslistor osv

Kolla bara på Messenger som vill veta allt om dig hela tiden och ändå använder alla det helt utan att tänka efter. .

Använder du GMail, Google, Messenger etc så används allt du gör att profilera dig.

Det är ju 100 ggr mera integritetskränkande än nom någon skulle positionera bilen, ändå kör alla på.... och det är inget foliehatstänkade, det körs ju för fullt idag.

Varför är bilen en sådan öm punkt. Om man jämför mobilen-bilen så är det ju inte bara bilen position och fart man övervakar, utan även vem som åker i bilen, vad som personerna i bilen säger till varandra, vem man pratade med utanför bilen, vilka möjliga resmål man nånsin har sökt efter även om man inte ens körde dit osv... och man gör det 7/24 för folk har ju med sig mobilen hela tiden.

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det