Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Tjena,

Var på bana med min XC70 efter den har fått Brembo bromsar och helt nya Michelin däck. Tog en OBD utläsare med og loggade med Dashboard Command, se bifogade. Var också på drifting bana för att testa AWD på riktigt (blöt väglag).

Uppsättningen på bana funkar förvånansvart bra - den drog runt 1 g både i svängen och nerbromsning. Hänger fint med BMW, hade en längre dog fight med en A8 V8 TDi där jag fick ge mig på rakan till slut.

AWD'en är inget bra för drifting, Danmarksmästaren i drifting lånade bilen för att testa. Och faktisk tycker vi båda att AWD inte hjälper något i en sladd. Aldeles för mycket moment på framaxlen - så oavsett vad du gör i en överstyrning går du ut i svängen, bilen är i perfekt balans, men sladdar så att säga på alla fyra utan att styra tilbaka in i svängen. Den bästa sladden fick man om man startar längst ute i svängen,i med 1:an, dra på, styra hårt in in svängen, låta växellådan växla själv runt 5100 varv.

Det fanns andra Quattros och 4Matic på plats, och de hann bättre. I större sväng och med sämre friktion, typ snö trodde driftingkungan faktisk att AWD var bättre, så kanske AWD är kalibrerad för vinterväglag. DSTC var ifrånkopplad - och jag hade inte ingrepp en enda gång - så det funkar fint (hade DSTC på på bana, men fick slå av då bromsbeläggen började röka efter 8 varv!).

Dashcommand funkar kanon, där finns GPS koordinater också och man kan specifiera vilke data man vill ha loggad - fast den mapper inte banan vilket är synd då man inte kan använda data för att kolla bromspunkt, ingångshastigheter osv. för att optimera sin körning. Man kan ju göra en script själva och behandla data fast man vill ju köra och inte programmera.

Måste börja fundera på vilken bil jag ska köpa nästa gången om jag ska hålla på så här...
Bilagor
Dashcommand Power and Torque.jpg
Dashcommand Power and Torque.jpg (231 KiB) Visad 404 gånger
Dash Command Engine Speed.jpg
Dash Command Engine Speed.jpg (144.55 KiB) Visad 404 gånger
Dashcommand Speed.jpg
Dashcommand Speed.jpg (162.59 KiB) Visad 403 gånger
Dashcommand G-Force.jpg
Dashcommand G-Force.jpg (252.57 KiB) Visad 398 gånger
av Schmoyoho
Vad har du bytt i bromsväg? Klossar+skivor eller även oken?

Slutar aldrig förvånas över hur väl XC70:n tar allt stryk. Sladdade på snö med min bil i vintras men blev nojig över att något skulle paja varje gång. Fick till någon enstaka sladd men det går ju inte att styra eller modulera för fem öre. Går bara hålla gasen i botten och ratten stilla.
Användarvisningsbild
av EjS
Bara skivor och beläggning.

Håller med dig - helt vansinnigt bra ihopskruvat är de bilarna. Åkte 4 stints på dagen - väl 200 km - så snabbt det gick! Enda jag märkt är att växellådan rycker lite mellan 3:an och 4:an (det har den iövrigt altid gjort) om du gasar 100% medan du växlar och åker i sväng. Tänker det är ett par magnetventiler som är lite slitna. Tog det lugnt i växlingarne för att spara växellådan.

Bilen har gått 23.000 mil så det är inget konstigt.

Efter dagen tog motorn runt en liter Olja - men det skulle brorsans helt nya Porsche GT3 också ha efter 285 km på banan.

Nu ska bilen lämnas in - men helt klart bästa bilen jag nånsin haft. Kommer att sakna den!
av Schmoyoho
Quit while you're ahead, nu när inget hunnit rasa ännu? ;) Nä men vad ska ersätta en sådan pass hittills skottsäker maskin? Hur många av de 23000 milen var under din regim förresten, och hade du låtit byta oljan i haldexen? Lite nyfiken på om man vågar dra slutsatsen att haldexarna i sig pallar mycket spö men att om det händer är dålig olja som får de att paja, även om en bil kanske är ett litet underlag för en sådan slutsats.

Vad har hänt med din profil förresten? Din avatar är borta och likaså möjligheten att skicka pm osv.
Användarvisningsbild
av EjS
Schmoyoho skrev:Quit while you're ahead, nu när inget hunnit rasa ännu? ;) Nä men vad ska ersätta en sådan pass hittills skottsäker maskin? Hur många av de 23000 milen var under din regim förresten, och hade du låtit byta oljan i haldexen? Lite nyfiken på om man vågar dra slutsatsen att haldexarna i sig pallar mycket spö men att om det händer är dålig olja som får de att paja, även om en bil kanske är ett litet underlag för en sådan slutsats.

Vad har hänt med din profil förresten? Din avatar är borta och likaså möjligheten att skicka pm osv.
Fick den när den hade gått 12.000 mil.

Ja - har bytt Olja i bak diff och haldex, plus 2 gångar i växellåda. Det är mycket viktigt tror jag.

Har använt bilen mycket i terräng men har tilgång till en pick-up - så behovs egentligen inte awd och höjd markfrigång. så kollar faktisk på en V60 med nya 8-stegs lådan. Verkar ha bra prestanda. Velar mycket mellan D5 och T5/T6.

Har även funderat på jänk V8 - men frugan tycker det är för tidigt att gå i panikåldern, så det blev veto och därmed ny Volvo VEA!

Profilen ska nog uppdateras - men fick dra ned på tiden här ett tag.

VH

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det