Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Helblodsprinsen
Hej!

Blivit sugen på en Porsche Cayman med årsmodell 13 och uppåt (nya faceliften). budget runt 500-600k. Känns som väldigt mycket pengar för en ung kille som mig (20-25) men känner att jag vill unna mig detta. Det är nu jag faktiskt har chansen att köra en sån här bil, ingen familj eller några större utgifter. Har tänkt att betala halva kontant och låna till resten (om jag får en OK ränta).

Nu är frågan, ska man satsa på en S eller räcker en vanlig? Kommer jag sakna de extra hk som en S har? Tycker att den vanliga har en snyggare front (svartlackad längst ner), Cayman S är lackad i samma färg som bilen.. Men detta går ju att fixa hos en lackerare såklart.

Bild Cayman: https://www.google.se/search?q=porsche+ ... zaBUMxM%3A

Bild Cayman S: https://www.google.se/search?q=porsche+ ... 3UmyDzM%3A

PDK är ett krav. Vilken utrustning bör man leta efter? Är sport chrono ett måste?

Jag har tänkt att använda bilen året om. Vill inte behöva ha 2 st bilar och porschen köper jag för att den ska användas. Kommer detta dra ner värdet på bilen mycket? Har tänkt att lämna in den på behandling innan vintern så att lacken ska hålla sig fin.

Tacksam för alla tips och råd. Och gärna lite peppningar inför köpet :)
av Schmoyoho
Var i landet bor du? Spontant känns ju en porsche inte som en vinterbil. Ingen bil man vill vada i snömodd med heller, om den nu inte är fyrhjulsdriven? Har dålig koll på porsche.

Vad är skillnaden i motor/effekt mellan "vanliga" och S-versionen? En spontan tanke är väl mycket vill ha mer och att det är fort gjort att stirra sig blind på siffrorna, "om man ändå" ska köpa en sådan bil. Provkört någon av bilarna ännu, eller någon likvärdig?
av Helblodsprinsen
Hej,

Bor i mellersta delen av Sverige, tror att det ska funka med ett par dubbdäck.

Tror att det skiljer ca 40-50 hk mellan modellerna. Nej jag har ännu inte provkört någon av dem, detta bör jag givetvis göra innan köp. Men planen är att införskaffa en till nästa vår, förhoppningsvis har priserna gått ner lite pga att det har släppts en ny facelift- 2017 modell (som i mitt tycke inte är lika snygg).
av Schmoyoho
Som sagt: mycket vill ha mer. Jag var ursprungligen ute efter en 850 turbo men det kändes ju mesigt så en 850 R med 250 hästar kändes ju som det minsta man kunde nöja sig med. Men då var man ju prismässigt inte långt från en S80 T6 så fick man en mycket nyare bil, roligare motorljud och automatlåda. Men den lådan var ju klen, turboras förekom och bilen var bara framhjulsdriven så en S80 V8 behövde man ju åtminstone. Och så blev det i slutändan också. 315 hk istället för 225. Klart tillräckligt med kraft i motorn, fyrhjulsdrift och allt möjligt kul. Allmänt fin bil men problemet är att man numera jämför sig med andra V8-bilar. "400 hk ur en M5 E39 V8?", "Nyare V8:or med turboladdning ger ju 500+ hästar, 315 är ju ingenting i jämförelse".

Nu förlöpte ju det också en viss tid mellan att jag var ute efter en 850 tills att jag väl köpte en S80, så sensmoralen är inte "never give up" eller "nöj dig inte" utan mer att vad du än köper så finns det ju alltid snabbare, snyggare, starkare, bättre bilar. Men det beror ju på om det är just en Cayman S du drömmer om att ratta eller om det bara är att kunna säga man har just den, att man har de där extra 40 hästarna. Spontant hade jag nog "nöjt" mig med den vanliga modellen och istället lagt någon extra krona på att se till den har lite utrustning. Porsches basbilar är väl ganska sparsamt utrustade har jag fått för mig och det mesta är tillval? Sätesvärme kanske är något man vill se till att ha om man ska köra bilen vintertid till exempel?
Användarvisningsbild
av Perra83
Cayman S såg snyggare ut faktiskt.

Porsche 911 Turbo är klart snyggaste Porschen och jag vet inte ens om jag skulle vilja ha en annan.
För 5-600k hade jag faktiskt valt en M3 el S/RS4 som nog är lite billigare att äga.
Provkör!!
En ny V60 Polestar får du annars för dom pengarna :wink:
Kostar ingenting i försäkring och service i jämförelse med en Porsche.
av Helblodsprinsen
Schmoyoho skrev:Som sagt: mycket vill ha mer. Jag var ursprungligen ute efter en 850 turbo men det kändes ju mesigt så en 850 R med 250 hästar kändes ju som det minsta man kunde nöja sig med. Men då var man ju prismässigt inte långt från en S80 T6 så fick man en mycket nyare bil, roligare motorljud och automatlåda. Men den lådan var ju klen, turboras förekom och bilen var bara framhjulsdriven så en S80 V8 behövde man ju åtminstone. Och så blev det i slutändan också. 315 hk istället för 225. Klart tillräckligt med kraft i motorn, fyrhjulsdrift och allt möjligt kul. Allmänt fin bil men problemet är att man numera jämför sig med andra V8-bilar. "400 hk ur en M5 E39 V8?", "Nyare V8:or med turboladdning ger ju 500+ hästar, 315 är ju ingenting i jämförelse".

Nu förlöpte ju det också en viss tid mellan att jag var ute efter en 850 tills att jag väl köpte en S80, så sensmoralen är inte "never give up" eller "nöj dig inte" utan mer att vad du än köper så finns det ju alltid snabbare, snyggare, starkare, bättre bilar. Men det beror ju på om det är just en Cayman S du drömmer om att ratta eller om det bara är att kunna säga man har just den, att man har de där extra 40 hästarna. Spontant hade jag nog "nöjt" mig med den vanliga modellen och istället lagt någon extra krona på att se till den har lite utrustning. Porsches basbilar är väl ganska sparsamt utrustade har jag fått för mig och det mesta är tillval? Sätesvärme kanske är något man vill se till att ha om man ska köra bilen vintertid till exempel?
Precis som du säger så kommer det alltid finnas bättre, snyggare och snabbare bilar som man vill ha... Men just nu är det en Cayman som siktet är inställt på.

Om det ska vara en "S" eller inte har inget att göra med att jag vill visa att jag hade råd med just den modellen utan helt och hållet om det är värt de extra pengarna man få lägga för att få en vassare variant av modellen. Bör givetvis provköra båda modellerna för att själv kunna jämföra men tänka om det fanns några här som kunde ge mig deras åsikter och tips innan :)

Ja, Porsche är relativt snåla med utrustning i sina basmodeller. Inga problem att lägga till utrustning för 100-200 tusen och fortfarande inte ha en fullutrustad bil... Smakar det så kostar det. Tänkte om någon här hade några erfarenheter om vilken/vilka utrustningar som är "nödvändiga" och vilka man kan klara sig utan. Kommer köpa begagnad så vill veta vad man ska leta efter.

Hur är det med att importera denna typ av bil från t ex Tyskland? Utbudet verkar vara betydligt större och man får en betydligt mer utrustad bil för samma som en "snik"variant här i Sverige. Blir försäkringen osv betydligt dyrare för en importerad Porsche? Kommer isåfall att anlita en firma som jag litar på och som har erfarenheter av detta.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Nu vet jag att det är Porsche Cayman siktet är inställt på. Men åk och kolla på nya Ford Mustang GT. Det är bara ett tips. Du får en ny bil med 5 års garanti, V8 på 418hk (435 uppmätt av tekniken värld), otroligt fin manuell växellåda och allt annat man kan tänka sig, för 430 000kr. (det är med ventilerat läder, navi, värsta stereon, backkamera, svarta 19" osv).

Jag blev otroligt positivt överraskad av den iallafall och det kostar inget att kolla :wink:
av Helblodsprinsen
Perra83 skrev:Cayman S såg snyggare ut faktiskt.

Porsche 911 Turbo är klart snyggaste Porschen och jag vet inte ens om jag skulle vilja ha en annan.
För 5-600k hade jag faktiskt valt en M3 el S/RS4 som nog är lite billigare att äga.
Provkör!!
En ny V60 Polestar får du annars för dom pengarna :wink:
Kostar ingenting i försäkring och service i jämförelse med en Porsche.
Fina bilar som du föreslår men inte riktigt vad jag är ute efter just nu. Skulle vilja ha en sportbil och den körglädjen/känslan det ger med sig. Tycker att nya Caymanen uppfyller dessa krav och ägar- och servicekostanderna ska vara betydligt billigare än t ex en 911.
av Helblodsprinsen
XC90_Executive skrev:Nu vet jag att det är Porsche Cayman siktet är inställt på. Men åk och kolla på nya Ford Mustang GT. Det är bara ett tips. Du får en ny bil med 5 års garanti, V8 på 418hk (435 uppmätt av tekniken värld), otroligt fin manuell växellåda och allt annat man kan tänka sig, för 430 000kr. (det är med ventilerat läder, navi, värsta stereon, backkamera, svarta 19" osv).

Jag blev otroligt positivt överraskad av den iallafall och det kostar inget att kolla :wink:
Jo den är frän. Men tycker att den är lite gubbig och för stor...
Användarvisningsbild
av snepo
Helblodsprinsen skrev:
Schmoyoho skrev:Som sagt: mycket vill ha mer. Jag var ursprungligen ute efter en 850 turbo men det kändes ju mesigt så en 850 R med 250 hästar kändes ju som det minsta man kunde nöja sig med. Men då var man ju prismässigt inte långt från en S80 T6 så fick man en mycket nyare bil, roligare motorljud och automatlåda. Men den lådan var ju klen, turboras förekom och bilen var bara framhjulsdriven så en S80 V8 behövde man ju åtminstone. Och så blev det i slutändan också. 315 hk istället för 225. Klart tillräckligt med kraft i motorn, fyrhjulsdrift och allt möjligt kul. Allmänt fin bil men problemet är att man numera jämför sig med andra V8-bilar. "400 hk ur en M5 E39 V8?", "Nyare V8:or med turboladdning ger ju 500+ hästar, 315 är ju ingenting i jämförelse".

Precis som du säger så kommer det alltid finnas bättre, snyggare och snabbare bilar som man vill ha... Men just nu är det en Cayman som siktet är inställt på.

Om det ska vara en "S" eller inte har inget att göra med att jag vill visa att jag hade råd med just den modellen utan helt och hållet om det är värt de extra pengarna man få lägga för att få en vassare variant av modellen. Bör givetvis provköra båda modellerna för att själv kunna jämföra men tänka om det fanns några här som kunde ge mig deras åsikter och tips innan :)

Ja, Porsche är relativt snåla med utrustning i sina basmodeller. Inga problem att lägga till utrustning för 100-200 tusen och fortfarande inte ha en fullutrustad bil... Smakar det så kostar det. Tänkte om någon här hade några erfarenheter om vilken/vilka utrustningar som är "nödvändiga" och vilka man kan klara sig utan. Kommer köpa begagnad så vill veta vad man ska leta efter.

Hur är det med att importera denna typ av bil från t ex Tyskland? Utbudet verkar vara betydligt större och man får en betydligt mer utrustad bil för samma som en "snik"variant här i Sverige. Blir försäkringen osv betydligt dyrare för en importerad Porsche? Kommer isåfall att anlita en firma som jag litar på och som har erfarenheter av detta.
Kolla innan du importerar om försäkring.En del bolag är griniga. Försäkrar inte alls importerade bilar. Har hänt mig och det var typ svenssonbil.

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det