Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Kimmen90
Hej, finns det någon "officiell" blink för att varna mötande bilister för vilt?

Blir så less på folk som hämnas genom att blinka tillbaka /tända helljuset. Vill poängtera att jag inte vill varna för annat än just vilt/fara på vägen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Man kan väl inte göra mer än blinka? Vill dom ta det på ett annat sätt visar det bara på vilken nivå i utvecklingen dom är på. Ljustuta är ju vad det låter som, den "vanliga tutan är ju en varnings eller "se upp" signal och ljustutan är ju samma sak.
Det fanns en tid (början på -50-talet) när alla ägare av den nya DKW´n hälsade på varandra med ljustutan. Dom var nämligen dom enda som hade ljustuta.... :mrgreen:
av llesrof
Asså... folk blinkar ju i tid och otid. Om folk gav fan i att blinka i otid så skulle det vara bra. Nu har jag ingen aning om ifall det är en hejsan-på-dejsan-blink på bilen framför eller bakom mig eller om det är en dumskalle som vill varna andra, inklusive rattfyllon, biltjuvar och inbrottstjuvar för en poliskontroll längre fram. Det vore kanske bättre att ge några blink med varningsblinkers för att varna andra för faror? Många gör ju redan det när de upptäcker en potentiell fara i sin egen fil och då för att uppmärksamma bakomvarande på faran.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Om man sänker farten och blinkar som en idiot med helljus och varningsblinkers så brukar mötande förstå att de för sin och andras säkerhet ska sakta ner och spana efter fara. Har man dessutom en bakom sig som försöker sig på samma varning sjunker mötandes hastighet och de är då som regel med på noterna. Annars kan man du ju lära dig "VILT" i morsekod, kanske en gammal sjöman som du möter, man vet ju aldrig ...- .. .-.. - (=vilt) :mrgreen:
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
som redan sagt, blinka, det heter ljustuta, sedan får folk uppfatta det hur de vill. fattar man inet att folk förösker varna för något får man väl skylla sig själv, hur gör ni när det kommer ett mötande fordon med konstant blinkande helljus, såsom tex en ambulans? för ni ser blinkandet innan ni hinner uppfatta att det är en amulans,

Kan inte påstå att jag upplever att det blinkas speciellt mycket i trafiken annars.
av Rådlös
Bara ett litet sidospår: Jag håller med Derank, jag tycker inte det blinkas för mycket. Men, för många år sedan kände jag en man, några tiotal år äldre jag. Han hade en Volvo Duett och hade haft minst ett par stycken tidigare. Han tyckte det var praktiska bilar och det var det säkert för hans behov. Vi var ute och åkte en gång och jag körde. I något tillfälle fann jag behovet att blinka med rattspaken, jag har glömt vad orsaken var, men bilägaren blev väldigt förvånad för han visste inte om att funktionen fanns!!!??? :shock: :shock: :shock:
av Schmoyoho
Aldrig hört talas om att varna för vilt med helljusblink men det skulle förklara varför jag blev blinkad 2-3 gånger under två mils körning en tidig morgon. Började först fundera på om de varnade för poliskontroll men jag körde ju redan lagligt och några poliser fanns det inte att skymta.

Tror det är svårt att varna. även om du blinkar så verkar det ju finnas oändliga mängder signaler i trafiken. Av de som går ut på vägrenen t.ex med släpvagn och släpper förbi mig är det kanske hälften som blinkar tillbaka när man "tackar" med höger-vänster-högerblink efteråt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Blinka/ljustuta är ju tänkt för att uppmärksamma den som blir blinkad på något som kan påverka dess färd, såsom poliskontroller, vilt, eller liknande.

Håller helt med att ljustutan missanvänds på tok för mycket nu för tiden. Det ska blinkas över precis allt, och ibland bara för blinkandets skull...
Det har ju gått ifrån "jaha, undrar om det är poliskontroll/vilt/etc längre fram, bäst att vara uppmärksam" till "men vaihelvete gnäller du för!?" som då har precis motsatt verkan, man blir irriterad istället för uppmärksam... Riktigt synd...
av volvo244gle
Gäller att inte blinka åt fel bil bara... ;)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22976734.ab

Är det vilt på vägen så varnar man mötande med upprepade helljusblink och/eller varningsblinkers om man hinner hitta knappen.
Blinka åt poliskontroller går dock bort då det ofta finns en anledning till att de står utanför en skola med lasern eller har blåskontroll.
Handlar det om hastighetskontroller på större vältrafikerade vägar (d.v.s. rena fartfällor) så gör mobilappar som Waze ett gott jobb.

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det