Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Hej,

Ska på fest i Luleå/Boden. Bor i Danmark. Vi kommer att ha 4-5 dagar på oss att åka dit och vill gärna hiita bra platser på vägen dit. Vi tänker åka snabbt upp norr om sjöarne och ta det lugnt därifrån.

Spelar ingen roll om det är inlandsvägen eller kystvägen. Vi har åkt båda tidigare så något nytt är altid bra.

Är tacksam för alla förslag på sightseeing, övernatning, fina vyer där man kan lunch / kaffe etc.

Blir kul att åka genom Sverige än en gång.

Ses på vägen
av Mwi
Det verkar trevligt att även låta resan vara en del av upplevelsen, lite beroende på hur långt du vill köra första dagen så en övernattning mellan Linköping-Stockholm. Därefter kör du ca 500 km till Högakusten och där är det värt att sova två nätter, sen är det ungefär 400 km kvar till Luleå.
av Schmoyoho
Är det någon evenemang ni ska på eller någon privat-/jobbtillställning?

Jag bor själv i trakten och E4:an är väl rätt trist. Har aldrig tänkt på några inlandsvägar så om någon kan tipsa om några sådana som är värda att åkas på så hade jag också varit intresserad av tips.

edit: kul att du är tillbaka förresten! Svårt att slita dig från forumet så du var tvungen stnga ner kontot måntro?
av Schmoyoho
Har aldrig kört där. Har åkt där en gång men inget jag minns direkt, många år sedan sist. Och visst, E4:an har väl sina stunder men det är ju inget som mäter sig med någon "riktig" landsväg.

Vet inte vad för sorts sightseeing du är ute efter men något jag spontant skulle rekommendera är att kika på något av forten i Boden. Åbergsfortet är lättåtkomligt, går att köra hela vägen upp till en bom och därifrån är det 100-200 m till själva fortet. Rödbergsfortet är nog mest intressant men då måste man hoppa över ett stängsel och knata upp. Men klart häftigare än åbergsfortet, samt en väldigt fin utsikt. Rödbergsfortet har guidade turer när de öppnar för allmänheten också, så får man både gå in i fortet och slippa hoppa över något staket.
Användarvisningsbild
av EjS
Det blev Danmark-Store Mosse-Sigtuna-Skuleskogen-Luleå.

I Luleå åker vi till Piteåforsen (har sett den men ska visa barnen), och kanske ut i skärgården i Luleå. Rödbergsfortet har vi tidigare varit på guidad visning och det var (stor) kanon :)
av Schmoyoho
I fredags skulle en kompis kompis ut och resa men transferflyget till Arlanda var inställt pga SAS-strejken. Så jag och han fick köra genom halva Sverige och längs vägen poängterade han som van E4-resenär en del sevärdheter. En sådan enligt honom var nu när du nämner det Skuleberget. Fin utsikt tydligen men det kostar cirka en timme restid om man vill planera in det. Jag somnade tyvärr på vägen tillbaka när vi hade tänkt gå upp dit så jag kan inte personligen vouch:a för det men hade gärna gått upp dit.

Ta gärna lite bilder eller skriv några rader sen. Hade kunnat vara kul inspiration då jag tänkt dra en till resa genom landet - fast mer planerad - på någon månad.

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det