Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Får du ens på 16"?

Det är svårt att säga något om fälgstorleken utan att veta något om däckprofilen.Jag går helst inte över 60-profil, det blir väl svajigt..
Användarvisningsbild
av MartinS
Då skulle jag tagit minst 17" till vinterhjulen, gärna 18".
Användarvisningsbild
av MartinS
Hjulen blir inte större, men fälgarna. Lägre profil ger stadigare gång och trevligare väghållning, men det är ju lite av en smaksak.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag håller med martin här. Hög däckprofil hör hemma på traktorer, offroad bilar och sånna saker.
På allmän väg vill man gärna ha något lite lägre profil, just för extra stabilitet. Men, det beror också MYCKET på hur däcken är gjorda. Vissa kan vara riktigt stadiga även vid 60+ profiler, medans andra med typ 45 profil kan vara hur ostadiga som helst.
Personligen tycker jag 50, max 60, profil är lagom "all round" för vardaglig körning på vintern. Men sen beror det på bil också... 945an t ex hade jag 60 profil på(15"), men V70in har jag 50-profil på(16"). Båda funkar utmärkt, men jag skulle inte vilja köra 60 profil på V70in, eller 50 profil på 945an.

Så, ja, vad ska man välja? Det är svårt, eller t om omöjligt, att svara på. Det finns så mycket som påverkar vad som är lämpligast. Generellt sett är det väl "lagom är bäst" som gäller, vilket egentligen inte säger ett skit :P
70-profil är ovanligt, sitter oftast på släpkärror och små bussar.
inte över 65-profil låter vettigt.
Samtidigt så ska man inte ha lågprofil på en SUV eller på vinterdäck

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det