Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1071827
Idag kom regeringens utredning om Bonus Malus!
Nu jälvar får Volvo börja kränga elbilar och hybrider med större batterier!

I det ena förslaget är det 60 000kr i bonus/rabatt för rena elbilar.. och 45000kr för hybrider om dom har tillräckligt bra räckvidd(lågt utsläpp), det blir bra det!
Sen 80kr/gram "straffavgift" för de som släpper ut mer än 95 gram dom tre första åren, sen går det ner till 22 gram per år.

Det andra förslaget är barserat på vikt, och jag kan nog säga att jag inte riktigt förstår det utifrån att bara ha skummat igenom texten nedan.

Hela utredningen är på 289 sidor.. http://www.regeringen.se/contentassets/ ... 3-webb.pdf

Det är alltså ett förslag till beslut, det är inte genomför än.
Men för vanligt dödliga som inte har tid att läsa det fanns det en kortare text… klistrar in den här nedan.


Nytt bonus–malus-system för nya lätta fordon
Utredningen föreslår att det införs ett nytt bonus–malus-system
för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar av fordonsår 2018
eller senare som registreras i vägtrafikregistret den 1 januari 2018
eller senare. Malusdelen ska även för det nya bonus–malus-systemet
regleras i vägtrafikskattelagen (2006:227) och bonusdelen regleras i
den nu gällande förordningen (2011:1590) om supermiljöbilspremie.
Bonusen ska benämnas supermiljöbilsbonus. Liksom tidigare tas
ett grundbelopp på 360 kronor ut för alla lätta fordon oavsett om
fordonet berättigar till bonus eller belastas med malus. Den femåriga
befrielsen från fordonsskatt slopas i och med att det nya bonus–
malus-systemet införs.

För fysiska personer som förvärvar en bonusberättigande bil
uppgår bonusen till 60 000 kronor om fordonet vid blandad körning
släpper ut noll gram koldioxid per kilometer, till 45 000 kronor om
fordonet släpper ut mer än noll gram men högst 35 gram koldioxid
per kilometer och till 35 000 kronor om fordonet har ett koldioxidutsläpp
på mer än 35 gram men högst 50 gram per kilometer.
Beloppen och nivåerna är desamma för bonusar till juridiska perso-
ner, men för dessa finns det en begränsning som innebär att bonusen
kan vara maximalt 35 procent av skillnaden i nypriset mellan bonusbilen
och närmast jämförbara bil. För såväl fysiska som juridiska
personer får bonus medges endast med ett belopp som motsvarar
25 procent av fordonets nypris.

Malusdelen av fordonsskatten för nya fordon ska vara högre
under de tre första åren från det att fordonet tas i trafik. För bensinoch
dieselfordon innebär det att malusen under denna period utgår
i form av en koldioxidkomponent i fordonsskatten om 80 kronor
per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut
per kilometer utöver 95 gram. För tiden därefter är koldioxidbeloppet
22 kronor per gram koldioxid, räknat från samma utsläppsgräns.
För fordon som kan drivas med alternativa bränslen är koldioxidkomponenten
11 kronor per gram koldioxid som fordonet
släpper ut per kilometer utöver 95 gram, under alla år fordonet är i
trafik.

I den variant av bonus–malus-system för nya lätta fordon som
beaktar fordonets vikt bestäms gränsen för när koldioxidbeloppet
tas ut i stället utifrån fordonets utsläpp av koldioxid per kilometer i
förhållande till fordonets tjänstevikt. För fordon med en tjänstevikt
på 1 392 kilogram är gränsen densamma som i systemvarianten
som är oberoende av fordonets vikt. För fordon som väger mer
eller mindre än 1 392 kilogram görs en viktjustering av koldioxidkomponenten
så att gränsen för koldioxidutsläpp blir högre respektive
lägre. Viktdifferentieringen gäller oavsett vilket drivmedel fordonet
kan drivas med och under fordonets hela livslängd.
Bränslefaktorn för nya dieselbilar ska vara 1,97 i varianten av
bonus–malus-system utan viktdifferentiering och 2,13 i varianten
med viktdifferentiering. Miljötillägget för dieseldrivna fordon tas
bort för fordon som uppfyller utsläppsklass Euro 6.

Förändringar av fordonsskatten för lätta fordon
som inte omfattas av det nya bonus–malus-systemet
Mot bakgrund av utformningen av det nya bonus–malus-systemet
föreslås en del ändringar i fordonsbeskattningen för lätta fordon
som inte är nya. Gränsen för när ett koldioxidbelopp tas ut i det
koldioxidbaserade fordonsskattesystemet sänks från nuvarande
111 gram till 95 gram för alla lätta fordon som beskattas i detta
system. Någon ändring föreslås inte när det gäller storleken på
koldioxidbeloppen 22 kronor per gram för fordon som drivs med
bensin eller diesel och 11 kronor för fordon som kan drivas med
alternativa bränslen.

Miljötillägget för dieseldrivna fordon tas bort även för lätta
fordon som inte omfattas av det nya bonus–malus-systemet om
kraven för utsläppsklass Euro 6 är uppfyllda. Bränslefaktorn för
dieselfordon sänks till 2,10 för dessa fordon.
De lätta fordon som ingår i det viktbaserade systemet för uttag
av fordonsskatt inordnas inte i systemet för koldioxidbaserad
fordonsskatt. En del skattesatser justeras dock som en följd av
fordonsskattehöjningen för lätta fordon som beskattas i det koldioxidbaserade
fordonsskattesystemet och för vilka ett koldioxidbelopp
tas ut.

Nya motorcyklar, som blir skattepliktiga efter utgången av 2017,
inordnas i det koldioxidbaserade fordonsskattesystemet. För dessa
fordon ska fordonsskatt tas ut med ett grundbelopp om 360 kronor
och ett koldioxidbelopp som för ett skatteår uppgår till 11 kronor
per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver
95 gram. Fordonsskatten för övriga motorcyklar höjs till 360 kronor.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
#1071840
Ok, orkar inte läsa allt det där. Men vikt-baserad skatt har vi ju redan, dock endast på äldre bilar innan detta miljötrams kom in i bilden.
Det jag orkade slänga ett getöga på verkar peka på att om bilen är tyngre än X i förhållande till utsläpp, så betalar man skatt på vikten av bilen istället för utsläppen(eller straffskatt, samma sak i mina ögon). Och för svenson betyder det säkert att man får betala den skatt som blir dyrast :roll:

Så nu hjälper det inte att ha en bil med lite utsläpp, nu måste den vara byggd i kolfiber också för att väga så lite som möjligt :lol:
#1071874
Att bara fixera sig till koldioxid utsläppen är väl inte så smart, det har vi ju redan gjort i Europa några år nu, och luften har bara blivit sämre under tiden på grund av att det har gynnat diesel som drivmedel.
http://www.svd.se/livsfarlig-luft-i-varldens-storstader
Läser man den här artikeln och ser vilka städer som har renast luft, så är det i länder som inte har fixerat sig till Koldioxid utsläpp och diesel som drivmedel till personbilar är ovanligt.
#1071893
Mwi skrev:Att bara fixera sig till koldioxid utsläppen är väl inte så smart, det har vi ju redan gjort i Europa några år nu, och luften har bara blivit sämre under tiden på grund av att det har gynnat diesel som drivmedel.
http://www.svd.se/livsfarlig-luft-i-varldens-storstader
Läser man den här artikeln och ser vilka städer som har renast luft, så är det i länder som inte har fixerat sig till Koldioxid utsläpp och diesel som drivmedel till personbilar är ovanligt.
Om det är dieseln som är skurken eller inte beror ju helt på vilken generation dieselbilar och vilken typ av föroreningar det handlar om. Vad beträffar partiklar, som är vad artikeln du länkar till handlar om, är situationen på moderna dieslar nu relativt väl under kontroll, i alla fall inom EU, tack vare bra partikelfilter. Moderna direktinsprutade bensinbilar kan släppa ut mer av just den varan eftersom det inte funnits samma uppmärksamhet på partikelproblemet på den kanten.

http://www.transportenvironment.org/pre ... ty-diesels
#1071934
Lucif3r
Nja.. Det var andra delen av förslaget.. Det försa är att man vid köp får upp till 60 000kr i bonus om man köper miljövänlig bil. Sen mindre i två steg.. Och sen "neutralt" upp till 95 gram/km. Efter det ska man betala 80kr per gram under de första tre åren för det som överstiger 95g/km och därefter 22kr per gram.

Det här kommer nog gynna försäljningen av el och hybridbilar, vilket egentligen måste vara det enda målet. För utan en kraftigt ökning av den försäljningen kommer de som handlar på andrahandsmarknaden inte ha nått val. Att bara öka på drivmedlet är rätt verkningslöst då de som köper nya bilar inte verkar vara speciellt priskänsliga där. Det räknas mer på månadskostnader och så under första tre åren.
#1071935
joel80 skrev:Det här kommer nog gynna försäljningen av el och hybridbilar, vilket egentligen måste vara det enda målet. För utan en kraftigt ökning av den försäljningen kommer de som handlar på andrahandsmarknaden inte ha nått val. Att bara öka på drivmedlet är rätt verkningslöst då de som köper nya bilar inte verkar vara speciellt priskänsliga där. Det räknas mer på månadskostnader och så under första tre åren.
Helt rätt analys tror jag.
#1071952
andersuw skrev:
Mwi skrev: Moderna direktinsprutade bensinbilar kan släppa ut mer av just den varan eftersom det inte funnits samma uppmärksamhet på partikelproblemet på den kanten.
Finns det sådana?? Dom försvann väl för många år sedan, just på grund (delvis) av utsläpp av partiklar. Dagens dieselbilar har partikel filter, det är rätt, men dom allra farligaste (minsta) partiklarna går rakt igenom. Det är detta som är problemet i många storstäder.
#1071967
andersuw skrev:Om det är dieseln som är skurken eller inte beror ju helt på vilken generation dieselbilar och vilken typ av föroreningar det handlar om. Vad beträffar partiklar, som är vad artikeln du länkar till handlar om, är situationen på moderna dieslar nu relativt väl under kontroll, i alla fall inom EU, tack vare bra partikelfilter. Moderna direktinsprutade bensinbilar kan släppa ut mer av just den varan eftersom det inte funnits samma uppmärksamhet på partikelproblemet på den kanten.

http://www.transportenvironment.org/pre ... ty-diesels
Tittar man Euro 6 kraven verkar en dieselbil få släppa ut mer skit jämfört mot en bensinbil, EU verkar bara ha fokus på koldioxid medan USA som som har mer fokus på partikelutsläpp förbättrar sin luft.

http://www.dieselnet.com/standards/eu/ld.php
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 31

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]