- fre 29 apr 2016, 11:47
#1071827
Idag kom regeringens utredning om Bonus Malus!
Nu jälvar får Volvo börja kränga elbilar och hybrider med större batterier!
I det ena förslaget är det 60 000kr i bonus/rabatt för rena elbilar.. och 45000kr för hybrider om dom har tillräckligt bra räckvidd(lågt utsläpp), det blir bra det!
Sen 80kr/gram "straffavgift" för de som släpper ut mer än 95 gram dom tre första åren, sen går det ner till 22 gram per år.
Det andra förslaget är barserat på vikt, och jag kan nog säga att jag inte riktigt förstår det utifrån att bara ha skummat igenom texten nedan.
Hela utredningen är på 289 sidor.. http://www.regeringen.se/contentassets/ ... 3-webb.pdf
Det är alltså ett förslag till beslut, det är inte genomför än.
Men för vanligt dödliga som inte har tid att läsa det fanns det en kortare text… klistrar in den här nedan.
Nu jälvar får Volvo börja kränga elbilar och hybrider med större batterier!
I det ena förslaget är det 60 000kr i bonus/rabatt för rena elbilar.. och 45000kr för hybrider om dom har tillräckligt bra räckvidd(lågt utsläpp), det blir bra det!
Sen 80kr/gram "straffavgift" för de som släpper ut mer än 95 gram dom tre första åren, sen går det ner till 22 gram per år.
Det andra förslaget är barserat på vikt, och jag kan nog säga att jag inte riktigt förstår det utifrån att bara ha skummat igenom texten nedan.
Hela utredningen är på 289 sidor.. http://www.regeringen.se/contentassets/ ... 3-webb.pdf
Det är alltså ett förslag till beslut, det är inte genomför än.
Men för vanligt dödliga som inte har tid att läsa det fanns det en kortare text… klistrar in den här nedan.
Nytt bonus–malus-system för nya lätta fordon
Utredningen föreslår att det införs ett nytt bonus–malus-system
för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar av fordonsår 2018
eller senare som registreras i vägtrafikregistret den 1 januari 2018
eller senare. Malusdelen ska även för det nya bonus–malus-systemet
regleras i vägtrafikskattelagen (2006:227) och bonusdelen regleras i
den nu gällande förordningen (2011:1590) om supermiljöbilspremie.
Bonusen ska benämnas supermiljöbilsbonus. Liksom tidigare tas
ett grundbelopp på 360 kronor ut för alla lätta fordon oavsett om
fordonet berättigar till bonus eller belastas med malus. Den femåriga
befrielsen från fordonsskatt slopas i och med att det nya bonus–
malus-systemet införs.
För fysiska personer som förvärvar en bonusberättigande bil
uppgår bonusen till 60 000 kronor om fordonet vid blandad körning
släpper ut noll gram koldioxid per kilometer, till 45 000 kronor om
fordonet släpper ut mer än noll gram men högst 35 gram koldioxid
per kilometer och till 35 000 kronor om fordonet har ett koldioxidutsläpp
på mer än 35 gram men högst 50 gram per kilometer.
Beloppen och nivåerna är desamma för bonusar till juridiska perso-
ner, men för dessa finns det en begränsning som innebär att bonusen
kan vara maximalt 35 procent av skillnaden i nypriset mellan bonusbilen
och närmast jämförbara bil. För såväl fysiska som juridiska
personer får bonus medges endast med ett belopp som motsvarar
25 procent av fordonets nypris.
Malusdelen av fordonsskatten för nya fordon ska vara högre
under de tre första åren från det att fordonet tas i trafik. För bensinoch
dieselfordon innebär det att malusen under denna period utgår
i form av en koldioxidkomponent i fordonsskatten om 80 kronor
per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut
per kilometer utöver 95 gram. För tiden därefter är koldioxidbeloppet
22 kronor per gram koldioxid, räknat från samma utsläppsgräns.
För fordon som kan drivas med alternativa bränslen är koldioxidkomponenten
11 kronor per gram koldioxid som fordonet
släpper ut per kilometer utöver 95 gram, under alla år fordonet är i
trafik.
I den variant av bonus–malus-system för nya lätta fordon som
beaktar fordonets vikt bestäms gränsen för när koldioxidbeloppet
tas ut i stället utifrån fordonets utsläpp av koldioxid per kilometer i
förhållande till fordonets tjänstevikt. För fordon med en tjänstevikt
på 1 392 kilogram är gränsen densamma som i systemvarianten
som är oberoende av fordonets vikt. För fordon som väger mer
eller mindre än 1 392 kilogram görs en viktjustering av koldioxidkomponenten
så att gränsen för koldioxidutsläpp blir högre respektive
lägre. Viktdifferentieringen gäller oavsett vilket drivmedel fordonet
kan drivas med och under fordonets hela livslängd.
Bränslefaktorn för nya dieselbilar ska vara 1,97 i varianten av
bonus–malus-system utan viktdifferentiering och 2,13 i varianten
med viktdifferentiering. Miljötillägget för dieseldrivna fordon tas
bort för fordon som uppfyller utsläppsklass Euro 6.
Förändringar av fordonsskatten för lätta fordon
som inte omfattas av det nya bonus–malus-systemet
Mot bakgrund av utformningen av det nya bonus–malus-systemet
föreslås en del ändringar i fordonsbeskattningen för lätta fordon
som inte är nya. Gränsen för när ett koldioxidbelopp tas ut i det
koldioxidbaserade fordonsskattesystemet sänks från nuvarande
111 gram till 95 gram för alla lätta fordon som beskattas i detta
system. Någon ändring föreslås inte när det gäller storleken på
koldioxidbeloppen 22 kronor per gram för fordon som drivs med
bensin eller diesel och 11 kronor för fordon som kan drivas med
alternativa bränslen.
Miljötillägget för dieseldrivna fordon tas bort även för lätta
fordon som inte omfattas av det nya bonus–malus-systemet om
kraven för utsläppsklass Euro 6 är uppfyllda. Bränslefaktorn för
dieselfordon sänks till 2,10 för dessa fordon.
De lätta fordon som ingår i det viktbaserade systemet för uttag
av fordonsskatt inordnas inte i systemet för koldioxidbaserad
fordonsskatt. En del skattesatser justeras dock som en följd av
fordonsskattehöjningen för lätta fordon som beskattas i det koldioxidbaserade
fordonsskattesystemet och för vilka ett koldioxidbelopp
tas ut.
Nya motorcyklar, som blir skattepliktiga efter utgången av 2017,
inordnas i det koldioxidbaserade fordonsskattesystemet. För dessa
fordon ska fordonsskatt tas ut med ett grundbelopp om 360 kronor
och ett koldioxidbelopp som för ett skatteår uppgår till 11 kronor
per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver
95 gram. Fordonsskatten för övriga motorcyklar höjs till 360 kronor.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13