Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har 2 bilar att byta däck på och har sett att en del tipsar om Biltemas billigare elektriska hjulmutterdragare? Provade själv först att köra med skruvdragaren men det blev naturligtvis inte så bra för handleden :(

Någon som har erfarenhet av Biltemas Hjulmutterdragare? De har en gul som relativt dyr och en blå som är väldigt billig.

Min erfarenhet av Biltemas elektronik ex dammsugare och liknande är botten men här kanske finns något som är prisvärt?
Låter som att den faktiskt fungerar helt okay då? Kör ni bara den eller använder ni något annat verktyg också? Hur snäll är den mot handleden? Skruvdragaren jag körde med var ju inte så kul men så är det inget slag på den ihäller.
Jag har en nätansluten (230 volt) sedan flera år, köpt på Micro Bildelar (före konkursen). Den fungerar för mig. Det är ju bara det att den drar med 325 Nm (tror jag det var?) Fälgmuttrarna på min bil skall dras med 90 Nm. Alltså en betydlig skillnad. Alufälgar är känsligare för detta än stålfälgar. Därför har jag köpt en momentstav. Dom finns i flera "styrkor" och har en färgkod för dom olika momenten. Det är bara det att dom olika fabrikaten har sin egen färgkod. Om man köper en sats, så skall man alltså inte blanda den med en annan sats. Då kan det lätt bli fel. Vissa bilprylvaruhus säljer styckvis. Andra säljer i hela satser. Men dom finns på flera ställen i alla fall.
Fungerar dom? frågar man sig säkert. Jag har inte mätt, men rent känselmässigt i handen tycker jag det märks att staven fjädrar redan innan det börjar knacka i maskinen. Utan staven när man lossar skruvarna känns det mer distinkt och kraftfullt att maskinen knackar.
Signaturen Pettzzon som var flitig här på forumet tidigare berättade att han hade varit med om att mäta precisionen i en momentstav. Han sa att det var inte exakt som den var märkt, men jag har en annan tanke. Någon gång för flera år sedan var det ett nyhetsinslag på teve och man hade filmat på Scania. Där såg man någon som monterade topplock på motorer, löpande band. Där hade dom en momentstav. Så någon sorts godtagbart mätvärde måste det ju finnas, tycker man.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Okay så om jag köper en den billigare mutterdragaren på Biltema så måste jag även köpa momentstav? Biltemas sett kostar 300-400 kr isåfall så det springer iväg snabbt i pris då, tråkiga är att de inte verkar vara tänkta för manuellt jobb? Enbart med mutterdragare?
Jo, så är det nog. Det är nog svårare att känna med ett spärrskaft om staven fjädrar än att maskinen "markerar" på något sätt. Clas Ohlson säljer stavar styckvis. Och jag köpte min på Jula, men det är nästan 10 år sedan. Men alla aktuella firmor finns ju nätet så det är lätt att kolla.
Jag har en elektrisk där man kan ställa hur hårt den ska dra. Den är bra, med enda "nackdelen" att den är förbannat tung jämfört med en tryckluftsknackare.

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den X[…]