Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vad blir egentligen konsekvenserna av att skumfylla ett däck för att tillfälligt fixa ett punkterat däck så att man köra vidare? Förstör man i praktiken däcket så att det bara är att köpa nytt även om det i normala fall skulle kunnat lagas utan problem? Eller drar man på sig extrakostnader för "skumsanering"? I så fall hur stora? Eller är det inget större bekymmer för en däcksfirma att ta bort skummet i samband med att däcket lagas?

Köpte i höstas för första gången en bil med däcklagningssats istället för reservhjul där bak (V70 D4 -15). Gillade inte riktigt att bara ha lagningssatsen till förfogande så jag har nu även försett bilen med reservhjul, domkraft och hjulnyckel. Men jag har låtit däcklagningssatsen ligga kvar i bilen eftersom det ändå finns utrymme för den bland frigolitbitarna och eftersom kompressorn kan användas för att bara pumpa luft om det skulle behövas. Dessutom skulle det ju kunna uppkomma ett läge där jag även ser mig föranledd att använda skummet, exempelvis därför att en eller flera hjulbultar sitter så hårt att jag inte rår dra loss dem. Därav mina frågor rörande konsekvenserna.
Vad jag har upplevt med detta finns det bara ett problem. Finns det en innerslang i däcket som är lagad, så löser skummet upp limmet i lagningen. Skummet "försviner" i däcket och finns e.v kvar som en blöt insida i däcket. Skum är det bara när du sprutar in det och där det läcker ut från däcket.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Vad jag har upplevt med detta finns det bara ett problem. Finns det en innerslang i däcket som är lagad, så löser skummet upp limmet i lagningen. Skummet "försviner" i däcket och finns e.v kvar som en blöt insida i däcket. Skum är det bara när du sprutar in det och där det läcker ut från däcket.
Kan inte erinra mig att jag någonsin sett en innerslang i ett bildäck. Jag vet att det historiskt sett funnits men är det inte väldigt länge sedan det försvann? I de fall av däckslagningar jag haft tillfälle att inspektera har man satt en gummiplugg i själva slitbanan och den är väl knappast limmad på plats. Så då borde det alltså vara problemfritt att använda skummet om det någonsin skulle behövas?
Jag bytte däck 2-3 dagar efter jag använt däcklagningssats en gång. Det var helt flytande inuti däcket, inget skum alls. De hällde alltså ut vätskan från de avmonterade däcken. Någon sanering behövdes inte.
StefanN skrev:Nya lagningar limmas, det är dom gamla som man tryckte i en korv bara som inte limmas.
OK. Tror ännu inte jag sett någon lagning av detta moderna snitt. Senast jag behövde laga var 2009 och då blev det en "korv" om jag minns rätt. Hur görs de nya limmade lagningarna närmare bestämt?
andersuw skrev: Kan inte erinra mig att jag någonsin sett en innerslang i ett bildäck.
Nää, det försvann på - 70-talet. Många år efter det (kanske fortfarande) lades det i slang när det blev en liten läcka (typ fälgkanten). Pluggar som sätts i slitbanan är trots allt bara en nödlösning, även om det håller länge. Ett sådant däck är skadat och är inte att lita på till 100%. När det monteras en plugg gör man ibland ganska stor "åverkan" på däcket, så i en del fall hade det varit bättre att lägga i en slang. Ett litet spik eller en skruv skadar däcket mindre än en reparation, särskillt om den "gått snett in"

Mvh
Lennart
StefanN skrev:Man drar en sån här igenom däcket inifrån.
Bild
OK. Tack! Vet du varför man bytt teknik? Är den nya lagningen bättre än den gamla? Eller är det bara att det går fortare att laga på det nya sättet?
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS