Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
En fråga om F-modellerna, eller FFV-modellerna för att vara mer tydlig. Ännu mer tydlig blir man om man säger etanolbilar.

Läs först den här länken:
Bilhandlare mörkar etanolbilar
Av: TT
Publicerad 15 mars 2016 17:12 Ny Teknik.
De kan finnas bilägare i Sverige som knappt vet att de äger en etanolbil
Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 967414.ece

Detta borde kanske ligga i V70, V60, V50, V/S40 och S30, men man skall ju inte att skriva dubbelposter så vi tar det här under Allmänt i stället.

Jag har redan en V70 2.0F -08 och den fungerar så jag behöver ingen annan bil. Dessutom fortsätter jag att köra på E85. Och jag har aldrig tankat något annat i den bilen. Men jag undrar om det är någon som har upplevt eller hört talas om att någon bilhandlare skulle ha gjort som det beskrivs i länken? Alltså "pillat bort" F-märket. (Om det överhuvudtaget går utan att skada bilen) Och det står ju även skrivet F i registreringspappren.
Och kollar man det som skrivs på forumet här så är det flera intensiva trådar där någon är spekulant på just F-modeller och vill ha tips och goda råd. Om någon bilhandlare då pillar bort F-märket så är det väl i så fall beroende på att en motsvarande bensinmodell kan kosta några tusenlappar mer. Inte att bilmodellen är ointressant eller "ute". Och om någon gör det så är det säkert ingen "seriös" bilhandlare om det nu finns sådana? Möjligen hos dom större märkeshandlarna då?
Den här B M har utmärkt sig förut i oansvarigt pladder om etanol så det är väl bara en fortsättning på det som har kommit från honom och andra "speciella" etanolmotståndare.

Säg till, ni som har upplevt att det skulle ha gjorts försök att dölja att det är en F-modell vid köpslåendet.
av Waizguy
Vet inte varför man skulle försöka mörka att det är en flexifuel bil, etanolbilar som enbart drivs på etanol har vi väl inte ens ute på vägarna?
Sätter igen spridarna pratades det om redan för 8-10år sedan och då rekommenderades att köra var 5 tank på ren 95/98.
För övrigt har jag en flexifuel själv, dock inte volvo, halva skatten känns fint och inga spridare har heller gett upp eller sats igen.

Jag tycker det är starkt av dig att fortsätta köra på E85 nu när den är "svindyr" jämfört med 95 :-)-)

/// Waiz
Användarvisningsbild
av lennarte
Det där med att "spridarna sätt igen" härrör nog från någon gammal "skräckpropaganda" från den tiden då var billigt att köra på etanol och oljebolagen gjorde allt för att stoppa konventering av äldre bilar. Det som händer när man "går över" till att köra på etanol är att etanolen löser upp "gammalt skit" som lagrats i tank och ledningar. Det mesta av detta fastnar i filtret, men en del som lossnar efter filtret kan (åtminstone teoretiskt) fastna i spridarna eller någon annan stans. Mest troligt är att det "åker" tilbaka till tanken i returledningen (det är bara en ytterst liten mängd av bensinen som pumpas runt som verkligen går genom spridarna) och fastnar i filtret nästa gång. Har du hela tiden kört på E85 är risken för stopp i en spridare "försumbar". "Riktiga" (100% etanol) etanol bilar finns nog bara i Brasilien, där har dom kört på det i många år och dom motorerna är lite annorlunda mot våra (högre kompressionsförhållande b.la), och så slipper dom kallstartproblemen vi har här. Jag kör från och till också på etanol, och det funkar bra (inte riktigt till 100%) och förbrukningen ligger då inom dom 30% som det ska ta mer, och då låg mil priset c:a 2kr under bensinen (98 oktan). Bilen hade gått nästan 40000 mil när jag konventerade den och bytte bränslefilter efter en vecka, och det var inga problem varken före eller efter det bytet. Bilen är en 745 GLT med 16V motorn av årsmodell -88B.

Mvh
Lennart
av andersuw
Att bilhandlarna på olika sätt börjar försöka "mörka" att de säljer en etanolbil tycker jag låter som en skröna. Hörde detta på radion igår innan jag såg den här tråden och tyckte redan då att det lät föga trovärdigt.

Däremot är det väl ett faktum att vissa etanolbilar (jag säger inte alla) har eller har haft problem med just spridarfunktionen (där "igensättning" bara är en tänkbar variant), att dessa problem försvunnit eller minskat vid körning på bensin och att vissa märkesverkstäder rekommenderat att helt eller delvis köra på bensin för att motverka problem av det slaget. Jag har aldrig själv ägt någon etanolbil och inte heller följt utvecklingen särskilt noggrant när det gäller sådana bilar. Men jag tror mig ända genom åren ha läst ett rätt stort antal rapporter som jag bedömer (eller i vart fall tidigare bedömt) som trovärdiga och som pekar i den riktning jag beskriver.
av volvo244gle
Trist om det nu är så att handlarna försöker dölja att det är etanolbilar de säljer! Häxjakten mot detta stackars mobbade bränsle, som trots allt kan produceras här i landet av inhemska råvaror, verkar aldrig ta slut.
Själv så hoppas jag på en framtid där bilhandlarna står och pillar bort ett och annat D samt desperat försöker torka bort sotet från bakluckorna... :P

Det här med igensättningar av spridare hänger så vitt jag vet ihop med att det var problem med E85 för några år sen. Svavel och diverse tillsatser i soppan fick spridarna att kladda igen. Dessa problem ska inte finnas längre, och är överhuvudtaget inget som jag har upplevt under +5.000 etanolmil under 10 års tid.

Vad gäller priset så läste jag något om en kommande sänkning efter sommaren för att återigen göra E85 till ett plånboksvänligt bränsle.

För övrigt så behöver man inte ha en F-modell för att kunna tanka E85. :wink:
Inget jag rekommenderar någon att laborera med utan kunskaper, men de flesta moderna bilar tar utan problem minst en kvarts tank E85 blandat med vanlig BF95 om man vill lätta lite på miljösamvetet eller få några oktan till.

Har experimenterat med höga etanolhalter i samtliga våra bilar.
Både V70 2.4 -170 hk -02 samt V70 2.5T -04 går precis som vanligt på så gott som ren E85 utan konvertering! De tänder dock motorlampan med koden P2177 "System Too Lean off Idle: Upper Limit Exceeded" efter några körcykler.
Så vitt jag bedömer det så skulle ny programvara med generösare toleranser kunna göra Sveriges vanligaste bil bränsleflexibel.
av andersuw
volvo244gle skrev:Trist om det nu är så att handlarna försöker dölja att det är etanolbilar de säljer! Häxjakten mot detta stackars mobbade bränsle, som trots allt kan produceras här i landet av inhemska råvaror, verkar aldrig ta slut. Själv så hoppas jag på en framtid där bilhandlarna står och pillar bort ett och annat D samt desperat försöker torka bort sotet från bakluckorna... :P
Nu skall vi inte gå till överdrift åt andra hållet. ;-) Etanolbilar är kanske bättre än sitt nuvarande rykte men den diesel jag kör min V70 D4 -15 på är till väsentlig del icke-fossil och kan i likhet med etanol produceras av inhemska råvaror:

https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/diesel/

Man kan dessutom hoppas och tro att utvecklingen fortsätter i riktning mot allt större användning av icke-fossil diesel. Det finns redan hundraprocentigt icke-fossil diesel för lastbilar och jag får intrycket att något motsvarande för personbilar inte är långt borta. Kanske är det mer en certifieringsfråga än en fråga om vad som fungerar rent praktiskt.

https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... l-bio-hvo/

Med diesel får man dessutom klart bättre verkningsgrad (med lägre CO2-utsläpp som följd), klart lägre bränslekostnader och klart lägre servicekostnader än med etanol. I motsats till vad som är fallet med etanol saknar också råvarorna till den icke-fossila dieseln alternativ användning som livsmedel. Det är till icke oväsentlig del skogen (tallolja) man kör på, precis som på gengasens tid.

Och sot? Det är väl åtminstone något decennium sedan man löste det problemet på dieslarna.
volvo244gle skrev:Vad gäller priset så läste jag något om en kommande sänkning efter sommaren för att återigen göra E85 till ett plånboksvänligt bränsle.
Ja. Regeringen föreslog häromdagen att skatten på etanol skall sänkas med 75 öre från 1 augusti. Bakgrunden är bland annat att priset på fossila bränslen sjunkit så att en skattesänkning inte längre hindras av EU-regler. Det var de senare som tidigare tvingade regeringen att höja skatten till en nivå där det blev ekonomiskt ofördelaktigt att välja etanol istället för bensin.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av Lövet
Expressen-"artikeln" är själva definitionen av usel journalistik. Väldigt talande att den som gjort artikeln inte ens kunnat få fram en bild på rätt bilmodell. Så mycket kan han om bilar...
av Rådlös
Andersuw: Jag har full respekt för ditt breda kunskapsregister. Men om man skall försöka dra någon slutsats av dom som beskriver och frågar om råd för att deras FFV-bilar inte går bra, här på forumet, så är det en inte oväsentlig del sådana som hela tiden håller på och byter bränsle hela tiden. Man måste låta bilen adaptera ordentligt och helst hålla sig till ett och samma bränsle hela tiden. Då går bilen bäst. Det har jag ju själv erfarenhet av och drar samma slutsats av nöjda FFV-bilister här på forumet. (Det finns några mer än jag :roll: )
av andersuw
Rådlös skrev:Andersuw: Jag har full respekt för ditt breda kunskapsregister. Men om man skall försöka dra någon slutsats av dom som beskriver och frågar om råd för att deras FFV-bilar inte går bra, här på forumet, så är det en inte oväsentlig del sådana som hela tiden håller på och byter bränsle hela tiden. Man måste låta bilen adaptera ordentligt och helst hålla sig till ett och samma bränsle hela tiden. Då går bilen bäst. Det har jag ju själv erfarenhet av och drar samma slutsats av nöjda FFV-bilister här på forumet. (Det finns några mer än jag :roll: )
Jag tror att ditt kunskapsregister är bredare än mitt i just det här avseendet. Vad jag försökte framföra var bara mina "two cents". Det kan mycket väl vara så som du säger och/eller som volvo244gle säger. Och det är förstås rätt att utnyttja de etanolbilar vi nu har. Om det är rätt teknologi för framtiden eller inte är en annan sak. Jag är i likhet med dig "a concerned citizen" i sådana här avseenden. :D
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]