Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lorden
Hejsan forumets läsare som vet allt!
Jag har en XC70 D5 -12 med stora skärmen mitt i instrumentbrädan. Säljaren sa att den var förberedd för Navigator, innebär det att jag endast behöver mjukvaran för att få den med GPS-funktion? Och om det är så; vart hittar jag mjukvara som inte kostar skjortan?
av andersuw
Det du kan göra är att förse bilen med något som kallas "Sensus Connected Touch" till vilket du också kan få Internetbaserad navigation (inte kartor lagrade i bilen). Billigt blir det inte. Kostar runt 15000 kr såvitt jag vet. Se den här tråden för mer info.
av Droopy
Lorden skrev:Hejsan forumets läsare som vet allt!
Jag har en XC70 D5 -12 med stora skärmen mitt i instrumentbrädan. Säljaren sa att den var förberedd för Navigator, innebär det att jag endast behöver mjukvaran för att få den med GPS-funktion? Och om det är så; vart hittar jag mjukvara som inte kostar skjortan?

Nä ,det kommer kosta skjortan och är inte värt det, en lös GPS är 100 gånger bättre och enklare att knappa in destinationer osv på.
av andersuw
Droopy skrev:Nä ,det kommer kosta skjortan och är inte värt det, en lös GPS är 100 gånger bättre och enklare att knappa in destinationer osv på.
Att en lös GPS är bättre än en fast håller jag definitivt inte med om. Om det i det här fallet är värt pengarna att eftermontera den fasta är en annan sak.

Vad beträffar inknappande av destination finns det ju sällan anledning att göra det numera om man inte redan har positionen förlagrad. Den navi som sitter i min V70 -15 har förstås röststyrning vilket i normala fall är en snabbare och bekvämare väg att gå än inknappande oavsett om den sker på en lös GPS eller inte.
av Malmstroem
Vill minnas att det fortfarande är rätt dyrt att få in en integrerad GPS även om bilen är förberedd. Du behöver byta en del knappar plus mjukvaran, eller gå på Sensus Connected Touch (som också kräver mer "hårdvara" i bilen). Det brukar inte vara billigt.

Om bilen inte är förberedd för GPS är det i stort sett omöjligt att få in en integrerad GPS, eftersom du får byta i princip "allt".

Hur som helst kommer det att vara betydligt billigare med en lös GPS. Det är få som väljer att efterinstallera GPS efter de fått veta vad det kostar. Men det är fullt möjligt att du är undantaget och är beredd att betala. :wink:

Jag har inte integrerad GPS, vilket är något jag ibland ångrar. Valfri GPS eller smart mobiltelefon i ett bra fäste fungerar också -- men utan tvivel har integrerad GPS vissa fördelar (och nackdelar).
av andersuw
Malmstroem skrev:Vill minnas att det fortfarande är rätt dyrt att få in en integrerad GPS även om bilen är förberedd. Du behöver byta en del knappar plus mjukvaran, eller gå på Sensus Connected Touch (som också kräver mer "hårdvara" i bilen). Det brukar inte vara billigt.
Det beror lite på vilken årsmodell det handlar om. På de två sista årsmodellerna av V70/XC70 går det att eftermontera fullvärdig fast navigation (med kartor lagrade i bilen) för ungefär samma pris som vid nybilsköp (ca 7000 kr) förutsatt att bilen är rätt förberedd, det vill säga har någon av de två högsta infotainmentnivåerna (Sensus Connect High Performance eller Premium Sound). Det är i det här fallet en ren mjukvaruuppdatering det handlar om. Hårdvaran finns där redan.
av andersuw
Malmstroem skrev:Nu har TS en 2012. Där behövs så vitt jag vet bl.a. mer knappar.
Som framgår av den tråd jag länkade till i ett tidigare inlägg går det troligen inte längre att uppgradera den årsmodellen till den fasta navigator som Volvo sålde till dessa bilar när de var nya. Vad som nu erbjuds är Sensus Connected Touch med Internetbaserade kartor och pekskärmsstyrning (om jag fattat rätt). Det är i mina ögon en lösning som varken är särskilt prisvärd (ca 15000 kr) eller särskilt bra, i alla fall om det främst/enbart är navigationen man vill åt.
För mycket camber 940.

Vet inte hur dess a fungerar men ger ställb[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att allt[…]

Blanda inte ihop EQE och EQS. :-) De må se […]

Upplever samma problem med den äldre Sensus R[…]