Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rille2005
Vad gör jag för fel?
min nya obd2 läsare får ej kontakt med mobilen via bluetooth.
Den lyser rött, dvs den får ström.
Den funkar i andra bilar men ej i min V70 2001.
Den går heller ej att trycka in hel vägen!
Bild
Användarvisningsbild
av crumpets
Får samma läsare + samma mobil kontakt i andra bilar alltså?

EDIT: Inte bara samma typ av läsare/telefon utan just ditt exemplar av dem.
Användarvisningsbild
av lennarte
Får den kontakt i en annan Volvo från 2001?? Dom sista 940/960/90 modellerna har också ett OBD uttag, men det funkar bara med Volvos egna "grejer" eller om man bygger en egen läsare. Typ av en "diagnostikbox" från en äldre Volvo (-95 eller äldre) eller liknande. Enligt bestämmelser ("signerat" EU) ska det fungera på senare modeller (samma på alla) från (tror jag) 2002 års modell (bensinmotorer) och 2004 (dieselmotorer). Är dock lite osäker på årtalen, men det är i alla fall inte tidigare. Det fanns modeller (tidigare) som använde det nya systemet, men det blev "lagstadgat" omkring dom år jag skriver.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Lennarte, dom 'tidiga' OBDII-protokollen(modifierat KWP-2000) försvann -99(på volvo, givetvis) i samband med uppgraderingen till CANBUS/ME7/DENSO. Både 900 och 800 serien slutade produceras innan dess, så ingen av dom modellerna fick 'riktigt' protokoll.
Motronic 4.4(850GLT 96-, alla 20V x70 97-98, 960 96-) GÅR att få ut koder från med en billig skräp-ELM327, men det är knappast enkelt, och man får bara ut råa HEX-koder.

Men alla P2or har 'riktig' OBDII som följer dom generella standarderna, och kan läsas ut med en skräp-ELM327, FÖRUTOM ABS'en. Den körde fortfarande nå annat protokoll som en billig skräp-ELM inte förstår sig på utan djupgående modifiering(likt M4.4).
DiCE + VIDA är givetvis det bästa valet för volvos 99-.
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:Lennarte, dom 'tidiga' OBDII-protokollen(modifierat KWP-2000) försvann -99
Jo, jag skrev ju att en del hade tidigare, men ja viste inte när Volvo började. Testade min canbus läsare på en jobbarkompis S70 -99 och den funkade inte. Även en V40 -99 har jag testat utan resultat, dock inga nyare Volvo. Däremot funkade det på dotterns Reanult Scenic -99. Även lånat ut den till några jobbarkompisar med lite olika VW, Skoda, Audi av olika årsmodeller runt 2000. Och det ha funkat.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Lucif3r
x40-serien har jag faktiskt ingen koll på... Men det finns x70'is av modellår -99 som fortfarande har den gamla motorn och gamla styrsystemen, och då gäller ju samma sak för dom som för dom äldre.

Jag har visserligen hört, men har inga bevis för det(och tycker det låter väldigt konstigt), att den motor jag har(B5204T3) hängde med i italien även i S80 upp t om -02, med Motronic4.4 som min -97a.
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:Jag har visserligen hört, men har inga bevis för det(och tycker det låter väldigt konstigt), att den motor jag har(B5204T3) hängde med i italien även i S80 upp t om -02, med Motronic4.4 som min -97a.
Italien (och en del andra marknarer) har väl även fortfarande skattelättnader för bilar med motorer under 2L, så det är väl inte omöjligt. I Italien fanns ju även B204 motorn (2l rödblock 16V) som i Sverige och många andra länder (USA) såldes i 2,3L version. USA var ju för övrigt först (i alla fall pådrivande) för att genomföra det här med gemensamma OBD protokoll.
"Snott" från Wikipedia,
När myndigheterna i Kalifornien 1994 ställde krav på emissionerna från bensinmotorer, så föreskrev man att varje ny bil skulle förses med ett standardiserat uttag OBD-II, så att myndigheter och polis skulle kunna kontrollera avgasutsläppen. 1996 utvidgades standarden att gälla hela USA. 2001 anslöt sig även EU med EOBD (2004 även för diesel). 2008 föreskrevs att kommunikationsnätverket Controller Area Network - CAN skulle vara standard inom OBD
Jag hade nästan rätt med årtalen i alla fall... Så från 2008 års modell ska man kunna "läsa" alla bilar med samma "läsare"?!.. :roll: F--n tro det...

Mvh
Lennart
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS