Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej,

Vad ska man ha för sorts laddare om man ska använda VIDA+DiCE? Har hört talas om CTEK-laddare ganska mycket men vilken sort ska man ha? Någon särskild sorts laddning man vill åt? Underhållsladdning?

MXS 5.0 verkar ha någon sorts Cold-läge vilket kanske är bra ifall jag ibland kommer stå utomhus? Verkar finnas en MXS 5.0 polar också som är anpassad till sträng kyla men vet inte vad det innebär.

Eller går det lika bra att köra med en vanlig dum-laddare? Mitt batteri är nytt och cirka 80 Ah om jag minns rätt men vill ju ogärna stå och dra ur det i kylan i onödan.
Användarvisningsbild
av Funk
I verkstaden vi använder har man minst 20A som stöd vid programmering, och på nya bilar räcker det inte för mer än bara programmering. Det är dock inte laddare i ordets rätta bemärkelse om jag fattat det hela rätt
När vi ställer ut bilar för demo räcker inte MXS 25 att hålla spänningen uppe särskilt länge.

/Thomas
Användarvisningsbild
av MartinS
Polar är bra, det är bra kablade och 5A räcker för normalt vidaknackande....
Användarvisningsbild
av P210
En "vanlig" batteriladdare på 5 ampere räcker gott om du inte står med tändningen på i timmar, du kan ju låta batteriladdaren sitta i en stund för att låta batteriet ladda upp sig efteråt också, batteriladdaren måste ju inte ge exakt lika mycket som VIDA suger ut.
En CTEK-laddare kan ganska mycket mera om du är batterifetischist, underhållsladda, rekonditionera, avfosfatera, ladda AGM batterier eller i extrem kyla.
Jämförde spec mellan min MXs5.0 och Polar, enda skillnaden var att Polar laddar med 15.0 Volt i Cold/AGM läget jämfört med 14,7 för MXS 5.0
MXS 5.0 ; SMALL, NORMAL: 14.4V, COLD/AGM: 14.7V, RECOND: 15.8V http://www.ctek.se/se/sv/chargers/MXS%205.0
Polar.... ; SMALL, NORMAL: 14.4V, COLD/AGM: 15.0V, RECOND: 15.8V http://www.ctek.se/se/sv/chargers/MXS%205.0%20POLAR

Enda anledningen att köpa en Polar är att kablarna är som de ska - böjliga även i minusgrader - ett konstruktionsfel som C-TEK hade kunnat fixa på MXS-modellerna också om de velat istället för att erbjuda en dyrare "polarmodell" , taskig plastkvalitet som blir stela som grov ståltråd när det kryper under noll!!
Användarvisningsbild
av Perra83
Fördelen med en MXS 5.0 el Polar är att du kan ladda typ moped/MC batterier. Större Ctek är inte lämpade för små batterier.
MXS 7.0 och uppåt har ett Supply läge. Det borde vara lämpligt när man sitter och knappar i Vida el uppdaterar RTI:n.

Just nu laddar Polar bilen i kylan. AGM batterier ska även laddas i Cold läget. MXS 5.0 Test and charge har ja till mopeden.
av andy78
Lucif3r skrev:Stäng av alla onödiga förbrukare, såsom lysen, stereo och annat bling-bling medans du använder Vida så behöver du ingen monster-laddare.
Håller med det är bara ladda upp det fullt innan och ladda på det efter om man vill vara riktigt säker.
av Schmoyoho
Funk: antar du med programmering tänker typ ladda mjukvaror och sånt? Jag råkade sitta en timme senast men osäker på om det blir några sådana sittningar i framtiden. Jag som saknar "riktig" vida kan ju ändå inte ladda ner sånt så det är bara typ diagnostik och ändra lite parametrar jag ägnar mig åt på sin höjd.

Mitt batteri är ialalfall ett volvo-batteri på cirka 80 Ah, förseglat, och jag laddar endast 12V-bilar. Ej mopeder, 6V-system eller annat.

Recond-läge låter användbart för batteriet i min 240. Frågan är då om man ska köpa en MXS 5.0 Polar eller en MXS 7.0. MXS 7 verkar ju ha ett vinterläge för "optimerad laddning under kalla vinterdagar". I sådana fall tappar jag bara de bättre kablarna som sitter på polar-versionen alltså, men vinner bättre laddstyrka?
Användarvisningsbild
av Funk
Schmoyoho skrev:Funk: antar du med programmering tänker typ ladda mjukvaror och sånt?
Japp !

/Thomas

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]