Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av LOB
Tänkte byta laddnimgsreläet i den generator som jag misshandlade med oförsiktigt bruk av startkablar.
Kan man testa funktionen med en drivrem och en borrmaskin eller blir varvtalet för lågt? Slängde i en Biltema generator då jag inte fick tag på riktigt relä till original generator i somras....
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det beror väl på borrmaskin. Min slagborr t ex har en max hastighet på 8000rpm, vilket är mer än bilen kan varva.
Dock vet jag inte hur utväxlingen är, om generatorn snurrar snabbare eller långsammare än motorn.
Generatorn börjar i regel ladda vid typ 500rpm(motorvarv) om än långt ifrån fullt, så får du upp varvet till typ 1000rpm så bör du kunna få en hyffsad uppfattning om hur generatorn mår.
av NilsO
Tänk på att för att kunna testa den så måste den vara inkopplad till ett batteri, och man måste ordna något motsvarande kretsen med laddningslampan. Annars går det inte att avgöra om den fungerar.

Det går alltså inte bara att sätta snurr på den och mäta om den ger utspänning. (Gör man så kan regulatorn dessutom gå sönder.)

Generatorn snurrar fortare än motorn. Ofta är väl remskivan ungefär hälften så stor som den på vevaxeln, men det skiljer nog mellan olika motorer och bilar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Laddningslampan/kabeln till generatorn, iaf på 85x70, kan man koppla direkt till +12V, så den biten är inte svår att fixa iaf.

Batteri behöver man givetvis ha, men det är ju också enkelt. Koppla ur batteriskorna ur bilens batteri och sätt dit startkablar mellan det urkopplade batteriet och generatorn. Egentligen behöver man inte ens koppla ur batteriet men, det känns väl säkrast så :)
av NilsO
Jag tror det är svårt i praktiken... kanske om man har en bänk där man kan sätta upp allt på något stabilt vis.

Annars är det nog trots allt enklare att montera den i bilen. Då kan man prova om den fungerar med belastning, dvs med bilen igång och förbrukare på.
av LOB
NilsO skrev:Jag tror det är svårt i praktiken... kanske om man har en bänk där man kan sätta upp allt på något stabilt vis.

Annars är det nog trots allt enklare att montera den i bilen. Då kan man prova om den fungerar med belastning, dvs med bilen igång och förbrukare på.
Låter som jag borde lämna in den till en fackman för test... Att det skulle vara enkelt att byta generator på en 850 är jag inte helt enig i. Haynes visar två skiftnycklar men det är betydligt krångligare än andra reparationer som har två skiftnycklar, utan långa förlängare till spärrskaftet som kan dras i vinkel är det ett helvete (speciellt kl 2 på natten tillsammans med dalaskogarnas 2 miljarder knott...)
Min generator är på 180 A = 2500 W vid 14 V

Så du behöver en borrmaskin på 3 Kw / 4 hk för att dra generatorn fullt ut.

Tex i en sådan här-

Bild
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Det var lättare förr, när man renoverat en likströmsgenerator så kopplade man bara på ström på B+ och sedan "duttade" ström (eller jord, beroende på fabrikat) på DF så snurrade generatorn som en motor. Det fanns t.o.m till mindre bensinmotorer (typ Briggs&Stratton) med något som kallades Dynastart, det var en kraftigare generator som användes som startmotor också. Fanns då på större gräsklippare, mjölkmaskiner och liknande. Annars håller jag med "VolvoB20", Sätt fast den ordentligt och skaffa en "7-he---tes borrmaskin.... Jag tror det är omöjligt att testa en växelströms generator med belastning så.
På Malmöhus tekniska avdelning finns en motionscykel med en generatorrem som ligger runt "bromshjulet" och driver en 55A generator. Till denna är det kopplat 3 st extraljus med 55W lampor. Du kan själv tända hur många du vill. Trampar du utan lampor tända går det hur bra som helst, tänder du 1 får du ta i, tänder du 2 orkar du inte så länge, är alla tända, glöm att du kan trampa så det lyser. När jag ändå är lite utanför ämnet, i början på 60-talet monterade vi en växelströmsgenerator på en av Halmstads brandbilar (detta var före min tid, så det är väldigt länge sedan),en Dodge V8 bensin. När vi testade den med belastning hur mycket den kunde ladda, sån dog motorn. Den orkade inte. Likriktarna satt monterade framför kylaren för att få så mycket kylning som möjligt och det ett paket stort som ett 60Ah batteri. Detta har berättats för mig och jag skriver "vi" för det var på "min" verkstad "vi" gjorde "ombyggnaden" Min chef var även brandchef i Harplinge frivilliga Brandkår, så vi hade ett gott samarbete Halmstad Brandkår. Angående bilden som " VolvoB20" visar i inlägget tidigare, den testapparatens upphov är i Harplinge, c:a 500 meter från brandstationen.... Världen kan vara liten ibland. Dom hade utveckling och tillverkning där fram till -90-talet. Mer onödigt vetande, dåvarande chef och ägare körde omkring med sin 1951 (tror jag det var) (Ford) Mercury ända fram till slutet på -70-talet då han köpte en Mercedes.

Mvh
Lennart

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]