- fre 18 dec 2015, 18:22
Det var lättare förr, när man renoverat en likströmsgenerator så kopplade man bara på ström på B+ och sedan "duttade" ström (eller jord, beroende på fabrikat) på DF så snurrade generatorn som en motor. Det fanns t.o.m till mindre bensinmotorer (typ Briggs&Stratton) med något som kallades Dynastart, det var en kraftigare generator som användes som startmotor också. Fanns då på större gräsklippare, mjölkmaskiner och liknande. Annars håller jag med "VolvoB20", Sätt fast den ordentligt och skaffa en "7-he---tes borrmaskin.... Jag tror det är omöjligt att testa en växelströms generator med belastning så.
På Malmöhus tekniska avdelning finns en motionscykel med en generatorrem som ligger runt "bromshjulet" och driver en 55A generator. Till denna är det kopplat 3 st extraljus med 55W lampor. Du kan själv tända hur många du vill. Trampar du utan lampor tända går det hur bra som helst, tänder du 1 får du ta i, tänder du 2 orkar du inte så länge, är alla tända, glöm att du kan trampa så det lyser. När jag ändå är lite utanför ämnet, i början på 60-talet monterade vi en växelströmsgenerator på en av Halmstads brandbilar (detta var före min tid, så det är väldigt länge sedan),en Dodge V8 bensin. När vi testade den med belastning hur mycket den kunde ladda, sån dog motorn. Den orkade inte. Likriktarna satt monterade framför kylaren för att få så mycket kylning som möjligt och det ett paket stort som ett 60Ah batteri. Detta har berättats för mig och jag skriver "vi" för det var på "min" verkstad "vi" gjorde "ombyggnaden" Min chef var även brandchef i Harplinge frivilliga Brandkår, så vi hade ett gott samarbete Halmstad Brandkår. Angående bilden som " VolvoB20" visar i inlägget tidigare, den testapparatens upphov är i Harplinge, c:a 500 meter från brandstationen.... Världen kan vara liten ibland. Dom hade utveckling och tillverkning där fram till -90-talet. Mer onödigt vetande, dåvarande chef och ägare körde omkring med sin 1951 (tror jag det var) (Ford) Mercury ända fram till slutet på -70-talet då han köpte en Mercedes.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V