Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag tänkte dra kupevärmarsladden in i bilen genom baksätets sidoruta (v70 2009). Har ni några tips på hur jag kan göra för att sladden inte ska hamna i kläm samtidigt som fönstret förblir tätt? Jag funderar på att skära av en fem cm bred remsa av ett tjockt liggunderlag och göra en skåra för sladden från ena långsidan mot mitten och sedan placera liggunderlaget högst upp i fönstret.

Vad tror ni om det? Några andra förslag?

Mvh

Peter
Du kommer att vara i ett gränsland mellan vad som är tillåtet eller inte om du gör så! Det handlar om både din egen och andras säkerhet.
Gör en riktig installation i stället. Använd den utrustning som finns med färdiga "skräddarsydda" kablar och kopplingspunkter.
Och om vi skall fundera på bilens värde så är det en form av investering med ett riktigt installerat och utbyggt elvärmesystem. Alltså både motorvärmare och kupéuttag. Det finns ju också möjlighet att bygga ut med batteriladdare och timer mm. mm.
Det fungerar en natt MAX om man vill torka bilen invändigt och samtidigt vädra ut fukten.

På riktigt tror jag att du vill ha ett uttag i fronten. Köp ett sånt. Volvo har monteringsanvisningar på nätet som bara är att följa.
Det är förbjudet. All 220VAC installation i bilen ska vara jordad i bilen så att jordfelsbrytaren alternativt säkringen i stolpen eller elcentralen löser ut. Annars blir det lätt som i en gammal sketch från någon revy med Hasse och Tage, "han var inte jordad, men nu är han jordad". Det är ganska allvariga saker, det kan ju drabba någon som "bara" går förbi och "stöter till bilen. Förre chefen för vad vi kallar "Mediacentralen" (el, luft , vatten, fastighet och sådant) "ryckte ut" kabeln från stolpen så fort han såg det.

Mvh
Lennart
Ok jag trodde att det var vanligt att man klämde elkabeln till kupevärmaren genom fönster, dörr eller bakluckan men det är kanske trots allt ingen bra ide. Vad kan det tänkas gå på att låta verkstaden installera eluttaget? Jag har redan motorvärmare.
petermikael skrev:Ok jag trodde att det var vanligt att man klämde elkabeln till kupevärmaren genom fönster, dörr eller bakluckan men det är kanske trots allt ingen bra ide.
Det är stoor skillnad på "det är vanligt" och "det är förbjudet". Skulle det "slita hål" på kabeln så det går ström i karossen så är ju hela bilen strömförande eftersom däcken isolerar. Är det då fuktigt i luften och man passerar förbi så kan man bli jordledare. Lika så om du själv kommer och sätter i nyckeln eller tar i dörrhandtaget med blöta lågskor.... Men det är trots allt ganska vanligt, och det händer väldigt sällan olyckor. Jag har mitt uttag under motorhuven. Jag tycker det är väldigt praktiskt att slippa böja mig så långt ner för att sätta i sladden i bilen också. Jag har intaget mellan ABS-pumpen och batteriet (745 -88B) och sladden ligger i en "rulle" ovanpå ABS-en. Smidigt att öppna huven och "sticka i" den i stolpen, Och inte stänga huven helt.... . Även om huven skulle "gå igen" är det mellanrum för kabeln och den är ju ordentligt jordad.

Mvh
Lennart
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS